by Sándor Zsuzsa 2021. nov 15.

Zenével a gyógyításért

Dubóczky Gergely a Medikus Zenekarról és a társadalmi felelősségről

A fiatal magyar karmester-generáció egyik legismertebb tagja, a Nemzeti Filharmonikusok asszisztens karmestere volt Kocsis Zoltán mellett, de a Budapesti Fesztiválzenekarral is dolgozott. Két éven át az Alba Regia Szimfonikus Zenekar művészeti vezetője volt. Jelenleg szabadúszó. 2010 óta az orvostanhallgatókból álló Medikus Zenekar vezető karmestere. Dubóczky Gergelyt arról is kérdeztük: hogyan függ össze a társadalmi felelősségvállalás a zenéléssel?

Dubóczky Gergely az általa alapított Budapest Sound Collective élén a Rumbach utcai zsinagógában, 2021 októberében (fotó: Czerkl Gábor)

Nemzetközi hírű zenekarokat vezényelt, világklasszisokkal koncertezett, mégis elvállalta az amatőrökből álló Medikus Zenekar vezetését. Miért? Nem megy ez a karrierje rovására?

Szerencsére most is kapok külföldi meghívásokat, de számomra nagyon fontos, hogy a hazai zenekultúráért dolgozzam, hiszen ide kötődöm. Nyilván meg kell találni az egészséges kompromisszumot a különböző tevékenységeim között, ami nem mindig egyszerű, és az is igaz, hogy a szakma nagyon könnyen hajlamos beskatulyázni valakit ide vagy oda.

Hogy érti ezt?

Meg szokták kérdezni tőlem: hogyan lehetséges, hogy a Budapesti Fesztiválzenekarral is dolgozom meg amatőrökkel is? Mindig azt felelem, hogy nekem így sokkal teljesebb a pályám. Fontosnak tartom, hogy a zenei élet ne csak a profi zenekarokról szóljon, és a muzsika ne csupán egy kiváltságos réteg élménye legyen, hanem a társadalom széles rétegei is bekapcsolódhassanak a zenélésbe. Azaz olyan emberek is magas színvonalon muzsikáljanak, akik nem ebből élnek.

A Medikus Zenekarral 2020-ban (forrás: a zenekar Facebook-oldala)

Egykor minden polgári család otthonában ott állt a pianínó, természetes volt, hogy a gyerekek hangszereken játszanak. Ez ma már rendkívül ritka, ráadásul a rohamos technikai fejlődés teljesen megváltoztatta a világot, a zenét is sokszor más csatornákon kell eljuttatni a közönséghez. A Covid-járvány alatt ezt még inkább tapasztaltuk. Mégsem tudom eléggé hangsúlyozni, mennyire fontos, hogy legyenek olyan együttesek, mint a Medikus Zenekar, amelynek közönség- és közösségteremtő ereje is van, és rengeteg fiatalhoz is eljuttatja a klasszikus zenét.

Hogyan ismerkedett meg a Medikusokkal?

Nem sokkal azután, hogy 2008-ban megalakultak, megkerestek az orvostanhallgatók, és megkértek: segítsek nekik abban, hogy jobban játsszanak, és szakmailag fejlődhessenek. Akkoriban még a Zeneakadémiára jártam, egy közös ismerős ajánlására kerestek meg. Fantasztikus dolognak tartottam, hogy egyetemisták összeülnek egy könyvtárban, kitalálják, hogy együtt akarnak muzsikálni és csinálnak egy zenekart. Egy ilyen felkérésre nem szabad nemet mondani, ráadásul egy pályakezdő karmesternek hatalmas lehetőség, ha egy egyetemi zenekarral gyűjthet tapasztalatot. Óriási dolog, hogy a Semmelweis Egyetem vezetése teljes mellszélességgel mellénk állt, és most is igyekeznek a zenekar működéséhez minden feltételt biztosítani.

A Medikus Zenekar 2018-ban (forrás: Zeneakadémia)

Milyen támogatásokat kapnak az egyetemtől?

