by Szele Tamás 2023. Jul 03.

MI, üzlet, művészet

– Avagy hogyan befolyásolja a mesterséges intelligencia kreativitása az emberi művészetet és az üzleti életet

Sok szempontból tárgyaltuk már a mindennapi életünkbe bombaként berobbanó mesterséges intelligencia hatásait, de most lapunk címéhez méltóan azt fogjuk vizsgálni, hogyan befolyásolja a mesterséges intelligencia kreativitása az emberi művészetet és az üzleti életet általánosságban véve.

Tehát nemcsak egyik vagy másik művészeti ág szempontjait vesszük figyelembe, hanem hátralépünk egyet, és az elénk táruló nagyobb képet szemléljük. Dima Shvets, a Reface, egy ukrán startup és a digitális önkifejezés könnyen használható, kezelhető eszközeivel foglalkozó MI-termékeket gyártó cég vezérigazgatója boncolgatta a kérdést a Forbes magazin hasábjain a saját tapasztalatai alapján.

Szerinte egészen a közelmúltig aligha tudtuk elképzelni, hogy ha beírunk valami abszurd szövegű leírást, mint például: „A Pókember a Holdon kezet fog egy szürreális Elon Muskkal”, szinte azonnal valósághű és rendkívül részletes képeket kapunk erről a jelenetről, amelyeket az MI készített. De ennek is eljött az ideje. És bár a generatív MI keltette figyelem teljesen jogos, az új MI tartalomgenerátorok csak túlszárnyalják a korábbi versenytársakat, de nem térnek el tőlük gyökeresen.

A Pókember a Holdon kezet fog egy szürreális Elon Muskkal A Pókember a Holdon kezet fog egy szürreális Elon Muskkal

A Stable Diffusion megjelenése után kevesebb mint egy hónappal a DreamStudio átlépte az egymillió felhasználót. Összehasonlításképpen: a GPT–3-nak két évbe telt, mire elérte ezt a szintet, a Copilot körülbelül hat hónappal előzte meg, a DALL-E pedig mindössze 2,5 hónap alatt lépte át a milliós határt.

A vizuális tartalmak előállítására szolgáló mesterségesintelligencia-eszközök gyorsan növekvő választéka új paradigmát jelent az iparág fejlődésében. A generatív mesterséges intelligenciában rejlő robbanásszerű lehetőségek miatt az innovatív vállalatoknak átláthatóan kell tartaniuk a technológia kontextusait. A generatív MI-vel kapcsolatos alapvető kérdések megválaszolása segíthet jobban megérteni a mesterséges kreativitás helyét a kreatív iparban, valamint azt, hogy ez hogyan alkalmazható más vállalkozásokra és azok stratégiáira.

A generatív mesterséges intelligencia alkalmazási köre

A tartalomkészítéshez használt gépi tanulási eszközök már régóta a fejlett vállalatok technikai eszköztárához tartoznak – beleértve a csúcskategóriás médiumok automatizált újságírását is –, amelyek igyekeznek feszesen tartani a tartalomkészítés ütemét. A korai alkalmazások között említhető a The Washington Post Heliograf eszköze, de a Forbes Bertie és a Reuters Lynx Insights nevű eszközei szintén ide tartoznak.

SzuperpozíciókSzuperpozíciók

A Google Research csapata által nemrég bemutatott DreamBooth MI lehetővé teszi a Stable Diffusion MI betanítását különböző objektumok felismerésére. Ez az algoritmus képes formákat és vizuális mintákat társítani a kulcsszavakhoz, és személyre szabni az eredményt. Ez azt jelenti, hogy az eszközök magát a képet is képesek elhelyezni bármilyen adott környezetbe, vagy új környezetet generálni, azt stilizálni, és így új műalkotást létrehozni.

A generatív mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseit alkalmazó, egyre több technológiai startup által létrehozott, átlagos közösségi médiaplatformok is kezdik megtölteni oldalaikat rendkívül részletes, akár 3D-s szintetikus tartalmakkal.

AlaplapAlaplap

Az MI-generátorok a mémalkotás eszközévé váltak a többrétegű közösségimédia-ökoszisztémában. A Know Your Meme kutatása szerint a közösségi médiaalkalmazások és az üzenetküldők egyre gyakrabban osztják meg ugyanazokat a tartalmakat a hírfolyamukban, és a mémek adják a megosztások túlnyomó többségét. Egy sor frissítés és néhány vírusos tweet után a DALL-E Mini idén nyáron MI-mémgenerátorrá vált, amely szürreális és abszurd kilencrészes képeket generált egy-egy szöveges utasításra.

