by Jankó Judit 2022. nov 12.

Barátok közt, négy múzeumban is

– Beszélgetés R. Schay Krisztinával, a Szépművészeti Múzeum Baráti Körének vezetőjével

R. Schay Krisztina öt éve csatlakozott önkéntesként a Szépművészeti Múzeum Baráti Köréhez, és 2018 óta a vezetője. A gazdaság és a kultúra közötti kapcsolódásokról beszélgettünk, amely kapcsolat nemcsak a munkájában, de személyes élettörténetében is meghatározó.

Honnan, milyen háttérrel érkezett a jelenlegi pozíciójába? 

Eredeti végzettségem közgazdász-szociológus, főként banki területen dolgoztam, CRM rendszerek kialakításával, marketingautomatizációs folyamatokkal foglalkoztam. De mindig is érdekelt a művészet. Már egyetemistaként az ELTE Esztétika tanszék óráit is hallgattam, és kortárs irodalmi beszélgetéseket szerveztem. 

A művészet szeretete családi hagyomány volt önöknél? 

Talán nyolc-kilenc éves lehettem, amikor édesanyám elvitt egy műterembe, ahová tíz évvel később visszamentem, és vásároltam egy képet. Ez az élmény biztosan része a művészetszeretetemnek, kialakulásához hozzájárult a közeg, amiben cseperedtem, voltak képek a falon, közöm lett a művészethez. Amikor az MKB Bankban dolgoztam (2005-2011 között), nagyon örültem annak, hogy a bank műgyűjteményének darabjait kezdtük el használni a bankkártyákon, Szőnyi István, Vaszary János alkotásait, valamint promóciós ajándékként kiállításjegyeket adtunk a kártyatulajdonosainknak. 2008-ban rövid ideig a Ludwig Múzeum Baráti Körében tevékenykedtem kuratóriumi tagként, ekkoriban végeztem el a MOME kulturális menedzser szakát, majd pár évre külföldre költöztünk a családommal. 

Mi motiválta, hogy elvégezze a kulturális menedzser szakot? 

A Ludwig Baráti Körének kuratóriumi tagjaként azt láttam, hogy több közgazdasági és kommunikációs modell, amit használtunk az üzleti életben, akár a marketing, akár a CRM direkt kommunikáció területén, nem ültethető át egy az egyben a kultúra területére. A kultúrában alapvetően szűkös erőforrások állnak rendelkezésre, ezért ezen a területen különösen fontos, miként lehet azokat még hatékonyabban használni. 

A marketingkommunikáció és direktmarketing oldaláról jöttem, tanúja voltam a  kilencvenes évek vége óta lezajlott paradigmaváltásnak a kommunikációs szakmában. Ma már nem televíziós hirdetésekkel, tömegmédiával és óriásplakátokkal érjük el a célközönséget, más csatornákon juttatunk célba differenciált és célzott üzeneteket. A Customer Relationship Management a differenciált ügyféligények feltérképezésén túl arról is szól, miként tudunk a különböző igényekre a megfelelő időben megfelelő választ adni. 

2018-ban bizalmat kaptam arra, hogy a tizenöt éve alakult Baráti Kört újrastrukturáljuk. Immár négy múzeum (Szépművészeti Múzeum, Magyar Nemzeti Galéria, Hopp Ferenc Ázsiai Múzeum, Vasarely Múzeum) törzsközönségét építjük. Háromszintű, egymásra épülő támogatási forma közül lehet választani: akik a Baráti Kör programjairól, eseményeiről szeretnének időben tájékozódni, elegendő, ha a Baráti Kör hírlevelére iratkoznak fel. Azok, akik gyakran, visszatérő vendégként látogatnák a múzeumot, esti zárás utáni tárlatvezetéshez és művészettörténeti előadásainkhoz szeretnének csatlakozni. Pártolókká válhatnak. Azok számára, akik nyitottak a kortárs művészet és műgyűjtés iránt, havonta rendszeresen szeretnének találkozni művészetbarátokkal,  létrehoztuk a Mecénás kategóriát. Hiszem, hogy a gyűjtők mellett a filantrópokat, a művészetet támogatókat is sikerül megszólítanunk. 

Forrás: a Szépművészeti Múzeum Baráti Kör Facebook-oldala

Mik a Baráti Kör jellegzetes programtípusai?

A művészeti élmény befogadása személyes, meghitt pillanat. Este, zárás után, amikor a múzeum elcsendesedik, a kiállítást megálmodó kurátor maximum húsz-huszonöt fős csoportban személyesen vezeti körbe a tagjainkat. Nagyon különleges pillanatok születnek ott, élményszerű találkozások a néző, a kurátor, a kép, illetve az egészet egyidejűleg megélő nézők között is. Abban hiszek, hogy a művészet közös élmény – egyfajta sajátos diskurzus. 

