by lacma.org/news.artnet.com/artisbusiness.hu 2021. ápr 15.

Monumental Perspectives: a Snapchat és a LACMA együttműködése

„Nagyon örülünk, hogy kiterjesztett valóság technológiánk átfogó lehetőséggé vált az érdekképviselet és a pártfogás számára."

Öt művész készített kiterjesztett valóság (augmented-reality) emlékműveket – amelyek csak a népszerű képküldő alkalmazáson, a Snapchat-en keresztül érhetők el – a Los Angeles County Museum-mal való együttműködés részeként. 

A projekt neve Monumental Perspectives, ami egy többéves együttműködés a Snapchat és a múzeum között. Az első öt művész – Mercedes Dorame, I.R. Bach, Glenn Kaino, Ruben Ochoa és Ada Pinkston – alkotásait néhány napja mutatták be; kiterjesztett valósággal virtuális műalkotásokat terveztek. Az cél az volt, hogy virtuális emlékműveket hozzanak létre a Los Angeles-i közösségek számára fontos személyek, például a helyi utcai árusok és az őslakosok tiszteletére.

Michael Govan, a LACMA igazgatója kifejtette: „Az így létrejött emlékművek nemcsak az aktuális társadalmi kérdések szempontjából relevánsak – Los Angeles, a polgári tér, a közösség –, hanem a művészet közegét is érintik. [...] Ajtók nyílnak a művészettel kapcsolatos új gondolkodásmódok felé mind a fizikai, mind a virtuális terekben.” Színesíteni és tágítani szeretnék a modern emlékművek funkciójáról és megjelenéséről folytatott diskurzust. 

A kiterjesztett valóság műalkotásokat Los Angeles-szerte különböző helyszínspecifikus pontokon mutatják be a látogatóknak, például a LACMA Wilshire Boulevard campusán, a MacArthur Parkban és a Los Angeles-i Memorial Colosseumnál. A közönség a Snapchat alkalmazás segítségével, ezekre a helyekre látogatva találkozhatnak a XXI. századi műemlékekkel, melyek a régió múltjának és jelenének kultikus alakjait és pillanatait elevenítik meg. Az emlékművek tartózkodási helytől függetlenül is elérhetőek bárki számára, ha az alkalmazással a LACMA weboldalán található kódokat beolvassák. 

A Monumental Perspektives finanszírozásában a The Monuments Project is részt vesz a Snap Inc. (a Snapchat anyavállalata) mellett. A projekt része a Mellon Alapítvány ötéves, 250 millió dolláros kezdeményezésének, melynek célja a történelmi emlékművek újragondolására az Egyesült Államokban. A Mellon Alapítvány a művészeti, kulturális és humán tudományok legnagyobb finanszírozója az országban.  

Elisabeth Alexander, a Mellon Alapítvány elnöke egy nyilatkozatában elmondta: „Az öt művész által létrehozott virtuális emlékművek és falfestmények megvilágítják, hogyan tudjuk újragondolni és újjáépíteni emlékhelyeinket országszerte, és megtestesítik azt az innovatív munkát, amelynek megvalósítását a Monuments Projecten keresztül támogatni kívánunk. Csakúgy, mint ezek az izgalmas emlékművek, örömmel látjuk, hogy több művész használ forradalmi eszközöket – nem a bronzot és a követ – a munkájához. Ez új módja a történelmi személyiségek, gondolatok és mozgalmak megjelenítésének, valamint a meglévő emlékművek újrakontektualizálásának.” 

Mercedes Dorame: Tovaangar portálja, 2021

Mercedes létrehozott egy „különleges portált, amely összekapcsolja a múlt, a jelen és a potenciális jövő világát. A nézők részesei lehetnek annak, ami továbbra is sok bennszülött embert inspirál: az égbolt, a föld, az őshonos növényi élet, az égitestek, valamint a végtelen kapcsolattartás képessége ezekkel az entitásokkal és egymással. Ez a munka lehetővé teszi a közösségi gyógyulást, az igazság feltárását az őslakosok belső ismereteinek megértésében,valamint a megbékélést ” – írja a LACMA honlapja.

I.R. Bach: Gondoljkodj nagyban, 2021

Bach megközelítése eltér a jól ismert emlékművektől. A Gondolkodj nagyban célja, hogy inspirálja az önreflexiót. „A törekvés egy láthatatlan, gondolati emlékmű közös felépítése." A művész arra próbálja ösztönözni a hallgatóságot, hogy gondolkodjanak el a következő mondaton: „Lásd önmagad másokban, és másokat önmagadban!”.

Glenn Kaino: Nincs célvonal, 2021

Kaino digitális emlékműve az 1932-es Los Angeles-i olimpiai maratoni útvonal mentén  mesél el történeteket. Kiemeli a mindennapi élet történelmi pillanatait és elbeszéléseit, olyan elbeszéléseket, amelyek összekapcsolják az emberek és társadalmak generációit." A maraton szimbolikája arra emlékezteti a nézőt, hogy a történelem útja hosszú, és hogy a pozitív változásokhoz és az igazságos világ kiépítéséhez erőnlétre szükséges."

Ruben Ochoa: ¡Vendedores, Presente!, 2021

Ez a mű „Los Angeles és az utcai árusok bonyolult történetéről szól”. A művész családja történetéből merít ihletet, és az emlékművet azért hozta létre, hogy „többnyelvű eszközként szolgáljon a helyi vállalkozók számára, és felhívja a figyelmet az érdekképviseletre”. A járvány jelentős hatással volt az utcai árusok potenciális növekedésére, és ez a munka segít a társadalomnak közelebb kerülni hozzájuk.

 

Ada Pinkston: A nyitott kéz áldott, 2021

Ez az emlékmű Biddy Masonról, az ő spirituális filozófiájáról és az ellenálló képességről szól. Miután rabszolgaként több ezer kilométert tett meg gyalog, Los Angelesbe érkezett, ahol szülésznőként és nővérként dolgozott. Később az Egyesült Államok egyik leggazdagabb afro-amerikai nője lett. A művész Biddy korából származó afro-amerikai emberek képei segítségével hozta létre a műemléket. 

„Ha csukva tartod a kezed, semmi jó nem fér bele. De a nyitott kéz áldott, mert bőségesen ad, még akkor is, amikor kap.” – Biddy Mason (1818–1891)

A kiterjesztett valóság emlékműveket a Snap Lens Creator segítségével készítették. A Snapchat azt írja: „Nagyon örülünk, hogy kiterjesztett valóság technológiánk átfogó lehetőséggé vált az érdekképviselet és a pártfogás számára. Bízunk benne, hogy továbbra is segíthetjük a művészeket és a „Lens Creatorokat”, és támogathatjuk vágyukat, hogy egy új objektíven keresztül megosszák az el nem mondott történeteket”.

A LACMA YouTube-csatornáján számos videó található a projektről, a művészek és más résztvevők is megosztják gondolataikat a kiterjesztett valóság emlékművekről.

Nyitókép: Ruben Ochoa: ¡Vendedores, Presente!, 2021