Mecénások, vállalati támogatók és kulturális finanszírozás 2025-ben is
– Hetedik alkalommal adtuk át az Art is Business Díjakat
A Nemzeti Táncszínházban tartottuk meg a 7. Art is Business Díjátadót: 2025. december 10-én olyan vállalatok, magánemberek, cégvezetők és kulturális szereplők vehették át az elismeréseket, akik példát mutatnak abban, hogyan működhetnek együtt, hogyan támogathatják egymást a kulturális és az üzleti szféra szereplői. Idén a Művészetek Völgye, a WING Zrt., a Paradigma Ariadné Építésziroda, a Heimann Pincészet, Blaskó Nikolett és Walter Katalin kapták meg a független szakmai bizottság által odaítélt díjakat.
Az Art is Business 2019 óta honorálja díjjal azokat az üzleti és művészeti szereplőket, akik különböző módokon, de az értékteremtés mentén, előremutatóan gondolkodnak a két szektor együttműködéséről és a fenntartható kultúrafinanszírozásról. Az előző években olyan vállalatok, városok és magánemberek érdemelték ki a díjat, mint a B. Braun Magyarország, a Mastercard, a BMW Magyarország, az Egis Magyarország, a KPMG, a Magyar Telekom, az Intelligent Power Solutions, a Vylyan Pincészet, a Veolia Magyarország, a Káli Art Inn, a Duda Éva Társulat, a MeseTerek, Jamniczkky Tímea, Gazsi Zoltán, Horgas Eszter, Dinyés Dániel, Sófi József, Rényi Andrea, Polgár András, dr. Vasas Norbert, Gergye Krisztián, Kósi Gábor és Kósiné Mihálkovics Edit, illetve Pécs, Nyíregyháza és Szeged városa.
„Azért hirdetjük meg évről évre az Art is Business Díjat, mert szeretnénk megerősíteni a vállalati és művészeti élet szereplőit abban, hogy a különböző irányú együttműködések – méretüktől függetlenül – rendkívül fontosak. Hiszen a jó példával más szereplőket is arra sarkallhatnak, hogy lépjenek a közös gondolkodás és az értékteremtő együttműködések megvalósításának útjára” – vallja Balogh Máté András, az Art is Business vezetője.
A díjra pályázati úton, valamint az Art is Business szervezeti felterjesztései nyomán kerülhetnek be a jelöltek, akik közül független szakmai zsűri választja ki az aktuális év díjazottjait.
A 2025-ös zsűri tagjai voltak: Bíró Árpád, az Örkény Színház marketing- és kommunikációs vezetője; Fehér Zsuzsanna, a Ludwig Múzeum marketing- és kommunikációs vezetője; Juhász Dóra, a MOME brand- és kommunikációs igazgatója; Hóbor Helga, a Nemzeti Táncszínház kommunikációs és értékesítési vezetője; Jávor Zsófia, a MÜPA PR- és kommunikációs tartalomfejlesztési vezetője és Misetics Mátyás, a MITTE Communications kreatív igazgatója.
A döntéshozatalban részt vettek a tavalyi nyertesek is: Liptay Gabriella, a KPMG Magyarország marketing- és kommunikációs vezetője; Oláh Ágnes, a Veolia Energia Magyarország marketingvezetője; Kósi Gábor és Kósiné Mihálkovics Edit mecénások és Jamniczky Tímea, a JCDecaux Magyarország vezérigazgatója. Az ArkForum kategória előzsűrijének tagja volt a KÉK – Kortárs Építészeti Központ és a VELUX.
A 7. Art is Business Díjat az Art is Business Egyesület szervezte. Az elismeréseket a Magyar Telekom, a BMW Magyarország, a Nordconn International, az Esterházy Magyarország Alapítvány, az Oppenheim Ügyvédi Iroda és a See & Solve Consulting by Silvia Sulciová támogatták.
A 2025-ös díjazottak
Fenntartható művészeti kezdeményezés kategória: Művészetek Völgye
A több mint három évtizede működő művészeti fesztivál a folyamatos megújulásáról, és – növekedése ellenére is – emberléptékűségéről ismert. Kevés olyan művész van Magyarországon, akivel ne lépett volna fel valamelyik színpadán. A csodálatos balaton-felvidéki környezetben szervezett, tíznapos összművészeti eseménysorozat közel háromezer programján bárki megtapasztalhatja az igazi alkotóközösség erejét.
