
„Ahol a szabad levegő játszik”
– Beszélgetés Behrmann Mariann-nal, a Bástya Színház ügyvezetőjével
Új magánszínház színesíti Budapest kulturális életét: 2025. február 20-án nyitja meg kapuit az egykori, legendás Bástya mozi épületében – pontosabban az emeleten – egy kilencven férőhelyes stúdiószínpad. A Bástya Színház Behrmann Mariann ügyvezető, menedzser és Ozsgyáni Mihály színész, művészeti vezető baráti–alkotói szövetségéből jött létre. Az idei évadban négy saját bemutatóval és számos, máshol már nagy sikerrel bemutatott előadással várják a közönséget. A teátrum egy merész darabbal nyit: Katy Brand Minden jót, Leo Grande! című filmjének színpadi változatát Keresztes Tamás rendezi, a főszerepben Udvaros Dorottya és Medveczky Balázs. A nyugdíjas tanárnő és a szexmunkás fiatalember találkozásának a fókuszában a magány, a szerelem, a meghiúsult vágyak állnak.
Az Art is Business Perspektíva Mentorprogramjának résztvevőjeként milyen kapaszkodókat kapott a magánszínház alapításhoz?
Már a program előtt, a Werk Akadémia színházi menedzser szakán is sokat tanultam, ott ismerkedtem meg Balogh Máté Andrással, az Art is Business alapítójával. A Werk Akadémiára járva még csak álomként körvonalazódott bennem a Bástya Színház-projekt. Amikor Máté meghirdette a mentori pályázatot, jelentkeztem rá.
Korábban könyvkiadó céget [Fátyol Kiadó – a szerk.] alapítottam Ozsgyáni Mihály színész barátommal. Éreztem, hogy az új közös vállalkozásban színházi menedzseri ismeretekre is szükségem lesz. A Perspektívában Kaszás Attila marketingszakembert kaptam mentornak, aki a konzultációk során remek ötleteket adott, ezekből jó néhányat felhasználtunk a Bástya Színház indításánál. Például: az ő tanácsára egy csoportba gyűjtöttük a színházrajongókat az interneten, hogy a véleményüket kérve mérjük fel az új színház iránti igényt; illetve a honlapunkon is szereplő, „Ahol a szabad levegő játszik” szlogenünk is egy vele folytatott beszélgetés során hangzott el. Tömören, frappánsan kifejezi, amit a színházról gondolunk. Kizárólag a művészet és a művészi önkifejezés szabadságát tartjuk szem előtt – politikamentesen. Korlátok, megkötések, rendszabályozások nélkül szeretnénk teret biztosítani a művészeknek és a szabad alkotásnak.
Milyen előélettel, hátszéllel vágtak bele Ozsgyáni Mihállyal az új teátrum alapításába egy olyan időszakban, amely nem igazán kedvez a színházcsinálásnak?
Az előéletünk legfontosabb eleme: Misi huszonöt éve színész. Barátságunk kezdetén lefordítottam a regényét németre, kiajánlottam, és egy frankfurti kiadó lecsapott rá. Ez volt az ugródeszka a közös munkához, a közös projektekhez. Így indult el a könyvkiadó, így kerültem a Werk Akadémiára, így építettünk ki egy országos amatőr színjátszó hálózatot [Fátyol Színkör – a szerk.]. Misi Cegléden vezet színjátszókört gyerekeknek és felnőtteknek, nagys ikerű előadásokat hoznak létre. Gondolkodtunk azon, hogyan bővíthetnénk tovább az együttműködést, és amikor ismerősökön keresztül adódott a lehetőség a Bástya mozi ingatlanának bérlésére, nem volt kérdés, hogy minden addig elkezdett projektet ebbe a színházba „csatornázunk”, ez lesz az otthonunk, a központunk.
Elhanyagolt, romos helyiségekből kellett olyan funkcionális tereket kialakítani, amelyek kamara-előadások, felolvasóestek, beszélgetések színterévé válhatnak. Miből finanszírozták a felújítást, átalakítást? Milyen anyagi erőforrásból üzemeltetik majd a Bástyát?
Befektetők nélkül, kizárólag magántőkéből valósítottuk meg a másfél évig tartó épületfelújítást, és ugyanígy tervezzük a működés finanszírozását is. Szerencsére több lábon állunk, az egyéb tevékenységeinkből – nyelvoktatás és -iskola, országos színjátszókör-hálózat – forgatunk pénzt a színházba. Az átalakítási munkálatok jó pár millió forintba kerültek. Anyagi könnyebbséget jelentett, hogy amit lehetett, saját kezűleg oldottunk meg. Hordtuk a konténerekbe a sittet, festettünk, szőnyegeket raktunk fel. A kezdeti nehézségek után találtunk egy fantasztikus mesterembert, akire számíthattunk a munkában.
A Bástya Színház első évadában szereplő művészek, alkotók közül néhányan a teátrum sajtóeseményén
Mi alapján választják ki a külső produkciókat, alkotókat, színészeket, rendezőket, akikkel együttműködnek a saját bemutatók létrehozásában?
