by Hajdu László 2021. May 06.

Az Ír Bank a kultúráért

„Kutatások bizonyítják, hogy a szponzoráció jobb módszer a cégek és brandek értékeinek átadására és népszerűsítésére, mint a reklámok.”

A majdnem kétszázötven éve fennálló nemzeti intézmény, az Ír Bank nagyon komoly összegekkel támogatja az ír kultúrát, művészetet. Több nagyszabású projekt kezdeményezője vagy lelkes szponzora, az Óriások lépcsőjénél játszódó performance-tól a „Teherautós Shakespeare”-ig. Paula Murphy, a bank szponzorációs, CSR-igazgatója avat be minket a részletekbe.

Megkérhetem, hogy mutassa be az Ír Bankot a magyar közönségnek?

Az Ír Bank Csoport diverzifikált pénzügyi szolgáltató csoport. 1783-ban, Királyi Chartával alapították. A csoport tradicionális, ügyfélközpontú kereskedelmi bank, konzervatív üzleti filozófiával. Fő stratégiai céljai közt szerepel a bank átalakítása, a banki kultúra, rendszerek és az üzleti modell fejlesztése; az ügyfelek magas szintű kiszolgálása és a fenntartható profit növelése.

Mik a bank fő értékei?

Négy fő érték mentén dolgozunk, ezek a következők:
Ügyfélközpontúság
Jól megértjük az ügyfeleinket, figyelünk az igényeikre, a lehető legjobban kiszolgáljuk elvárásaikat. Folyamatosan dolgozunk azon, hogy lépést tartsunk ügyfeleink változó igényeivel.
Egy Csoport, egy csapat
A beosztottak és a menedzsment kölcsönösen tanulnak egymástól, megosztják egymással az elképzeléseiket. Nyílt, bizalmas és támogató légkört építünk ki, kiemelten figyelünk arra, hogy ötletek, gondolkodásmódok és tapasztalatok széles tárházát hozzuk létre, ezzel is elősegítve a kreativitást.
Felelősség
Ügyfeleink, kollégáink és közösségeink bízhatnak bennünk, hogy mindenkor az érdekeiknek megfelelően cselekszünk. Folyamatosan tanulunk a hibáinkból, és ünnepeljük közös sikereinket.
Agilitás
Nyitott, pozitív hozzáállással dolgozunk, gyorsan reagálunk a kihívásokra, és proaktívan keressük a különböző perspektívákat az új, egyszerűbb módszereket ügyfeleink kiszolgálására.

Mit érdemes tudunk a finanszírozási tevékenységükről?

Egyik legfontosabb eleme, hogy az Ír Bank Zöld Kötvények kibocsátásával hétszázötven-millió eurót gyűjtött fenntartható projektek támogatására. Az összegből zöld épületekkel és energiahatékonysággal, megújuló energiaforrásokkal és zöld közlekedéssel kapcsolatos projekteket támogatunk. Ez a Bank új, „Befektetés a Holnapba” nevű, felelős és fenntartható üzleti stratégiájának egyik alappillére.

Elkötelezettek vagyunk a zöld átmenet támogatása iránt, ügyfeleinkkel, kollégáinkkal és közösségeinkkel együttműködve, és célul tűztük ki egy reziliens, rugalmasan ellenálló, klímasemleges gazdaság kialakításának támogatását 2050-ig – az ír és a brit kormány közös céljaival összhangban. A fenntartható finanszírozás mellett 2022 végéig a portfóliónkba beépítünk tudományosan megalapozott célkitűzéseket, és az új tevékenységeinket 2030-ig klímasemlegessé tesszük.

Az Ír Bank már most rendelkezik egy kétmilliárd eurós Fenntartható Finanszírozási Alappal, amiből eddig kilencszázötven-millió eurót osztottunk ki zöld hitelként lakástulajdonosoknak és cégeknek. A csoport emellett saját szén-dioxid-intenzitását is csökkentette, 2011 óta hetvenhét százalékkal mérsékeltük a közvetlen (Scope 1) és a vásárolt energiához kapcsolódó (Scope 2) kibocsátásunkat. A tiszta környezet és hatékony környezetvédelem alapvető pillére a jó üzleti gyakorlatnak. Tisztában vagyunk azzal, hogy üzleti tevékenységünknek hat a környezetre, globálisan és lokálisan is. Emiatt kiemelten fontosnak tartjuk, hogy minimalizáljuk a tevékenységünk környezetre gyakorolt káros hatását.

Milyen „filozófia” mentén alakították ki a bank szponzorációs stratégiáját és tevékenységét?

A szponzoráció „kötelező” eleme a bank működésének. A vállalat jelentős szponzorációs programmal rendelkezik, a támogatások széles spektrumon mozognak, beleértve a vállaltaisport-, művészeti és kulturális tevékenységet is. Legfontosabb stratégiai célkitűzésünk olyan kapcsolatokat, aktivitásokat kiépíteni, amelyek pozitív hatással lehetnek a közösségeinkre, ahol mi magunk is élünk és dolgozunk, ezzel együtt növelve a láthatóságunkat és a márkamutatókat. Szponzorációs tevékenységünk segítségével lehetőségünk van kapcsolatot építeni olyan iniciatívákkal, amelyek támogatják a fiatalokat, gondozzák a jövő sporttehetségeit, ösztönzik a vállalkozói szellemet, különböző kultúrákat karolnak fel. Így végeredményben Írország teljes területén segítséget nyújthatunk a közösségek felvirágoztatásához.

