
Híd a generációk között
– Ilyen lesz a 2025/2026-os évad a jövőre 25 éves Kabóca Bábszínházban
Két fontos évfordulót is ünnepel a következő évadban a veszprémi bábszínház: fennállásának 25., valamint új épületének 120 éves jubileumát. A fókuszban továbbra is az igényes történetmesélés, a műfaji határok tágítása, és a színház célközönségének korosztályi bővítése áll. Tizenhárom új bemutatóval jelentkezik az intézmény: az előadások mindegyike különböző korcsoportot szólít meg a bábművészet eszközein keresztül – a csecsemőktől a kamaszokon át a felnőttekig.
Csatlakozik a Kabóca Bábszínház társulatához György Zoltán Dávid, és Berta Csongorral, Kalocsányi Gáborral, Kőszegi Máriával, Paár Julcsival és Róbert Gáborral is találkozhatnak a nézők. Távozik a Kabócából Inoka Péter.
A babaszínházi program két új produkcióval bővül. A Rügyek és gyökerek című előadás játékos módon hívja fel a figyelmet a természet szeretetére és az ökológiai szemlélet fontosságára, és Billenések címmel bővül a csecsemőrepertoár: a kisgyermekek mozgásfejlődéséből kiindulva kínál szenzoros élményeket és interakciót, ezzel támogatva testi-lelki fejlődésüket. Mindkét előadás rendezője a babaszínházat nemcsak műfaji, hanem nevelési és tudásmegosztó térként is értelmező Markó-Valentyik Anna Junior Prima-díjas színművész. Folytatódik az előző évadban induló Hangoló című fejlesztő előadássorozat is.
A családi előadások között helyet kap a népmesei hagyomány, a klasszikus történetmesélés, valamint a kortárs kísérletezés is. Lendületes, vásári kesztyűs bábjáték a Bóbita Bábszínházzal közösen készülő Lúdas Matyi, rendezője Markó Róbert. Az évad Horváth Márk tárgyjátékos technikával készülő vásári előadásával, a Kőlevessel folytatódik. A francia Toutito Teatro társulat Fogtündér című vendégelőadása szöveg nélkül, mozdulatokkal, költői képekkel mesél el bensőséges történetet az első tejfog elvesztéséről. Schneider Jankó rendezésében az angolszász mondakör egyik legismertebb legendája, a Robin Hood című, élőzenével fűszerezett kesztyűs bábjáték is színre kerül. Tavasszal a társulat művészeti vezetője, Kocsis Pál a Tündérszép Ilona és Árgyélus királyfi ismert népmesei szüzséjét gondolja újra, gazdag látványvilággal. Az évad utolsó családi bemutatója, a Dobozba zárt mesék különleges formát képvisel: egy néző, egy színész, egy mese felállásban viszi el elsősorban kórházakban fekvő gyerekekhez a bábszínház élményt. Az előadást Ixchel Cuadros és Baladincz Ádám viszi színre.
Markó Róbert és Muraközy Péter az évadbejelentő sajtótájékoztatón (fotó: Vámosi Patrik)
Az intézmény a következő évadban is különleges figyelmet szentel felnőtt programok bővítésére. Minden hónapban három alkalommal várja nagykorú nézőit: kétszer saját produkciókat játszik, egyszer pedig egy társbábszínház előadását látja vendégül. Újdonságként improvizációs sorozat indul:,a SpontántKocsis Pál Jászai Mari-díjas színművész vezeti a Kabóca művészeinek közreműködésével. A havonta jelentkező programsorozatot egy-egy ismert vendégművész teszi még különlegesebbé.
Emellett négy új felnőtteknek szóló bemutatóval is készül a társulat. Az évad elején a 2024-ben indult Táncoló festmények sorozat második állomása Fernando Botero világhírű festményeinek világát kelti életre, míg a harmadik epizód Csontváry Kosztka Tivadar életművéből merít inspirációt. Mindkét előadást Ladányi Andrea – Liszt Ferenc-, Harangozó Gyula- és Kossuth-díjas, érdemes művész – tervezi, koreografálja és rendezi. A mozgásban, zenében és asszociációs játékban gazdag előadások nem csupán vizuális élmények, komplex módon szólítják meg a kamasz és fiatal felnőtt közönséget.
Izgalmas együttműködésként valósul meg A meggyfa meséje című előadás, amelyben a Parno Graszt zenészei működnek közre – a rendező Markó Róbert. Klasszikusokból sem lesz hiány: Kocsis Pál rendezésében Madách Imre Az ember tragédiáját mutatják be. Az évadot különleges monodráma zárja: Szakács Nadin egyetemi hallgató Egy szempillantás alatt című előadása a gyermek szemszögéből mutatja be a testvér születésével járó belső konfliktusokat és változásokat.
Az évad programja jól tükrözi a színház küldetését: a báb nem csupán gyermeki játékszer, hanem kifejező és befogadó művészi forma, amely képes hidat építeni generációk, kultúrák és tapasztalatok között. Az új bemutatók mindegyike ebben a szellemben születik, különös figyelemmel a hozzáférhetőségre, az inkluzivitásra és a minőségre.
Természetesen a 2025/2026-os évadban is megrendezik a Kabóciádé Családi Fesztivált, immár hagyományosan a Kabóca kertjében és a Szerelem-szigeten.
A részletes program, az előadások időpontjai és jegyinformációk elérhetők a színház hivatalos weboldalán.
A nyitóképet Vámosi Patrik készítette.
Lásd még:
„A világszínvonalú dolgok érdekelnek” – Interjú Ladányi Andrea táncművésszel
„A báb csodálatos absztrakció” – Interjú Szikszai Rémusz színész-rendezővel
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!