by artisbusiness.hu 2024. Feb 07.

A luxus kézitáska mint kapudrog

A luxuscikkek egy új, fiatalabb generációt vonzanak be az aukciósházakhoz, amelyek aztán finoman a műtárgypiac felé terelgetik a vásárlót

A 2023-as eladási adatok nem teszik felhőtlenül boldoggá az aukciós piac szereplőit. Az első helyet a Sotheby’s aukciósház szerezte meg 7,9 milliárd dolláros (több mint 2 billió 842 milliárd forint) forgalommal, a Christie’s pedig 6,2 milliárd dollárról (2 billió 277 milliárd forint) számolt be, ugyanakkor mindkét vezető aukciósház csökkenést tapasztalt az aukciós eladások terén: a Christie’s bő mínusz 25%-os, a Sotheby’s azonban ennél jóval csekélyebb mértékű, mínusz 1,5%-os visszaesésről számolt be.

Másképp nézve azonban hiába tűnik a Christie’s 2023-as éve 2022-höz képest jóval rosszabnak, szem előtt kell tartani azt is, hogy 2022-ben a bevételük a Paul Allen-kollekció eladásával emelkedett jelentősen. Ha ezt nem vesszük figyelembe, a Christie’s eladásai „csupán” 7%-kal, és nem 25%-kal csökkentek. A Sotheby's eladásaiba ugyanakkor beleszámolták azt a 925 millió dolláros nyereséget is, amelyet luxusautók elárverezéséből szereztek. [Az RM Sotheby's aukciós ház a Sotheby's aukciós ház tulajdonában áll – a szerk.]

Bleu Electrique and Multicolor Swift, Chèvre Mysore and Evercolor HSS Madison 706 Kelly 25 Sellier Palladium Hardware, 2022 (forrás: a Sotheby's honlapja)Bleu Electrique and Multicolor Swift, Chèvre Mysore and Evercolor HSS Madison 706 Kelly 25 Sellier Palladium Hardware, 2022 (forrás: a Sotheby's honlapja)

Mindkét aukciósháznál megfigyelhető azonban, hogy a luxuscikkek területén nemhogy csökkent volna, hanem nőtt az eladás: a  Sotheby’s 27,8%-os, a Christie’s pedig 16%-os növekedésről számolt be. Az aukciósházak – más aukciósházakkal együtt – egyetértenek abban, hogy a luxuscikkek a képzőművészeti piac első számú „kapudrogjai”, amelyek új, fiatalabb vásárlói réteget vonzanak. Gyakran egy-egy luxus kézitáska megvásárlásával kezdődik minden, majd az adott aukciósház finomabban a képzőművészeti területen fellelhető drágább műtárgyak felé tereli a „gyanútlan” vásárlót. 

A Christie's aukciósház ezt adatokkal is alátámasztotta: a kézitáskákat és kiegészítőket vásárlók 59%-a a milleniumi vagy a még fiatalabbakat jelentő Z generációhoz tartozik; továbbá 2023-ban „az új és visszatérő, kézitáskát vásárló ügyfelek (vásárlók / licitálók) 38%-a másik részlegen is költött és / vagy licitált.” A Sotheby's számos módon jelent meg a luxuspiacon, többek között egy zürichi kiskereskedelmi egységgel és egy Miamiban tartott autóbemutatóval, amelyre a legdrágább jegy 1748 dollár (625 ezer forint) volt, cserébe pedig a látogatók megnézhették a legmenőbb szuperautókat, miközben ínyenc falatokat kóstolhattak és luxuscikkeket vásárolhattak. A Sotheby's aukciósház jelentéséből kiderül, hogy 2022-hez képest 25%-kal nőtt a luxustermékek eladása az Egyesült Államokban, és rekordszámú, a húszas éveit taposó vásárlójuk volt. 

Ritka, sterling ezüst mini Kelly Hermès, 2000 KÖRÜL (forrás: Christie’s)Ritka, sterling ezüst mini Kelly Hermès, 2000 KÖRÜL (forrás: Christie’s)

A Christie’s kézitáskákért felelős vezetője, Rachel Koffsky szerint annak, hogy a luxuscikkek piaca fellendült, több oka van. Egyrészt a pandémia idején az emberek kénytelenek voltak otthon maradni, nem tudtak kimozdulni, utazni, így interneten vásároltak. Továbbá a közösségi oldalaknak köszönhetően egyre nagyobb figyelmet kaptak a luxuscikkek. Az aukciósházak ráleltek a művészeti szektoron kívül is eladható alkotások gazdag tárházára, ezért évek óta a „művészet” mellett a „luxus” szó is szerepel oldalaikon. A Christie’s 2023-as novemberi hongkongi aukcióján például a 197 tételből, 37 kézitáskát és kiegészítőt kínáltak. Az aukciósházak azonban nem hagyhatnak fel a műtárgyak értékesítésével, mivel még mindig ezek hozzák a legnagyobb bevételt. Azzal viszont, hogy luxuscikkeket is ajánlanak, új vevőket képesek bevonzani, akiknek garancia az, hogy olyan, több mint kétszázötven éve a piacon lévő aukciósháztól vásárolnak, mint a Christie’s és a Sotheby's.

(forrás: theartnewspaper.com)

Lásd még:

A Sotheby’s aukciósházzal közösen szervezett jótékonysági árverést a Louis Vuitton

„A műgyűjtés benne van a belgák DNS-ében” – Új irodába költözött a Christie’s aukciósház brüsszeli kirendeltsége, amely reményeik szerint a gyűjtők kulturális központjává válik

Nyitókép: Hermès, Barenia Leather Perspective Cavalière Kellywood a Rebag gyűjteményéből (forrás: a Christie’s honlapja)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!