by artisbusiness.hu 2024. Nov 29.

„A különbözőségünk teszi lehetővé az értékteremtést”

– Perspektíva mentorprogramunk résztvevőinek tapasztalatai – III. rész

Az Art is Business, mint a hazai üzleti és művészeti világ egyik kiemelkedő közössége és platformja, évek óta azon dolgozik, hogy összehozza a forprofit és a kulturális szegmens szereplőit, és értékorientált célok mentén együttműködéseket indukáljon. 2024 nyarára Perspektíva néven meghirdettük első üzleti és művészeti mentorprogramunkat, amely – az Equilor Wealth Office jóvoltából – a mentoráltak számára ingyenes volt. Olyan, az előadó-művészet területén tevékenykedő szakemberek jelentkezését vártuk, akik stratégiai szinten kívánnak gondolkodni saját pályájukról, csapatuk vagy intézményük működéséről, de kapcsolatok és szakmai tudás hiányában nem haladnak előre. 

A mentorprogramban a kulturális területen is otthonosan mozgó, hiteles vállalati szakemberek adták tudásuk legjavát. A 2024. június 1-jétől szeptember 7-éig zajló események során harminc, a klasszikus zene, a színház és a tánc területéről érkező mentorált és több mint harminc mentor kapcsolódott össze.

A program lezárultával megkértük őket, számoljanak be tapasztalatikról. A válaszadást megkönnyítendő néhány kérdést is feltettünk, hogyha szeretnék, azok mentén foglalják össze élményeiket. A kérdések a következők voltak:

1. Mit várt a programtól indulása előtt; mennyiben és hogyan változott a véleménye időközben?
2. Milyen eredményeket ért el a program során?
3. Változott-e a hozzáállása a művészeti/üzleti területet tekintve és ha igen, miben?
4. Mit javasolna a saját szakterülete számára, miben lenne hasznos a szemléletváltás a művészeti/üzleti együttműködések területén?

A válaszokat több részben osztjuk meg olvasóinkkal, sorozatunk első részét ITT, a másodikat pedig ITTolvashatják. 

Zsiray-Rummer Zoltán (forrás: Zsiray-Rummer Zoltán)Zsiray-Rummer Zoltán (forrás: Zsiray-Rummer Zoltán)

Zsiray-Rummer Zoltán, Zeneakadémia
Mentora: Polgár Péter, Brightly Kommunikáció

1. Amit vártam: a program segítsen kicsit rendszerezettebben átlátni a kulturális PR-szakma dzsungelét, illetve adjon ötleteket kommunikációs tevékenységemhez. Mindez maradéktalanul teljesült.

2. Számos ötletet kaptam, többek között azzal kapcsolatosan, miként végezhető egy kulturális intézmény PR-tevékenysége napjaink kihívásaiban. Tanácsot kaptam a stratégiaalkotásra vonatkozóan, illetve beszélgettünk arról is, mi mindenre érdemes figyelni PR-szempontból, hogyan lehet és ajánlott megvalósítani a szponzorációs együttműködéseket, és így tovább.

3.  Köszönhetően a Péterrel való közös munkának, új ötletekkel felvértezve már nem csupán azt látom, hogy mely céljaink megvalósításába érdemes belekezdeni, de az irány is tisztább. Noha a kivitelezés számos sarokpontja rajtam kívül áll, talán azokban is változásokat érhetünk el.

4.  Hasznos lenne, ha a művészeti terület nyitna az üzleti szféra felé, akár a komfortzónánkból kilépve is – természetesen az adott kulturális intézmény szellemiségének, imázsának keretein belül maradva. Ez talán nehéz és némi körültekintést igényel, de nem lehetetlen.

Hasznos lenne a potenciális szponzorok, cégek és a művészeti intézmények számára találkozókat szervezni, amely eseményeken könnyebben egymásra találhatnának az erre nyitott felek.

Csasztvan-Gaál Orsolya (forrás: Csasztvan-Gaál Orsolya)Csasztvan-Gaál Orsolya (forrás: Csasztvan-Gaál Orsolya)

Csasztvan-Gaál Orsolya, Honvéd Együttes / Magyar Nemzeti Táncegyüttes
Mentora: Mondovics Péter, Mastercard

1. Nem tudtam, hogyan is képzeljem el a kapcsolódást a mentorommal, de már az első alkalom után nyilvánvalóvá vált a program célja. A kulturális területen tevékenykedők gondolkodása messzemenően különböző, mint az üzleti szférában dolgozóknak. Egy-egy feladatot, célt teljesen más szemszögből látnak és fognak hozzá azok megvalósításához. Már egy-két alkalom után észrevettem, hogy magam is megpróbálom korábbi „működésemhez” képest új irányból is megközelíteni az adott problémát vagy teendőt. Ezúton is köszönöm a mentoromnak, Mondovics Péternek, hogy időt és energiát szánt arra, hogy bevezessen az üzleti szemléletű világba.