Régi barátságok, ismeretségek alapján állt össze a belső csapatunk dramaturggal, művészeti titkárral. Nem dolgozunk állandó rendezőkkel, színészekkel. Misi huszonöt éves pályafutása alatt megannyi művészt ismert meg, sokakkal jó kapcsolatot, barátságot ápol. Még Udvaros Dorottya, a Minden jót, Leo Grande! női főszereplője is örömmel vállalta az előadást.
A színház további hangnemét meghatározandó, tudatos döntés, hogy tabutémát feldolgozó darabot választottak első bemutatóul? A Minden jót, Leo Grande! látszólag az idős nő–fiatal férfi felállásról szól.
Bevállalós a stílusunk. A Fátyol Kiadó által publikált könyveink is javarészt kemény témákat feszegetnek. „Merjenek benézni a fellebbenő függöny mellett a pokol tornácára, az életünkre!” – hangzik a könyvkiadónk mottója. A Minden jót, Leo Grande! is efféle lepellerántás: mit mutatunk a világnak, és mi az, ami a függöny mögött marad? Ne hazudjunk se másnak, se magunknak! Az őszinteség sarkalatos pontja a történetnek, amelyben többen magukra ismerhetnek, kimondhatják, ami mélyen bennük lappang. A két főszereplő beszélgetéseiből felgöngyölődik az egész életük, a sok hazugság, elfojtás, képmutatás. Lehetőséget kapnak arra, hogy önmaguk előtt is őszinték legyenek. Ez a darab fontos üzenete.
A Minden jót Leo Grande! plakátja (forrás: Bástya Színház)
Melyek a repertoár kialakításának főbb szempontjai? Milyen arányban tervezik kortárs magyar, illetve nemzetközi szerzők darabjainak a bemutatását?
A színház kis tere meghatározó: kevés szereplős darabokat választunk, a közönség egészen közelről látja a színészek minden rezdülését. Műfaji változatosságra, színességre törekszünk, minél szélesebb közönségréteget vonzó előadásokat tervezünk. Ifjúsági darabunk egy német komédia, a Hamlet for You. Két mozi büfésként dolgozó színész fiú elhatározza, hogy munkaidőn kívül előadják a Hamletet. A humorral teli előadásról úgy mehet haza a diák, hogy miközben végigneveti az estét, azt is megtudja, miről szól Shakespeare darabja – egy élvezetes élményhez kötheti a kötelező olvasmányt. Zenés darabunk a Sweet Charity Auksz Évával. Selmeczi Bea Csehov Három nővére alapján szőtte tovább a testvérek életét máig – Három és fél nővér című darabját is bemutatjuk.
Máshol már futott előadások váltakoznak a saját bemutatóinkkal. A nem teljes nyitó évad okán jelenleg hat befogadott és négy saját előadást tervezünk. Ez az arány idővel változik majd az utóbbiak javára. Szívesen helyet adunk főiskolai vizsgaelőadásoknak is, elsőként a pécsi OSZIP Színészképzés darabját hozzuk el, de tervezünk egyéb bemutatókat is.
Törekvéseik között szerepel, hogy bebizonyítsák: lehet rentábilisan is működtetni magánszínházat a XXI. században?
Mindenképpen. Szeretnénk, ha három-négy év múlva profitábilis lehetne a Bástya Színház. Nem okoz fennakadást, ha ez a vágyunk később teljesül. Nem görcsölünk rá. Hála Istennek senkinek nem kell megfelelnünk, bizonyítanunk.
A név megtartása egyértelműen PR-érdekeket szolgál?
A nevet azért tartottuk meg, mert a nézők közül sokan megosztják velünk régi, Bástya mozis emlékeiket, és bizonyára azok is felkeresnek majd minket nosztalgiázni, akik húsz-harminc évvel ezelőtt ültek a filmszínházban. A mozi szellemét idézi a régi filmplakátokból és az intézményről készült, külső-belső felvételekből álló fotókiállítás a színház büféjében.
A Bástya Mozi 1964-ben (forrás: Fortepan / Artfókusz)
Mi a személyes színházi credója?
A napközis tanítóm, Sári néni fertőzött meg a színház szeretetével. Állandóan előadásokra vitt minket, színjátszó foglalkozást tartott nekünk. Amikor nyolc évvel ezelőtt megismerkedtünk Misivel, kiderült: Sári néni fiával közvetlen kollégák voltak. A pici koromban belém táplált színház iránti szeretet később szunnyadt néhány évig – egészen más területen dolgoztam, nyelvtanár vagyok. Azzal, hogy megismerkedtem Misivel, és barátok lettünk, előjött a mélyen lappangó emlék, és új utat jelölt ki.
A Bástya Színházról további információkat ITT talál.
Nyitókép: Behrmann Mariann (a nyitóképet és a cikkben szereplő portrékat Kállai-Tóth Anett készítette)
Lásd még:
Megnyitja kapuit Budapest legújabb teátruma – A Bástya Színház 2025. február 20-tól várja a nézőket
Már lehet jelentkezni az Art is Business 2025-ös Perspektíva Mentorprogramjára!
Egymást erősítve tanulunk – Perspektíva mentorprogramunk résztvevőinek tapasztalatai – I. rész
„A támogatásban sosem én vagyok a lényeg, hanem az, hogy tudok segíteni” – Beszélgetés Kaszás Attilával, a Viwa Vitaminwater ügyvezető társtulajdonosával
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!