Az esemény fő támogatója 2024-ben a Continest és a Gösser volt. A szponzorok köre a 2025-ös eseményre kibővült. 2025-ben fő támogatóként a VISA-t tudhatták maguk mellett: a cég saját helyszínnel, programokkal és nem mellesleg financiálisan is támogatta a rendezvényt. Az előző évben csatlakozó vállalatok mellé megérkezett a Magyar Telekom is: ők a Hello Szülő programmal a Kaláka Versudvarral együttműködve jelentek meg a fesztiválon. A Művészetek Völgye együtt dolgozik nagykövetségekkel, nemzetközi kulturális szervezetekkel is: utóbbiak egy-egy előadást finanszíroznak. 2025-ben támogatott előadást például a Finn Intézet és az Indonéz Nagykövetség is.
A szervezetnél a kapcsolati tőke építésének fontos része a szponzorokkal való hosszú távú, partneri viszony kialakítása is. A támogatók nemcsak jelen vannak, hanem aktívan részt is vállalnak a fenntarthatósági, edukációs és közösségépítő törekvésekben, így a támogatási modell valódi együttműködéssé alakul. A szervezők olyan ár- és szponzori stratégiát építenek, amely elsősorban a jegybevételre támaszkodik, így hosszú távon fenntartható üzleti modellt hoznak létre.
A Művészetek Völgye 2025-ben elnyerte a rangos Green Events minősítést, amely hivatalosan is elismeri a fesztivál elkötelezettségét a környezettudatos működés iránt. A fesztivál tagja az Európai Fesztivál Szövetségnek (EFA), így aktív szereplője a nemzetközi kulturális diskurzusnak, rendszeres kapcsolatban áll más európai rendezvényekkel, szakmai szervezetekkel.
Vállalati kulturális projekt kategória: WING Zrt.
A 2025-ös vállalati művészeti projekt kategória nyertese az egyik legnagyobb magántulajdonban lévő hazai vállalkozás, amely az ingatlanpiac minden szegmensében aktív. Céljuk, hogy világszínvonalú és környezettudatos ingatlanfejlesztéseket valósítsanak meg, olyanokat, amelyek új funkciókkal, emberközpontú, élhető és inspiráló terekkel gazdagítják a környezetet és a közösségeket. A WING ars poeticája: „Élhető jövőt építünk!”
A vállalat több mint 25 éves fennállása óta számos olyan projektet valósított meg, amelyekben az ingatlanfejlesztés és az esztétikai minőség találkozik, sőt kölcsönösen inspirálják egymást. 2018-ban vásárolták meg a budapesti Városliget közvetlen szomszédságában fekvő Liget Center Classic és a hozzá kapcsolódó Auditorium épületét: az ingatlanok 1948 és 1951 között épültek, és korábban a MÉMOSZ (Magyar Építőmunkások Országos Szövetsége) székházaként funkcionáltak. Az Auditorium homlokzatát díszítő monumentális dombormű, Tar István Építők című alkotásának helyreállítása különös gondossággal zajlott, ahogyan Lányi Dezső 1929-ben készült Építőmunkások című szobra is restaurálva került vissza eredeti helyére a Városligeti fasori bejárat elé. A vállalat a Paradigma Ariadné Építészirodával közösen hozott létre építészettörténeti kiállítást: a tárlat – Modernizmus darabokban címmel – az épületegyüttes múltját, jelenét és jövőjét mutatja be. A kiállítás a cég Kortárs Művészeti Programjának részeként valósult meg. A projektbe aktívan bevonták a cég munkatársait is: tárlatvezetéseket szerveztek nekik, lehetőséget teremtve az épület építészeti örökségének és a vállalati értékeinek mélyebb megismerésére.
ArkForum kategória: Paradigma Ariadné Építésziroda
Az építésziroda munkatársai nemcsak házak tervezésével foglalkoznak, de a szakmájukhoz köthető kulturális termékeket is létrehoznak: építészeti kiállításokat, konferenciákat szerveznek, kiadványokat adnak ki – mindezekkel az építészet korábban megszokott bemutatásának lehetőségeit alakítják.
Ennek egyik példája a Modernizmus darabokban című építészettörténeti pop-up kiállítás, amely új megvilágításba helyezte a WING Zrt. fejlesztette Liget Center Classic és Auditorium, vagyis az egykori MÉMOSZ-székház építészeti, művészeti és kulturális jelentőségét. A tárlat hozzájárult a magyar modernista építészet megismertetéséhez és társadalmi elfogadottságának erősítéséhez. A kiállításon kivételes műalkotásokat, és Szűcs Ferenc – a WING korábbi vezérigazgató-helyettese – magángyűjteményének darabjait is kiállították. Az érdeklődők így nemcsak építészeti, de művészettörténeti kontextusban is értelmezhették a látottakat. A MÉMOSZ-székház egészének, illetve építési- és tervezéstörténetének ismertetése helyett a ház elemeit mutatták be és helyezték el az építészettörténeti skálán.
