Szeptember 22-én indul az eSzínház Fesztivál ’23
Az Art is Business idén díjat is felajánl az alkotóknak.
Szeptember 22-e és október 1-je között harmadik alkalommal rendezik meg az ország egyetlen online színházi találkozóját, az eSzínház Fesztivált. A nyár során magyarországi és határon túli magyar színházak, valamint független társulatok pályázhattak előadásaikkal, melyek közül 13 produkció látható majd az eszinhaz.hu-n. A fesztivál ideje alatt a nézők számára korlátlanul érhetők el ezek az előadások.
Az eSzínház Fesztivál ’23 célja kettős: egyrészt a geográfiai korlátokat leküzdve megmutatni a színházak értékes alkotásait, másrészt bemutatni, hogy az online vetítésre (streamre) adaptált előadások miképpen hoznak létre új látásmódot, új megközelítést, így biztosítva egyedi élményt a nézők számára határon innen és túl. Az eSzínház Fesztivál ’23 a bevétel jelentős részét felajánlja a színházaknak és a társulatoknak, így támogatja munkájukat, működésüket. A fesztivált ingyenesen megnézhető szakmai beszélgetések, élő bejelentkezések és interaktív közönségtalálkozók kísérik.
Az Art Is Business különdíjként felajánl egy háromalkalmas menedzsmenti és networking-tanítási kurzust, valamint médiamegjelenést az artisbusiness.hu felületén. A zsűri a szerkesztőség tagjaiból áll, akik az általuk leginnovatívabbnak tartott produkcióra voksolnak. Az eredményhirdetést – regisztráció és jegyigénylés után – 2023. október 1-jén 19 órától élőben, ingyenesen követhetik az eSzínház oldalán.
Az Oppenheim Ügyvédi Iroda egyik alapító partnere, dr. Légrádi Gergely ügyvéd, író jelentős szerepet vállalt az eSzínház platform létrejöttében. Az Art is Businessnek adott korábbi interjújában azt is kifejtette, miért tartja fontosnak egy online színházi platform működését: „A színházak közül jó néhányan hibrid modellben gondolkodnak, és úgy tűnik, ez a jövő. Az adott társulat játszik a nagyszínpadon, a stúdiószínpadon, azaz az összes offline játszóhelyén, emellett kinyitja az online közönség felé is a nézőterét. Hiszen a virtuális nézőteret lehet a fizikai tér megnagyobbítására használni, folyamatos telt ház esetén beiktatni streamelést is az élő előadás támogatására, illetve „dobozból” (azaz felvételről) leadni előadásokat. Továbbá nem szabad feledni: a stream egyik nagy előnye változatlanul a geográfiai korlátok lebontása, hiszen bárhonnan is streamelünk, az online tér közönségének 55-65%-a nem ülne ott, azon a nézőtéren, ahonnan közvetítünk. Összességében az első év tapasztalata azt mutatja, az igényes online jelenlét nem viszi, hanem hozza a nézőket, emeli az adott színház vizibilitását.”
Légrádi Gergely (fotó: Rácz Gabi)
Hozzátette: „Azt látom, hogy új műfajiság kezd kialakulni, már nem színház, még nem film. Sőt 2021-ben már születtek eleve streamre készített előadások, amelyeket nem játszanak a színházban: itt elsősorban a Katona K:ortárs sorozatára gondolok, hiszen ebben az esetben az elkészült produkciók az offline repertoárba nem kerültek be, de nálunk, az eSzínházban elérhetőek. Mindemellett technikailag igyekszünk frissek lenni, olyan plánokat, különleges szemszögeket mutatunk meg, mintha a néző fent ülne a színpadon, részese lenne a játéknak. Ehhez nagyon komolyan együtt kell dolgoznia a filmes és a színházi szakmának. Mire egy felvétel eljut a nézőkhöz, akár négy-öt hónap is eltelik. Kinézünk egy darabot, egyeztetünk a jogkezelővel, aztán összeáll a stáb. A rendező és a gyártás megnézik az előadást és megkapják a színház által felvett egykamerás – archiválási céllal, beugrásokhoz készített – felvételt. Egyeztetnek, döntéseket hoznak: mit akarnak hangsúlyozni, hány kamerával és mikor veszik fel az előadást, hova kerülnek a kamerák, miként kerül át a színházi rendező megálmodott világ 3D-ből 2D-be, hogy a felvett anyag visszaadja az előadás szellemiségét és mondanivalóját. El kell mondanom, hogy büszkék vagyunk a 2021 szeptemberében megrendezett eSzínház Fesztiválra is. Célunk az volt, hogy a pandémiával sújtott évadokból hiánypótló jelleggel körképet tudjunk adni a nézőknek. A színházaknak, társulatoknak pedig nézőket hozzunk, és persze némi bevételt is. És arra is törekedtünk, hogy bemutassuk, az online tér nem csak kihívás elé állította a színházcsinálókat, de megújulásra is késztette őket, aminek sokan igen igényesen és innovatívan tudtak megfelelni. Nagyon boldogok vagyunk, mert álmunkban sem gondoltuk, hogy 21 intézményből 25 igényes pályamunka érkezik, eladtunk több száz bérletet, több ezer jegyet, és így a nézők több mint 30 országból, kilenc napon keresztül követték figyelemmel az előadásokat."