Lényegében nincs olyan fontosabb egyetemi rendezvény, amelyre ne hívnának meg minket. Az intézmény profiljához hozzátartozik a kultúra gondozása, ezen belül az is, hogy minél több hallgató magas színvonalon zenéljen. Az idei tanévtől a Medikus Zenekar felvehető tantárgy, amelyért kreditet kapnak a diákok. Az egyetem számára fontos, hogy a leendő orvosok a kultúrát rendszeresen fogyasztó, nyitott, művelt emberekké váljanak. Ez a törődés világviszonylatban is ritka hozzáállás, amely növeli a Semmelweis Egyetem presztízsét. Intézményen belüli próbatermet és működési támogatást is kap a zenekar, amiből például finanszírozni tudjuk a koncertekhez szükséges különlegesebb hangszerek – például nagyobb ütőhangszerek – bérlését.

Teatr w Krakowie - im. Juliusza Słowackiego, 2021. Középütt Dubóczky Gergely és a Semmelweis Egyetem rektora, Merkely Béla (fotó: Andrzej Kalinowski)

Krakkó, 2021 (fotó: Andrzej Kalinowski)

Bárki jöhet a zenekarba, vagy van egy szint, amit teljesítenie kell?

Minden jelentkezőt meghallgatok, hogy tudjam, hol tart, milyen tapasztalatokat szerzett eddig, mennyire terhelhető. Persze előfordul, hogy egy-egy hangszeresből túljelentkezés van, de alapvetően senkit nem utasítunk el, aki zenélni szeretne. Nagyon különböző szintű hangszeres tudással érkeznek hozzánk a fiatalok, és az én felelősségem, hogy olyan feladatokat adjak, amelyek örömet és fejlődési lehetőséget nyújtanak nekik. Legfeljebb ha valaki kezdőbb szinten van, kevesebb darabba kerül be, és több időt kap a felkészülésre. Ha igényli, külön is foglalkozunk vele.

Forrás: a zenekar Facebook-oldala

Gyakori az is, hogy a hallgatók egy nagyobb tapasztalatot igénylő szólamra készülve maguktól keresnek fel külön zenetanárt, esetleg én ajánlok nekik valakit. A zenészkollégák boldogan segítenek, mert az a szeretet és lelkesedés, amit az ilyen tehetséges fiataloktól kapnak, a professzionális világban is ritka. Az orvostanhallgatók komoly áldozatot vállalnak azért, hogy – vizsgaidőszakon kívül – minden héten, koncertek előtt gyakrabban is próbáljanak. A járvány hullámai alatt nem csak azért nem tudtunk találkozni, mert korlátozásokat vezettek be, hanem mert a zenekari tagok szkafanderben dolgoztak a kórházi osztályokon. De amint lehetett, újra összejöttünk próbálni.

Krakkó, 2021 (fotó: Andrzej Kalinowski)

Sok koncertjük maradt el a Covid miatt?

Terveztünk egy nagy jubileumi koncertsorozatot a Semmelweis Egyetem alapításának 250. évfordulója alkalmából, amit kétszer is halasztanunk kellett, míg végre elindulhattunk. A visegrádi országokba szerveztük a turnét, az egyetem ottani partnerintézményeivel közösen. Az egyetemünk anyagilag is támogatta a turnénkat, hiszen ez hatalmas vállalás volt: kilencven ember utaztatását, szállását kellett megoldani és egyeztetni a különböző helyszínekkel. Profi zenekaroknál ilyen feladatokra külön stáb áll rendelkezésre, itt sok minden rám hárult. Nagy munka volt, de ebből is sokat hasznosíthatok, hisz’ minden karmesternek kicsit menedzsernek is kell lennie.

Jótékonysági koncerteket is adnak. Ez is hozzátartozik a Medikus Zenekar brandjéhez?

