A virágok nyelvén
by Esküdt Judit 2025. May 30.

A virágok nyelvén

– Yves Saint Laurent kiállítása Párizsban

A párizsi Musée Yves Saint Laurent kiállítása a természetet és az haute couture-t, az irodalmat és a kézművességet köti össze. A Les Fleurs d’Yves Saint Laurent nem csupán a tervező életművében fellelhető virágmotívumokat kutatja, hanem bepillantást enged a tervezőzseni belső világába is. 

Az elmúlt időszak egyik legromantikusabb, legköltőibb tematikus kiállításának a párizsi Musée Yves Saint Laurent falai között megrendezett, a legendás tervező virágok iránti rajongását középpontba helyező Les Fleurs d’Yves Saint Laurent tárlatot találom. A virágok végigkísérték Saint Laurent pályáját – nem csupán dekoratív elemként, hanem inspiráló természeti formák, illatok, érzések, emlékek hordozóiként.

A párizsi Musée Yves Saint Laurent homlokzataA párizsi Musée Yves Saint Laurent homlokzata

A kurátorok – a Business of Fashion legbefolyásosabb szereplőit jegyző ötszázas listán is feltüntetett – Olivier Saillard és Gaël Mamine nem először dolgoznak együtt a Saint Laurent-életmű újraértelmezésén. Ezúttal különleges együttműködés keretében valósították meg a projektet: a marrákesi Yves Saint Laurent Múzeummal közösen, ahol a tárlat – kaktuszokkal kiegészülve – már 2024 márciusa óta látogatható. A két intézmény most először rendezett közösen kiállítást, s húzott ívet – egységes, transzkontinentális narratívával – Párizsról és Marrákes, a tervező két kedvenc városa között.

A divat történetében a XIX. század végétől a virágmotívumok nemcsak esztétikai funkciót töltöttek be, hanem meghatározó díszítőelemmé is váltak. Az haute couture atyjaként is emlegetett Charles Frederick Worth a túlméretezett, feltűnő virágmintákat szerette, Jacques Doucet a hortenziákért rajongott, míg Paul Poiret az egyszerűbb rózsamotívumokért. Coco Chanel a kaméliákkal szimpatizált, Christian Diorra pedig már gyerekkorában nagy hatással volt a normandiai Villa Les Rhumbs rózsakertje.

Virágok Yves Saint Laurent skicceinVirágok Yves Saint Laurent skiccein

Yves Saint Laurent az ő örökségüket viszi tovább. Virágait modernebb formában jeleníti meg: hol palántaként, hol csokorba rendezve, szirmokra szedve vagy Matisse képeiből inspirálódva. Megidézve a természet és a kézművesség találkozását, a növényeket selyemre vagy lágy sifonra hímzi, festi.

A párizsi tárlaton több mint harminc ikonikus ruha, kiegészítő és divatrajz látható, amelyeket a természet szépsége és törékenysége ihletett. Az 1962-es tavaszi-nyári kollekció finoman hímzett darabja éppúgy helyet kapott, mint a 2001-es, Pierre Bonnard posztimpresszionista festészetét megidéző kollekció virágmintái. 

Részlet a kiállításbólRészlet a kiállításból

Természetesen nem maradhatott ki a rózsaszín selyemvirágokkal díszített, az 1999-es tavaszi-nyári bemutatón divattörténelmet író menyasszonyiruha-költemény sem: a látványos show Laetitia Casta főszereplésével a párizsi Tuileriák kertjét idézte meg (a park, amelyet Pierre Bergé, a luxusmárka társalapítója a világ egyik legszebb kertjének nevezett, gyakran inspirálta a tervezőt is).

Az ikonikus menyasszonyi ruhaAz ikonikus menyasszonyi ruha

A kiállítás vizuális hatását a francia regényíró, Marcel Proust magukkal ragadó idézetei mélyítik tovább. Az író Yves Saint Laurent szellemi univerzumának állandó szereplője, művészi kifejezésének ihletője volt – szövegeit a kurátorok a ruhák közé szőtték. „Legyünk hálásak azoknak, akik boldoggá tesznek minket. Ők a bájos kertészek, akik kivirágoztatják a lelkünket” – a közkedvelt mondatot sokan Proustnak tulajdonítják, és ha nem is pontos az idézet, a párhuzam jól látható a két művész gondolkodásmódja között: az író virágokként jellemezte, a tervező pedig virágokkal borította be a nőket.