Vállalati kategória: Heimann Pincészet
Az immáron tízgenerációs családi vállalkozás rendszeresen szervez kulturális eseményeket. Ezek az alkalmak az italhoz kapcsolódóan szólnak a történelemről, az irodalomról, a zenéről, a képzőművészetről és a gasztronómiáról is. Céljuk a kezdetek óta változatlan: értéket teremteni. Éves árbevételük öt–hét százalékát fordítják a kultúra támogatására.
A szekszárdi vállalkozásban a tulajdonos Zoltán és Ágnes mellett a házaspár fia, Zoltán is tevékenyen részt vesz. Meggyőződésük, hogy a gazdasági szereplők fontos feladata a nonprofit szféra, így a művészeti terület támogatása. 2020-ban partneri megállapodást kötöttek Völgyi Miklóssal és Skonda Máriával, a Völgyi–Skonda Kortárs Gyűjtemény tulajdonosaival. A megállapodás keretében évente több alkalommal szerveznek tematikus kiállításokat a borászat épületében. A tárlatok anyaga jellemzően két-három hónapig látható a falakon, ez idő alatt több százan látogatják a borászatot.
A vizuális művészetek mellett az előadó-művészettel és irodalommal is rendkívül szoros kapcsolatot ápolnak. Évente rendeznek zenei eseményeket. A borászat „raklap színpadán” adott már koncertet már Sárik Péter, a Tárkány Művek, Tóth Vera és a Tudósok zenekar is. Szorosan együttműködnek Hollerung Gábor karmesterrel és a Budafoki Dohnányi Ernő Zenekarral.
Több éven át szervezték meg a „Barbár ünnepet”: ez alkalommal mindig a birtok csúcsbora, a „Barbár” új évjáratát mutatták be művészeti produkciókkal. Fellépő vendégeik voltak: Lovas Rozi színművész, Szakcsi Lakatos Béla zongoraművész-zeneszerző, valamint a magyar gasztronómia legelismertebb szakácsai. Esterházy Péter Barbár bepróba címmel írt szöveget az eseményre, amit az író fel is olvasott a birtokon tartott ünnepen. A Barbár azóta több kortárs írót, költőt (többek között Grecsó Krisztiánt, Cserna-Szabó Andrást és Kiss Judit Ágnest) megihletett. Esterházyhoz hasonlóan ők is felolvasták írásaikat a szabadtéri, napvitorlákkal árnyékolt raklapszínpadon. Mészöly Miklós születésének századik évfordulóját monstre felolvasásokkal és szakmai beszélgetésekkel tűzdelt piknik keretében ünnepelték. Sok éven át náluk tartották meg a PAD Alapítvánnyal, a helyi Wosinsky Mór Múzeummal és az Illyés Gyula Megyei Könyvtárral közösen szervezett Mészöly Miklós Magasiskola záróprogramját, ahol az irodalmi babérokra törő fiatalok találkozhattak már befutott írókkal.
Felelős vállalati vezető: Blaskó Nikolett, az ACG reklámügynökség vezetője
Magánemberként műgyűjtő, vezetőként pedig évek óta a hazai művészeti élet és az üzleti szféra összekapcsolásán dolgozik. Érdekli a dizájn, az építészet, a belsőépítészet, a zene, a performatív művészeti ágak, a mozgókép. Szívügye a kortárs magyar divat népszerűsítése.
Az ország egyik legnagyobb kommunikációs ügynökségének vezetője már a cég alapításakor olyan intelligens, full-service reklámügynökséget képzelt el, amely a társadalom szövetébe mélyen beágyazottan működik, kompetenciája messze túlnyúlik a klasszikus ügynökségekén. Óriási volt benne a késztetés, hogy nagy, maradandó, értékadó projekteket hozzanak létre. Hisz abban, hogy a kreativitás és a kultúra nem külön világ, hanem egymást erősítő erők, amelyek együtt formálják a jövőt.
Az elmúlt években az ACG számos kampányába vontak be hazai művészeket, a legkülönbözőbb projekteken dolgoztak velük együtt – nem ritkán nagy nemzetközi márkáknak. Mint mondja: „Az alkotók hatnak ránk, gondolkodásunkat szervesen átszőtte a tőlük kapott inspiráció, ami aztán beépült munkáinkba, a vállalati kultúránkba.”