2.  Hivatalosan még nem zártuk le az együttműködésünket, bőven van még mit tanulnom Pétertől! Új gondolatokat és szemléletet kaptam tőle, miszerint „Merjünk nagyot álmodni” és igenis „nagy célt kitűzni”. Ezen még dolgozunk…

3. Annyiban változott a hozzáállásom, hogy megértettem: az üzleti és a pénzügyi terület sem ördögtől való és lehet különféle új stratégiákat, technikákat – a kulturális területre eddig nem jellemző módon – alkalmazni.

4. Sokkal nagyobb nyitottságra és párbeszédre van szükség. A kulturális területen dolgozóknak keresniük kell a kapcsolódást azon területek képviselőivel, akiktől lehet, hogy a művészet ugyan távolabb áll, de a szervezeti működés terén sokkal nagyobb a tapasztalatuk. Természetesen ők is gazdagodnak azokkal az értékekkel és ismeretekkel, amelyekkel mi, a kultúra területén dolgozók rendelkezünk.

Bán-Horváth Veronika (forrás: Bán-Horváth Veronika)Bán-Horváth Veronika (forrás: Bán-Horváth Veronika)

Bán-Horváth Veronika, Itt és Most Társulat
Mentora: Sztaniszláv András, Magyar PR Szövetség

1. A pályázati felhívást olvasva azt feltételeztem, elsősorban művészeti vezetői munkámhoz kaphatok új szempontrendszert, ám a program túlmutatott ezen. A kiírásnak megfelelően egyénileg jelentkeztem, de titkon azt kívántam, bárcsak az egész csapatra vonatkozna a lehetőség. Kívánságom teljesült, mert mentorommal, Sztaniszláv Andrással már a nyitóeseményen egyetértettünk abban, hogy többet vehetünk ki a programból, ha bevonjuk a társulat más tagjait is. Alkotókedvű emberek működtetik a szervezetünket: erősen építünk az Itt és Most tagjainak egyedi erősségeire is, tehát nálunk leginkább azok a közös gondolkodásból születő cselekvési tervek működnek jól, amelyeket mindenki magénak érez. Erősen motiváló, ha nem csak rajtam keresztül áramlik az információ, hanem lehetőséget kapunk a közvetlen kommunikációra egy hiteles szakemberrel. A négy találkozó Bernát Tímea és Szőke Gábor kollégáim aktív közreműködésével zajlott, a mentorprogram tanulságait pedig a társulattal együtt dolgozzuk fel és építjük be mindennapi gyakorlatunkba.

2. Hosszas vívódás után az eredetileg választható területek közül a marketinget, a kommunikációt és a brandépítést jelöltem meg, de vonzott a pénzügyi tervezés és a stratégia is, hiszen ezek a területek elválaszthatatlanok. Szerencsére olyan mentort kaptunk, aki rugalmasan mozgott velünk a különböző témakörök között: hol ráközelítettünk egy-egy részletre, hol a nagyobb képet néztük. Foglalkoztunk üzleti tervezéssel, hasznos szempontokat kaptunk kommunikációs- és marketingstratégiánk frissítéséhez, és feltehettük az ezekkel kapcsolatos praktikus és gyakorlati kérdéseinket. Az együttgondolkodás ereje mellett számomra a program legfontosabb eredménye, hogy András szakértői hitelessége olyan, már korábban megszületett döntéseket, ötleteket is validált, amelyek megvalósítása rendszerint háttérbe szorult a napi tennivalók mellett. 

A találkozókon gyakorlatilag minden tevékenységi körünkkel foglalkoztunk. Ez nem könnyű feladat, mert az Itt és Most improvizáció alapú munkája rendkívül szerteágazó – a kezdetektől több lábon álltunk. Sokoldalúságunk a fenntarthatóság szempontjából erősségnek bizonyul, ám ha átfogó képet akarunk látni és láttatni, könnyen széttartónak tűnhet ez a rengeteg tevékenység. Amellett, hogy Ráday utcai bázisunkon saját előadásokat játszunk (amit imádunk!), az improvizációt nem csak művészeti céllal használjuk, de tanítjuk és különböző ügyek szolgálatába is állítjuk. Az elmúlt évben kiléptünk a nemzetközi imprószakmai közegbe, vendégelőadókat fogadtunk, valamint ellátogattunk külföldi szakmai fesztiválokra. Jelen vagyunk a céges szektorban és az oktatási intézmények világában is; saját játszóhellyel rendelkező, független befogadó színházként helyet adunk különböző kulturális programoknak. Sokféle projekten dolgozunk különböző célcsoportoknak, hasznos volt ezeket újradefiniálni, megnézni, mely terület mennyiben támogatja a forrásteremtést. A számszerű adatok mellett az emberi tényezőkről is fontos beszélgetni: mi motivál minket? Mik a szerelemprojektjeink? Mire mennyi időt és energiát érdemes szánni?

