„A közös gondolkodás motorjai kívánunk lenni”
– Interjú a KPMG szakembereivel, Liptay Gabriella marketing- és kommunikációs igazgatóval és Rózsai Rezső vezérigazgatóval
Egyre több szegmens marketingszakembereiben tudatosul, hogy a hiteles márkázás érdekében számos különleges együttműködést is be lehet hozni a mindennapokba – ahogy teszi ezt Magyarország egyik vezető könyvvizsgáló, adó- és üzleti tanácsadó társasága, a KPMG is, amely az idei Art is Business Díj Vállalati kategória legjobbja. Liptay Gabriella marketing- és kommunikációs igazgató és Rózsai Rezső vezérigazgató segíteni kívánja az üzleti élet és a kulturális világ közötti párbeszédet.
Liptay Gabriella egy korábbi interjúban úgy fogalmazott, hogy a KPMG-nél az értékteremtésen keresztül reflektálnak a hétköznapi dolgokra, és ezzel a nem szokványos mederben való gondolkozást is támogatják. Hogyan oldanák fel az eredeti gondolatok támogatása és a szigorú üzleti szabályrendszer viszonylagos ellentmondását?
Rózsai Rezső: Az innovációra és a szabályozók által meghatározott előírások betartására egyaránt nagy hangsúlyt fektetünk. Az eredeti gondolatok és szokatlan megoldások támogatása érdekében olyan cégkultúrát és szervezeti környezetet hozunk létre, amely bátorítja az újító szellemet és az ötletek szabad áramlását. Emellett szigorú üzleti szabályrendszerünk és a legjobb gyakorlatok követése biztosítja, hogy az ötletek megbízhatóan és fenntartható módon valósuljanak meg. Így nemcsak a jelenlegi kihívásokra találunk innovatív megoldásokat, hanem ügyfeleink hosszú távú sikereihez is igyekszünk hozzájárulni.
Liptay Gabriella: A csapatommal együtt a stratégiai és a marketinginnovációs gondolkodást, valamint a hosszú távú márkaépítést tudjuk leginkább behozni a céghez. Fontosnak gondolom, hogy ennek érdekében aktívan jelen legyünk a pályánkat formáló versenyeken, a konferenciákon, ily módon közösen alakítsuk a szakma presztízsét. Újabb és újabb szegmensek ismerik fel az értékalapú működés, a tartalmas, a releváns és a hiteles márkázás fontosságát. Ezáltal és ezek mellett számos különleges együttműködést is be lehet hozni a mindennapokba, ahogy tesszük is.
A korábbi években olyan társadalmi ügyek fontosságára hívták fel a figyelmet, mint például a kulturális sokszínűség, a roma fiatalok felzárkóztatása, az LMBTQ+ emberek befogadása és a nyitott vállalati kultúra. Mit gondolnak, történik ezeken a területeken valódi előrelépés, miközben az emberek többsége a válságokkal terhelt világban hajlamosabb inkább bezárkózni, és a közösség helyett saját magára figyelni?
R.R.: Vállalatunk működésének központi eleme az Inclusion, Diversity & Equity (IDE), azaz a Befogadás, a Sokszínűség és az Egyenlőség. Ez segít minket abban, hogy olyan kiváló csapatokat építsünk, amelyek tagjainak változatos nézőpontjai reprezentálják a világot. A sokszínű munkahelyi közösségek hozzájárulhatnak a megalapozottabb döntéshozatalhoz, nagyobb kreativitást és innovációt eredményeznek, továbbá arra ösztönöznek, hogy az értékeink mellett kiállva azt tegyük, ami helyes, és olyan ügyekhez kapcsolódjunk, amelyek fontosak, amelyek révén a tudásunk érvényesülhet. Vállalati felelősségvállalási aktivitásainkban is megjelennek ezek a szálak, a HBLF (Hungarian Business Leaders Forum) Romaster programját például több mint tíz éve támogatjuk roma fiatalok mentorálásával, de részt veszünk a HBLF egy másik úgynevezett X Mentorprogramjában, az Egyenlítő női vezetői mentorprogramjában, illetve a United Way kezdeményezéseiben is.
L.G.: 2022 óta minden évben a Pride hónap keretében képzőművészeti kiállításokat rendeztünk a KPMG-székház recepciós tereiben és a konferenciatér folyosóin. A kortárs LMBTQ+ alkotók „Come As You Are” tárlatai és az ezekhez kapcsolódó kerekasztal-beszélgetések, filmvetítések a vizualitás, a kultúra erejével és szimbólumaival az elfogadás, a párbeszéd, az esélyegyenlőség és nyitottság témáira épültek.
Hogyan strukturálta újra kulturális támogatási stratégiájukat a gazdasági válság?
R.R.: Vállalatunk esetében ez nem ennyire direkt formában és nem egészen ilyen összefüggésrendszerben merül fel. Válságok időszakában a hatás, a felelősség és például a szolidaritás fogalomköre talán még erőteljesebben van jelen, így mára az ESG-alapú gondolkodás szinte összeér a válságtrendekkel. [ESG: Environmental (környezeti), Social (társadalmi) és Governance (irányítási). – A szerk.] Röviden: keressük a lehetőségeket, ahol munkánkkal, tudásunkkal tudjuk segíteni a kulturális terület ránk nyitott aktorait. Ahol megtaláljuk a közös metszetet, ott hosszabb távon működünk együtt. Erre számíthat a környezetünk, e gondolatiság mentén haladunk, így formáljuk és segítjük a kulturális területet nehezebb időszakokban, de máskor is.
Rózsai Rezső és Liptay Gabriella a 2023-as Portfolio koferencián
Hogyan segíti a márka építését, a hosszú távú gondolkodást a művészet és a kultúra hatása?