A reklámügynökség huszadik születésnapjára jelent meg a TWENTY: a százhatvan oldalas, exkluzív, reklámmentes bookazine a cég szemszögéből mutatja be a magyar művészeti élet kortalan lenyomatát, a hazai divat, a képzőművészet, a zene, a dizájn, a performatív művészetek és a mozgóképkultúra negyvenöt figyelemre méltó, tehetséges hazai szereplőjét.
2025-ben a cég finanszírozásával jött létre az Egykutya című egész estés nagyjátékfilm Deák Kristóf, Oscar-díjas direktor rendezésében. A film alapjául szolgáló színházi előadásnak rendhagyó módon az ügynökség épülete adott otthont. A projekt motorja Mentes Endre, az ügynökség kommunikációs partnere volt. A vezetőség az első pillanattól hitt a projekt sikerében: előteremtették a film finanszírozásához szükséges összeget, részt vettek a gyártásban és a promócióban is. Mindez 300 millió forintos befektetést jelentett.
Mecénás kategória: Walter Katalin
Neves külföldi tanácsadó cég munkatársa, vezetője volt, különböző vállalatok vezető pozíciói után a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) vezérigazgatói tisztségét töltötte be 2021-től 2025-ig.
A kultúra iránt szenvedélyesen érdeklődő családban nevelkedett. Öt nyelven beszélő, közgazdász édesapja és kulturális intézményeknél (FŐMO, Nemzeti Filharmonikusok, MÜPA) dolgozó édesanyja rajongott a klasszikus zenéért, főleg az operáért. Ugyancsak fontos volt számukra az irodalom, a színház és a képzőművészet. Meséli: szülei elalvás előtt rendszeresen operaáriákat énekeltek a három lánynak, édesanyja verseket idézett.
Adományozási tevékenysége alapvetően három területre fókuszál. Az első a Világszép Alapítványtámogatása. A gyermekvédelmi szervezetet testvére, Wirtz Ágnes alapította tizenöt évvel ezelőtt, azzal a céllal, hogy állami gondoskodásban élő, vagy onnan kikerült fiatalokat segítsen. A második a független sajtó és hiteles információáramlást segítő civil szervezetek támogatása. Harmadik kiemelt ügye a Budapesti Fesztiválzenekar patronálása. Elköteleződésében nagy szerepet játszott az is, hogy az 1983-ban életre hívott BFZ körül nemcsak Fischer Iván és Kocsis Zoltán bábáskodott, hanem az Országos Idegenforgalmi Hivatal (az akkori „Magyar Turisztikai Ügynökség”) vezetője, Walter Katalin édesapja, dr. Meggyes István is. Látva, mivé nőtte ki magát az együttes, – nem csupán minőségét, de edukációs tevékenységét tekintve is – úgy gondolta, e hatalmas teljesítmény is érdemes a segítségre.
A nyertesekről bővebben frissen megjelent lapszámunkban olvashatnak. A magazint megtalálják a Libri kiemelt üzleteiben, de meg is rendelhetik az info@artisbusiness.hu e-mail.címen.
A nyitóképen (balról jobbra): Balogh Máté András, az Art is Business elnöke, Walter Katalin; Noah Steinberg, a WING Zrt. vezérigazgatója; Blaskó Nikolett, az ACG reklámügynökség vezetője; Oszkó-Jakab Natália, a Művészetek Völgye vezetője; Smiló Dávid, Molnár Szabolcs és Árkovics Lilla, a Paradigma Ariadné Építésziroda építészei; ifj. Heimann Zoltán, Heimann Ágnes és id. Heimann Zoltán (fotó: Mohai Balázs)
Lásd még:
A fenntartható kultúra prioritás – Átadtuk a 2024-es Art is Business Díjakat
Művészetek Völgye – Harminc éve a kortárs kultúra szolgálatában
„Élhető, szerethető és inspiráló városi környezet létrejöttéhez szeretnénk hozzájárulni” – Interjú Noah Steinberggel, a WING Zrt. elnök-vezérigazgatójával
Modernizmus darabokban – Építészettörténeti pop-up tárlatot hozott létre az Art is Business a WING ingatlanfejlesztő vállalattal és Paradigma Ariadné építészirodával együtt
Örömbor, örömzene, örömirodalom – Művészettámogatás Heimannéknál
Videóbeszélgetés Blaskó Nikolettel, az ACG reklámügynökség alapító tulajdonosával, ügyvezető igazgatójával – Hoztam kávét, 3. évad 8. rész
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!