Annak kapcsán, hogy mit gondol a művészeti díjak szerepéről, Légrádi Gergely elmondta, nagyon fontosnak tartja a díjak létét, ezért adnak ők is elismeréseket az eSzínház Fesztiválon. „A művészek is ki vannak éhezve a visszajelzésekre, és a közösség is kommunikálni tudja az általa megszavazott díjakkal a háláját, az értékrendjét. De van itt még egy fontos aspektus, amit ki szeretnék emelni. Örkény István mondta, hogy a groteszk olyan, mint egy lámpás: be tud világítani vele sötét helyekre, és meg tud vele mutatni olyan dolgokat, amelyeket egyébként nem vesz észre az ember. Az én olvasatomban az Art is Business Díj, az Alapítvány a Magyar Színházakért szakmai díjai, az eSzínház Fesztivál díjai mind-mind lámpások. Ráirányítják a figyelmet egy jó dologra, organikusan, mindenféle izzadságszag nélkül emelnek fel ügyeket és mutatnak példát. Egy értékes díj nem csupán boldogsághormonokat termel azokban az emberekben, közösségekben, akik megkapják, hanem megváltoztat társulatokat, helyzeteket, motivációkat. Arról nem is beszélve, hogy akkor igazán értékes egy ilyen kezdeményezés, amikor vérzivataros időkben marad talpon és szolgál egyfajta iránytűként. Ezért is működik együtt az Oppenheim Ügyvédi Iroda az Art is Busines kezdeményezéssel annak megszületése óta.”
A tapasztalatok azt mutatják, hogy a járványidőszak még inkább az online tér felé terelte a színházakat: „A társulatok, a különböző előadói formációk a produkciók streamelésével igyekeznek kárpótolni a közönséget, és persze önmagukat is, hiszen a járvány lételemüktől, az élő szerepléstől fosztja meg őket. A színházi közvetítéseket kifejezetten nagy örömmel fogadták a nézők, és az alkotók is egyre inkább úgy gondolják, hogy a stream mint új műfaj minden bizonnyal megmarad a járvány után is” – nyilatkozta korábban a Katona József Színház igazgatója, Máté Gábor.
Hozzátette: „Meggyőződésem, hogy lehetőséget kell adni azoknak, akiknek a pénztárcájuk, ne adj' isten az egészségi állapotuk, az életkörülményeik nem teszik lehetővé, hogy eljussanak a színházba, de azért tudni kell, hogy a streamelés nem olcsó mulatság. Könnyű azt mondani, hogy lesz, csináljuk, de ehhez olyan bevételek, látogatottsági számok kellenének, amikkel – felteszem – a New York-i Metropolitan rendelkezik. Persze jelen pillanatban szükség van rá, sokat segít a színházaknak, a színészek lelki állapotán is javít és azokén is, akik előadásokat akarnak nézni.
A Katona közönsége nagyon jól körvonalazható, a társulat és a nézők közösséget alkotnak. Az a fajta munka, amit a színházban folytatunk, ha szabad ezt mondanom: példamutató. Érzékelhető, hogy a társulat ereje kigyűrűzik, a nézők is szívesen tekintik magukénak ezt a színházat. Sok pártolónk, mecénásunk van, akik az utóbbi időben úgy érezhették, hogy közelebb kerültek hozzánk, családiasabbá vált a kapcsolat a nézőink és a művészeink között. Jogos igényük, hogy szeretnének minél többet tudni rólunk, és bár most nem játszhatunk, próbálunk tenni ezért, hogy legalább a légkör megmaradjon.”
A Radnóti Színház igazgatója, Kováts Adél is úgy gondolta, az online streamelésnek a pandémia után is lesz létjogosultsága: „Azt hiszem, az online közvetítés formája a későbbiekben is velünk marad. A kényszeren túl ez egyfajta akadálymentesítési szerepet is betölt, mert így eljutnak az előadásaink Budapesten és a határon túlra, illetve azokhoz, akik megváltozott képességgel és egészségi körülmények között élnek. Ebben a helyzetben ez pozitív hozadék. Biztos vagyok abban, hogy ez az igény később sem szűnik meg, csak a mértéke lesz majd a kérdés. Februárban már közönség előtt szeretnénk bemutatni a Don Carlost, aminek novemberben lett volna a premierje, és jó lenne, ha a másik három tervezett előadásunkat – Egy csepp méz, Bálint András Szerb Antal-estje, Vad nyomozók – is be tudnánk mutatni még az idei évadban”.