L.G.: Fontos, hogy a művészeteket, a kultúrát és akár az elméletibb tudományokat közelebb hozzuk az üzleti világhoz. Együttműködéseink sajátossága – ahogy azt Rezső is említette –, hogy tudásunkkal és annak megosztásával aktívan partnerek legyünk. E téren büszkék vagyunk a pro bono/low bono projektjeinkre, egy-egy nagyobb fesztivál ESG-programjának kialakítására, továbbá arra, hogy részt vettünk néhány európai uniós kreatív városi projektben.
Vezetőként miért tartják fontosnak a fiatal tehetségek támogatását?
R.R.: Ma már elképzelhetetlenek a vállalati sikerek az integrált technológiai/mesterséges intelligencia (MI) és talent-, azaz tehetségstratégia nélkül. E folyamat és „akvizíciós harc” egyre inkább a képezhető munkaerőért zajlik majd, hiszen a technológiai fejlődés folyamatosan alakítja a munkahelyeket. A nemzetközi kommunikációs és marketinggondolkodónak, Simon Sineknek van egy idevágó mondása: „Nem a képességei miatt veszel fel valakit, hanem a hozzáállásáért. A képességeket bármikor megtaníthatod.” Az is igaz ugyanakkor, hogy a technológia egyre fokozódó sebességű fejlődése egyre jobban változtatja megváltoztatja majd a munkaköröket és az ezekhez szükséges képességeket is. A folyamatok a foglalkoztatás mai formáinak gyökeres átalakulásához vezethetnek. Ennek szellemében igyekszünk már egyetemistaként felvenni a fiatalokkal a kapcsolatot. Nemrégiben stratégiai megállapodást kötöttünk két hazai oktatási intézménnyel is: a Budapesti Corvinus Egyetemmel és a Budapesti Gazdasági Egyetemmel.
Mit ad önöknek magánemberként a művészet és a kultúra támogatása?
L.G.: Lassan harminc éve dolgozom a kommunikációs és marketingszakmában, többnyire vezetőként, illetve néhány évet tanácsadói pozíciókban is töltöttem. Munkáim zöme nemzetközi és hazai terepen zajlott és zajlik ma is. Vallom, hogy sohasem lehettem volna hatékony, hiteles és sikeres a kultúra inspirációi, összefüggései és érzékenysége nélkül, így ez irányú személyes elköteleződésem többnyire javára vált forprofit munkáimnak is. A marketingtevékenység alapja a társadalmi érzékenység, a trendek felismerése, az innovatív gondolkodás, a nyitottság az új iránt, a diskurzus, a kollaboráció, a megkülönböztethetőség és a stílus. Bízom abban, hogy e szemlélettel továbbra is segíthetem az üzleti élet – ezen belül a KPMG – és a kulturális szcéna közötti párbeszédet. Motorjai kívánunk lenni az együttműködéseknek, a közös gondolkodásnak. Azon dolgozunk, hogy a két szféra megértse és kiegészítse egymást.
A KPMG dolgozói számára nem ismeretlen élmény műtárgyakkal együtt létezni, Váci úti irodaházuk számos helyiségében láthatók kortárs műtárgyak. Kérem, válasszanak ki egy-egy alkotást, amely valamiért különösen közel áll önökhöz, és meséljenek róla!
R.R.: Minden alkotás mögött egy történet van, nehéz olyat mondani, amely valamiért kiemelkedne. Mindegyik műtárgy inspiratív vagy elgondolkodtató, de az is lehet, hogy egyszerűen csak felvidít, jó érzéssel tölt el. A művek – kurátori segítséggel – dolgozói szavazás eredményeképp kerültek a falakra. A műalkotások nagy része nonfiguratív, geometrikus festmény, amely egy számokkal, adatokkal, matematikával is foglalkozó cég esetében jól reflektál a mindennapokra.
L.G.: Nehéz a választás. Hadd említsem meg a recepciónkon található, Ügymenetek című Mengyán András-művet: óriási méretű, izgalmas tárgy, amelyen nagyobb és kisebb félkörívek, körcikkek futnak egymás mellett, között, fölött… Éppen így dolgozunk mi is: sokféle területen, sok ügyféllel, sok-sok munkán, amelyek jönnek-mennek, átszövik a mindennapjainkat. A műalkotás ráadásul színesen világít, ami arra is utalhat, hogy milyen módon, milyen érzelmekkel jövünk be az irodába nap mint nap. Néha „pirosan”, tele lelkesedéssel, szívünknek kedves feladatokat végezve, néha „kéken”, hideg fejjel nekilátva a matematikai számításoknak, néha pedig „zölden”, ami azt hiszem, a nyugalom színe – így egy-egy elvégzett feladat vagy projekt végén érezzük magunkat, de az is lehet, hogy ilyenkor születnek a jó közösségi projektek. Hát nem pont ilyen egy munkahely?!
A cikk 2024. decemberében, az Art is Business 33. lapszámában jelent meg.
Nyitókép: Liptay Gabriella és Rózsai Rezső (forrás: KPMG)
Lásd még:
A fenntartható kultúra prioritás – Átadtuk az idei Art is Business Díjakat
„Nem dolgozni megyek be a munkahelyemre, hanem alkotni” – Interjú Jamniczky Tímeával, a JCDecaux Hungary Zrt. vezérigazgatójával
„Az én kiállításom a játszótéren van” – Interjú Kő Boldizsár képzőművésszel
„A támogatás számunkra személyes ügy” – Interjú Kósi Gáborral és Kósiné Mihálkovics Edittel, az Art is Business „Forprofit mecénás” Díjának nyerteseivel
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!