A tervező asztala a kiállításonA tervező asztala a kiállításon

Yves Saint Laurent nagy rajongója volt Marcel Proustnak, gyakran emlegette kedvenceként az Az eltűnt idő nyomában című regényfolyamot. A tervező a L'Égoïst művészeti és kulturális kiadványnak adott 1987-es interjújában is kifejezte csodálatát az író iránt, hangsúlyozva, hogy munkássága jelentős hatással volt virágos inspirációira. A két alkotó művészi összefonódását erősíti, hogy 1971-ben a híres „Bal Proust” eseményre Saint Laurent tervezte a jelmezeket, amelyek közül több is helyet kapott a Musée d’Orsay 2022-es, Proust és Saint Laurent kapcsolatát vizsgáló kiállításán. Az Eltűnt idő nyomában világát idézi a villa is, amit a tervező és partnere, Pierre Bergé vásárolt 1969-ben Normandiában.

A tárlat Sam Falls amerikai kortárs művész munkáival is harmonikus párbeszédet folytat. Falls a természet közvetlen lenyomataival dolgozik: növényeket és virágokat helyez vászonra, majd természetes pigmentekkel és az időjárás hatásaival hozza létre műalkotásait. Művei a környezet mulandóságát és újjászületését vizsgálják, így a divat ciklikusságával szoros kapcsolatba kerülnek. Ez az interakció különösen izgalmas síkra tereli a kiállítást: nemcsak az haute couture, hanem a művészet, az irodalom és a természet is egyenrangú szereplőként jelenik meg.

Néhány ikonikus darab a tervező alkotásai közülNéhány ikonikus darab a tervező alkotásai közül

A Musée Yves Saint Laurent Paris falai között sétálva a látogatók nem csupán a kiállított ruhadarabok részletgazdag kézművességében gyönyörködhetnek, hanem a tervezői folyamat részeseivé is válnak. A történelmi épület nem egyszerű múzeum – egykori haute couture műhely, ahol életre keltek Yves Saint Laurent kollekciói, ahol a vázlatokból ruhák, azokból ikonikus alkotások lettek. 

Ahol a tervből szépséges viselet válikAhol a tervből szépséges viselet válik

A tárlat több mint időszaki kiállítás a divat történetéről: érzékeny portréja az alkotónak, aki a virágokat nem csupán motívumokként, hanem metaforákként értelmezte. Bepillantást nyerhetünk abba a belső, intim világba, amelyből Yves Saint Laurent ihletet merített – és amelyben a természet, a művészet és a nő örök inspirációként fonódik össze. Különleges hely, ahol a virágmotívumok nem pusztán díszítőelemek, hanem a zseniális tervező világképének közvetítői.

*A szerző közgazdász, diplomáját a milánói SDA Bocconi Egyetemen szerezte. Pályafutását a pénzügy és technológia területén kezdte, majd egy merész váltással a luxusipar felé fordult. A Szépművészeti Múzeum Docent programjának elvégzése tovább mélyítette a kultúra iránti elkötelezettségét. Szenvedélye a művészet, a dizájn és a luxus világának összekapcsolása, valamint a tudásmegosztás: PR- és marketingterületen osztja meg tapasztalatait a hallgatókkal. Jelenleg a Four Seasons Gresham Palota kommunikációs, marketing- és PR-vezetőjeként dolgozik.

Nyitókép: Részlet a kiállításból – néhány ikonikus darab a tervező alkotásai közül (a cikkben szereplő képeket a szerző készítette)

Lásd még:

Művészet és divat párbeszéde a Louvre falai között – Divattörténeti utazás Diortól Marie Antoinette-ig

A város, amely mindig egy lépéssel előrébb jár – A tavasz legizgalmasabb londoni divatkiállításai és -eseményei

Luxus: a művészvilág csodafegyvere – Mecénási szerepben a nagy divatházak

A divat és a kultúra találkozása –  Új dimenziók a turizmus területén

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