3. Az üzleti szférával való kapcsolatunk sohasem önmagában a mecenatúrára irányult. Szinte a kezdetektől kínálunk különböző szolgáltatásokat: elsősorban csapatépítő tréninget és szórakoztató előadást vállalunk céges rendezvényeken, családi napokon. Nem titok, hogy ezen eseményekből származó bevételeinket működésünk biztosítására és olyan művészeti tevékenységekre fordítjuk, amelyekkel ingyenes  kulturális programokat is kínálhatunk, illetve  valamilyen konkrét ügyet szolgálhatunk. Mégsem hangsúlyoztuk társadalmi szerepvállalásunkat is a céges eseményeken, nem mutattuk fel, milyen értékek megteremtéséhez járulnak hozzá, ha igénybe veszik szolgáltatásainkat. Pedig repertoárunkban található lelki egészségmegőrzéssel és függőségekkel foglalkozó komplex, improvizáció alapú előadás; generációs szakadék áthidalásában segítő, diákoknak és nyugdíjasoknak szóló Kapocs program; jelenleg pedig egy klímaszorongással és katasztrófa-fantáziákkal foglalkozó projekt felújításán dolgozunk. Ezeket gondosan titkoltuk, holott könnyen előfordulhat, hogy az ügyek, amelyek mellett elköteleztük magunkat, egy-egy partnerünk CSR-stratégiájában is szerepet kapnak. Ezen változtatni szeretnénk – e felismeréshez egyébként köze van nem csak a mentorprogramnak, de Corvinus Science Shopnak is, ahol közösségi partnerek vagyunk.

Erős bennünk az igény a kapcsolódási pontok keresésére, a különböző tudásterületek összekötésére. A mentorprogrammal párhuzamosan alakultak ki egy olyan, vállalati környezetet és improvizációt összekapcsoló program keretei, amelyben partnerünk a Blue Colibry, és fókuszában különböző cégen belül előforduló kihívásos kommunikációs helyzetek állnak. Például a nemet mondás és a konstruktív visszajelzés nehézségei. A Connect Conflict Night közös produkcióját november végén mutattuk be az Átriumban. [Részletek ITT – a szerk.]

A Perspektíva mentorprogram és az imént említett partnerkapcsolatok megerősítettek abban a hitben, hogy a két világ összekapcsolódása több lehet, minthogy  egymás szolgáltatói/mecénásai vagyunk. A kapcsolódás fókuszában a tudásátadás, a segítségkérés, a kölcsönös inspiráció is helyet kaphat.

4. Azoknak a művészeti területen tevékenykedőknek, akik nyitottak a kooperációra az üzleti szférával, azt a tanácsolom, keressenek olyan együttműködéseket, amelyekben lelkesen és hitelesen vehetnek részt. Ne gondolják, hogy túl kevesek, túl sokak, túlságosan elvontan gondolkodnak – éppen ez a különbözőség teszi lehetővé, hogy egy témát, ügyet eltérő szempontokból vizsgáljunk, és ezáltal korábban nem létező értéket teremtsünk.

Nyitókép: A Perspektíva mentorprogram nyitóeseménye (Pixolar Photography)

Lásd még:

Nem csak az anyagi támogatás lehet mecenatúra – Perspektíva mentorprogramunk résztvevőinek tapasztalatai – II. rész

Egymást erősítve tanulunk  – Perspektíva mentorprogramunk résztvevőinek tapasztalatai – I. rész

Értékmentés a kapcsolódások jegyében: Közép-Európa Táncszínház – Interjú Gerlits Rékával és dr. Váczi Lászlóval

„Tanuljunk egymástól!” – Beszélgetés Perjési Péterrel, az Intelligent Power Solutions Kft. tulajdonosával, az Art is Business Perspektíva programjának mentorával

Lezárult az Art is Business Perspektíva mentorprogramjának jelentkezési időszaka – A programot támogató EQUILOR Alapkezelő Zrt. Wealth Office igazgatóját, Dobó Istvánt kérdeztük

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!