A másik fontos programunk, hogy a tárlatvezetések mellett a kiállításokhoz kapcsolódva művészettörténeti előadásokat szervezünk, hogy a fogalomhasználatot, a művészettörténeti korszakot vagy előzményeket megértsük. Például háromrészes ókori egyiptomi sorozat előzte meg a II. Amenhotep kiállítást, de előadást szerveztünk Henri Matisse magyarországi hatásáról is. Októberben új sorozatot indítunk: a hatvanas évektől napjainkig próbáljuk megragadni egy-egy előadással a korszak művészeti törekvéseit, bemutatni alkotóit. 

A harmadik programtípusunk egy élményalapú kreatív foglalkozás, ami az időszaki kiállításokhoz kapcsolódik, és szintén a művek befogadását-megértését segíti. A rövid tárlatlátogatást követően különböző grafikai és festészeti technikákat lehet kipróbálni művészetpedagógus és képzőművész kollégák közreműködésével. 

A Szépművészeti Múzeum boltja (forrás: museumevents.hu)

Hogyan hatott a pandémia, az elmúlt időszak nehézségei a Baráti Kör működésére?

A múzeumok bezárásának idején is hűségesek maradtak a tagjaink, előre megváltották a tagságukat, amiért ezúton is köszönet illeti őket. Mialatt zárva tartottak a múzeumi terek, online tartalmakat tudtunk biztosítani számukra. Stabil létszám áll mögöttünk. Az egyszemélyes kártyáink mellett ma már a páros partneri tagság dominál, és állandó támogató családjaink is vannak. Az elmúlt évben indítottuk új kategóriánkat, ami baráti társaságot (öt főt) fedhet le. A pártolói szint főként kényelmi funkciókkal jár – például soron kívüli bejutást biztosít az állandó, időszaki tárlatokra –, a mecénási szintnél már megélhető egyfajta klubélmény a Mecénás Klub havi rendszerességgel tartott eseményén vagy a műterem-, műhelylátogatásokon, zárt körű előadásokon. Fontos megemlíteni, hogy Baráti Kör- kártyatulajdonosaink a múzeumshop kínálatából kedvezményesen vásárolhatnak.

Jan van der Heyden a Szobasarok ritkaságokkal című alkotása (forrás: szepmuveszeti.hu)

A mecénások magánemberként lépnek be, vagy cégeket képviselnek, és hídszerepet töltenek be a vállalati szféra felé?

A Szépművészeti Múzeum Baráti Köre alapvetően magánszemélyekkel foglalkozik, de hisszük, hogy tagjaink cégvezetőként is gondolnak a múzeum támogatására. 

A mecénási programmal szeretnénk közvetítő szerepet vállalni a művészetbarátok és a múzeum szakértői között. Szeretnénk, hogy a támogatóink (gyűjtők és filantrópok egyaránt) tudjanak a múzeumi eseményekről, megnyitókról, a készülő kiállításokról.Örülnénk, ha  mecénás tagjaink köréből olyan magánszponzorok is kikerülnének, akik a gyűjteményezést anyagilag is támogatni tudják. 

A bécsi Kunsthistorisches Museum (forrás: khm.at)

Milyen best practice példák lebegnek a Baráti Kör előtt? 

Az egyik fontos minta a Tate baráti kör programja, mely azonban más gazdasági, intézményi közegben működik. Ha közelebbre tekintünk, a bécsi Kunsthistorisches Museumot említeném. Mindkét intézményben például már egy saját elkülönült tér (friend’s lounge) áll a tagok rendelkezésére, ahová be lehet ülni, művészeti folyóiratokat lehet olvasni, átlapozni a kiállítás katalógusát, és kötetlen beszélgetésekre is lehetőség nyílik.  

Személy szerint a Louvre Baráti Körét (Les Amis du Louvre) ismerem és követem, fontos, hogy a modern és klasszikus művészet követőit külön-külön tudják megszólítani. Példaértékű az is, ahogy a gyűjteményezéshez hozzájáruló magánadományozókat integrálják a támogatói programjukba, azaz a múzeumi akvizícióhoz hozzájáruló magánszemélyek egyben a barátikör-program tagjaivá is válnak.

A párizsi Louvre Baráti Köre (forrás: Amis du Louvre Facebook-oldala)

Mire a legbüszkébb? Mit ad önnek személyesen ez a munka?

Az egy éve bevezetett Társasági Mecénás kategóriára (ami a kártyatulajdonos és négy vendége számára nyújt kedvezményeket), és arra, hogy akik ezt vállalták, megújítják a tagságukat,  barátaikat, ismerőseiket egyre nagyobb számban hozzák el a rendezvényeinkre, tárlatvezetéseinkre. Elindult egy organikus fejlődés a Baráti Körön belül, ez igazi pozitív visszacsatolás számomra.

Örömmel látom azt is, hogy tagjaink közül többen rendszeres, visszatérő látogatói az állandó kiállításoknak is, és így folyamatosan követhetik, hogyan újul meg például a Jelenkori Gyűjtemény vagy a Szépművészeti Múzeumban a Régi Képtár egy-egy terme. Ők, úgy vélem, valódi barátai, törzsközönsége a múzeumoknak.

Nyitókép: R. Schay Krisztina (fotó: Szántó András)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!