A Radnóti Színház az idei eSzínház fesztiválra a Don Carlos című előadással nevezett be.
A Madách Színház igazgatója, Szirtes Tamás 2020-ban az alábbiakat nyilatkozta az online közvetítések és a pandémia hatása kapcsán a Kortárs Online-nak: „A rendhagyó szituáció világosan megmutatta azt is, hogy színházi értelemben mit nem lehet ilyenkor megcsinálni. Nem lehet például többszereplős zenés produkciókat készíteni, márpedig a musical egyik nagy ereje a kollektív varázs, amikor a nézőtér és a színpad, a néző és az előadó egyetlen közösséget alkot. A koronavírus ettől a varázslattól fosztott meg mindannyiunkat. Sokat gondolkodtunk azon, hogy mi lehet erre a különös helyzetre adható szakmai válasz, majd megszületett a Madách Színház élőben az ön otthonában című sorozat ötlete, mely néző és előadó között az előbb említettekhez nagyon hasonló spirituális kapcsolatot teremt, és amivel új műfajt kívánunk teremteni.”
Új nyelvet szült az internet, a digitalizáció, az okostelefon, és születőben van egy még újabb, amelyet – e technikai vívmányok jóvoltából – a Covid-19-járvány hívott életre. A krízis begyújtotta a gondolkodást: hogyan lehet kapcsolatot teremteni az előadóművészek és a befogadók között akkor is, ha fizikai értelemben nincsenek közös térben? Friss, eredeti műfaj teremtésének lehettünk tanúi. Élő, jelen idejű, mint a színház, de a játékot a saját otthonaikban, a világhálón követik a nézők-hallgatók.
A 2020-as karantén idején a Trojka Színházi Társulás Dekameron című produkciójával olyan, új színházi forma született, amelyben az élő színészi játék keveredett az animációkkal és az előre felvett, filmes jelenetekkel. Mindezt a művészek lakásából, a chatszoba-szituációból átlépve egy mesevilágba. Az előadásban a saját maguk által irányított kamerák elé álltak a színészek. Az élő közvetítést ingyenesen tekinthette meg a közönség.
Annak ellenére, hogy a színészek nem látják a közönséget, olyan különleges intimitást lehet elérni, amilyet még stúdiószínházban is csak nagyon ritkán sikerül. „A kamera miatt rendkívüli a közelség, mégsem filmről van szó, mert az aktuális pillanat varázsa működteti” – összegezte Harangi Mária, a Madách Színház Örökké fogd a kezem! című előadásának rendezője. 2020-ban, a pandémia kezdetén a Madách Színház Magyarországon az elsők között vitt színre előadást kifejezetten online térre adaptálva. A bemutatót a Budapest Film Távmoziján keresztül tartották, a művészek saját lakásából közvetítették élőben a darabot. Mintegy tízezren nézték meg ezt az online produkciót.
A 2020 tavaszán életre hívott Madách SzínpadON – mostanra hatalmas közönségbázissal bíró – online programsorozata a Madách Színház professzionális tévéstúdiójából saját készítésű, a színház, a film és a TV műfaji határain létrejött új tartalmakat, úgynevezett „film-szín-játékokat” kínál. Mint írják, online közvetítéseik fontos szakmai vállalása, hogy „házon belül” megszülető „film-szín-játékaikat” ne csak a Madách Színház törzsközönsége, hanem időbeli és földrajzi kötöttségek nélkül a lehető legszélesebb közönségréteg számára is elérhetővé tegyék, továbbá azok mind több oktatási és egyéb közművelődési intézmény fiataljaihoz is eljuthassanak. Produkcióikat a színház honlapján keresztül egyrészt meghatározott időablakokban, online közvetítik, másrészt a Madách365-ben, azaz a Madách Színház hamarosan induló online videótékájában bármikor kölcsönözhető tartalmakként teszik elérhetővé.
Harangi Mária a Madách Színház SzínpadOn stream-programjában Szép Ernő Emberszag című naplóját is megfilmesítette Gyabronka József főszereplésével. A színmű az eSzínház Fesztivál '23 előadásai között is szerepel.
Lásd még:
Hamarosan indul az eSzínház Fesztivál '23
Online színházi seregszemle: eSzínház Fesztivál ’23
Online színházi seregszemle: hamarosan indul az eSzínház Fesztivál ’23
Nyitókép: TÁP Színház / KultBazaar / MASZK Egyesület: Vid napja – avagy nehéz az istennek velünk. Az előadás szerepel az eSzínház Fesztivál '23 műsorában (forrás: eSzínház Fesztivál)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!