Számunkra ez alapvető. A Medikus Zenekar amatőr csapat, és a zenélés öröme mellett fontosnak tartjuk felhívni a figyelmet bizonyos gyógyítással kapcsolatos ügyekre. Így jött az ötlet, hogy a jótékonysági koncertek bevételét mindig az egyetemmel közösen meghatározott célokra ajánljuk fel. Első alkalommal, 2017-ben a Zeneakadémia Nagytermében léptünk fel, és a koncert jegybevételét az I. számú Gyermekgyógyászati Klinika javára ajánlottuk fel. A pénzből betegőrző monitorokat vásároltak az Intenzív Terápiás Osztályra. Később játszottunk a Magyar Gyermekmentő Alapítvány megsegítéséért, tavaly pedig a jubileumi 250. év alkalmából a Műpában adtuk elő Liszt Ferenc Les Préludes szimfonikus költeményét, és Mahler I. szimfóniáját. A II. számú Gyermekgyógyászati Klinika kapta meg a teljes bevételt, amit az ott kezelt gyermekek klinikai körülményeinek javítására fordítottak.

Mi tart össze tizenhárom éve egy egyetemi muzsikáló társaságot? Az orvosi diplomát szerzett tagok is visszajárnak önökhöz?

Igen, vannak rezidenseink is. Nem csak a közös zenélés öröme köti össze a fiatalokat, hanem nagyon jó, összetartó közösség alakult ki. Támogatják egymást, komoly barátságok, mély emberi kapcsolatok alakulnak ki. Egyébként minden zenekar olyan kicsiben, mint a társdalom, amely körülveszi. Ha a társadalom alapvetően depressziós és széthúzó, ez a hangszeres próbákon is megjelenik. Sajnos a magyarok hagyományosan nem túl erősek a csapatmunkában, ezért a hazai zenekarokban sokszor többet kell dolgozni azért, hogy az emberek képesek legyenek közös célokért együttműködni. A Medikusok viszont ebben is különböznek az átlagtól: hihetetlen energiát tud adni az egymást támogató, pozitív attitűd.

Krakkó, 2021 (forrás: Facebook)

Külföldre is gyakran meghívják önöket. Már induláskor betervezték a nemzetközi szerepléseket, a külföldi közönség meghódítását is?

Mindig aprókat léptünk előre, mivel az állandó fluktuációval is meg kellett küzdeni. Sok éven át gyakoroltak, tanultak a diákzenészek, mielőtt külföldre indultak volna. Óriási élmény volt, hogy meghívtak minket Bayreuthba, ahol már zajlottak a próbák az Ünnepi Játékokra, amikor eljátszhattuk Wagnert Siegfried-idilljét. A berni egyetem kórusával is cserekapcsolatot alakítottunk ki. De emellett itthon is örömmel teszünk eleget külső meghívásoknak, például szeptember elején Mácsai Pál felkérésére az Örkény Színház évadnyitó rendezvényén – pár nappal a Műpában megtartott hálakoncert után – ismét eljátszottuk Dvořák Újvilág szimfóniáját, ezúttal is tisztelegve a Covid-járványban hősiesen helytálló egészségügyi dolgozók előtt. Most pedig már készülünk a karácsonyi nyilvános koncertünkre, amely a Ferencesek templomában lesz a Ferenciek terén.

Egy amatőr együttes juthat ennél magasabbra? Milyen jövővel lenne elégedett?

Tervezzük, hogy bővítjük nemzetközi kapcsolatainkat, és szeretnénk létrehozni egy alapítványt, amely a zenekar hosszú távú fennmaradását biztosíthatná. De azt is gondolom, egy amatőr zenekarnak nincs annál nagyobb esemény, mint hogy ilyen fantasztikus koncerteket adhat idehaza és külföldön. A legfontosabb cél, hogy a Medikusok tagjai életre szóló élményeket szerezzenek maguknak és a közönségnek is. A zene olyan perspektívát és életminőséget ad azoknak, akik művelik és azoknak is, akik hallgatják, ami semmi mással nem pótolható.

Nyitókép: A Medikus Zenekar a Pesti Vármegyeháza Díszudvarában, 2019-ben (fotó: artnews.hu/Raffay Zsófi)

Az interjú létrejöttét a B. Braun támogatta.

Lásd még:
Hangszeres improvizációs gyakorlatok – orvostanhallgatóknak
A mindenkiben rejlő belső zene