Kutatások bizonyítják, hogy a szponzoráció jobb módszer a cégek és brandek értékeinek átadására és népszerűsítésére, mint a reklámok. Azt akarjuk elérni, hogy az emberek lássák és higgyenek abban: segítünk megerősíteni a közösségeiket.

Milyen irányelvek szerint hoznak döntéseket az együttműködések kialakításánál? Például a Bank of Ireland Begin Together Arts Fundra gondolok.

Több kritérium alapján hozzuk meg a döntéseket, többek között megfontoljuk, hogyan járul hozzá az együttműködés az üzleti céljainkhoz, hogyan segíti a közösség erősödését, hogyan tudunk együtt dolgozni a partnerrel, hogy mind a jogtulajdonos, mint a szponzor számára kölcsönösen előnyös „történetet” tudjunk elmesélni, és hogy összevág-e az együttműködés az értékeinkkel, beleillik-e a saját szponzorportfóliónkba.

A Begin Together Arts Fund esetében tudtuk, hogy a művészközösségre a járvány különösen rossz hatással volt. A Business to Artsszal hosszú ideje együttműködünk, jól ismerjük egymást, így ideális partnernek bizonyultak a közös munkához. Együtt sikerült egy tényleges és népszerű támogatási alapot létrehozni, amit más adakozók is alapul vehetnek – ez szintén az egyik alapvető célunk volt.

A Begin Together Arts Fundhoz kapcsolódóan van olyan szektora a művészvilágnak, amivel a bank különösen szoros kapcsolatot ápol?

A Begin Together Arts Fund a művészetek minden válfaja előtt nyitva áll, beleértve a zeneművészet, színház, képzőművészet, szépművészet, film, szobrászat, cirkuszművészet képviselőit, de más művészeti ágakat is. Művészek széles köre jelentkezett rengeteg különböző projekttel, ami alapvetően biztató jel volt, és a kiválasztott projektek is tükrözik ezt a sokszínűséget. Különösen fontos volt számunkra, hogy olyan művészeti formákat is támogassunk a népszerűbb művészeti ágak mellett, amelyek általában kevésbé hozzáférhetőek, így a művészet gondolkodásmódunkra, világlátásunkra gyakorolt hatását mindenki átélhesse, ezen keresztül is reflektálni tudjunk a járványhelyzet hatásaira.

Miért választották partnernek a Business to Artsot?

Az Ír Bank már hosszú ideje remek kapcsolatot ápol a Business to Arts szervezettel. Úgy véljük, mély szakértelemmel rendelkezik a területen, és hiteles a művészek és művészeti csoportok körében. Az Arts & Business Észak-Írországgal ápolt szoros kapcsolatuk révén lehetőségük van egy teljes Írországra kiterjedő megközelítést kialakítani, ez pedig saját stratégiánknak is fontos eleme. Mint minden együttműködés esetében, itt is elengedhetetlenül fontos, hogy jó legyen együtt dolgozni azokkal, akikkel partnerséget alakítunk ki, hogy lelkes, elkötelezett, hozzáértő emberekkel dolgozzunk, akikkel jó kapcsolatot tudunk ápolni. Ez pedig a Business to Arts esetében száz százalékig így van. Elképesztően élvezetes a közös munka!

Megemlítene néhányat a Begin Together Arts Fund projektjei közül, amelyek különösen közel állnak a szívéhez?

Annyi fantasztikus projekt van a támogatottak között, hogy szinte lehetetlen választani, de kifejezetten szeretem a Benchmarks nevű projektet, ami Antrimban, az Óriások Útján kap majd helyet. Két alacsony támlás, hordalékfából kialakított padot helyezünk el a Runkerry strandnál. A padokat üveg, kerámia és réz segítségével öntik végleges formába, és egymással szemben, de – ami a legfontosabb – egymástól több mint két méterre helyezik majd el őket.

Teljesen más műfaj, de szintén nagyon élvezem a Cycle Circus nevű projektet, amit Flann O’Brien szatirikus és abszurd írásai és biciklis kalandjai inspiráltak. A társulat korábbi, szociopolitikai élű, komikus kortárs cirkuszi előadásainak tapasztalataira alapozva a Cycle Circus negyvenöt perces előadás lesz, amit különböző, biciklivel megközelíthető helyszíneken, akár naponta négyszer is előadnak.

És végül, talán mert nekem is van egy iskoláskorú gyermekem, alig várom, hogy lássam, hogyan hozza el a Lear Király egy furgonban Shakespeare-t azokhoz az iskolásokhoz, akik jelenleg nem jutnak el a hagyományos színházakba.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!