Továbbá a generatív MI segít új látványtervek és arculatok létrehozásában a meglévő szoftverek és alkotói programok, például az Adobe, a Canva és a Figma alapján. Ez igazi innovációs robbanást okoz a korlátlan tervezési sablonok létrehozásától kezdve a saját egyedi Dungeons and Dragons-, a Fortnite-karakterek generálásáig – vagy akár egy fantasy sorozat Unreal Engine-ben való leforgatásáig, a semmiből.

MI művészMI művész

Egyáltalán művészetnek tekinthetjük-e a generatív mesterséges intelligenciát?

A generatív mesterséges intelligencia gyors árucikké válása közepette egyre nagyobb vita folyik a szabályokról és szabályozásokról, ami kérdéseket vet fel a kreativitásról, a monetizációról, az etikáról és még sok másról.

Bár a művészetet a képzelet, a készség, a tapasztalat és az érzelmek termékének minősítik, a gépi tanulás nagy mennyiségű adat feldolgozásával és betanításával számos hiányzó komponenst képes pótolni, hogy elérje az emberi művészet szintjét.

Az Adobe hivatalosan is a generatív mesterséges intelligencia pártján áll, a Shutterstock pedig bejelentette, hogy megkezdi a mesterséges intelligenciával generált művészeti alkotások értékesítését. A Getty Images ugyanakkor a jogi kihívások miatt betiltotta a szintetikus tartalmakat.

Lady VortexLady Vortex

E nagy vita mindkét tábora – a generatív mesterséges intelligencia demokratizálását támogatók és az ellenzők – egyaránt meggyőzően érvel. A posztmodern korban azonban, amikor a valóság és összetevőinek határai soha nem látott mértékben mosódtak el, csak az ember döntheti el, hogy a gépek képesek-e élethű és szép dolgokat létrehozni.

Ötletek a generatív mesterséges intelligencia termékekbe építéséhez

Mint látható, a generatív MI-ben rengeteg lehetőség rejlik, és számos lehetőség van arra, hogy segítse a vállalkozások növekedését. Már látjuk ezt az elmozdulást a filmgyártásban, a médiában, sőt a 3D-szerkesztők területén is. A nyilvánvaló előnyök mellett, mint például a munkaidő és a számítási költségek csökkentése, a generatív MI bevezetése a termékekben más mérőszámokat is javíthat, ha megteszik a következő lépéseket.

  • Tegyük az ügyfeleket alkotókká. A generatív MI termékekbe való beépítésével a vállalatok a felhasználók számára könnyű hozzáférést biztosíthatnak a kreatív eszközökhöz. A felhasználók által generált tartalom növeli az elkötelezettséget, különösen akkor, ha az emberek az MI segítségével hoznak létre valamit – legyen az egy új avatár, egy futó hirdetés vagy egy összetett vizuális tartalom, amelyet az MI-eszközök készletével hoztak létre.
  • Szabályozzuk a közösségi elveket. A vállalkozásoknak egyértelmű közösségi irányelveket kell meghatározniuk a szerzői jogok ellenőrzésére és a közösségi szabályok betartásának biztosítására. A szintetikus tartalmak szabályozásának területe még mindig átalakulóban van, mivel a folyamatosan megjelenő MI-fejlesztések arra kényszerítik a technológiai ipart, hogy az etikai, jogi és biztonsági kérdések új szempontjait vegye tekintetbe. Ennek a folyamatnak a megszervezésével és demokratizálásával a generatív MI használata több előnnyel járhat minden vállalat számára.
  • Javítsuk az ügyfélszolgálati tevékenységet.Az automatizált megoldások jobban működnek, ha a felhasználók a termék- és támogatási csoportok által ösztönzött, értelmes visszajelzéseket kapnak. Kérdezzék meg felhasználókat arról, hogyan működnek az eszközök és termékek, és készítsenek interjúkat velük. A felhasználóknak nyújtott szolgáltatások javításával a termék jobban alkalmazkodhat a felhasználói igényekhez és ergonomikusabbá válhat a tervezés során.

Egységsugarú MI-felhasználóEgységsugarú MI-felhasználó

Az MI-vezérelt termékek bővíthetik az emberi kreativitást és önkifejezést. Ahhoz azonban, hogy a generatív MI valóban felforgassa az emberi művészet világát, ezeknek a szintetikus remekműveknek jobb integrációra, általánosabb elfogadottságra van szükségük. A piacon sok kockázati tőkebefektető úgy véli, hogy a generatív MI potenciálisan több trillió dollár gazdasági értéket generálhat. A generatív mesterséges intelligencia fejlődő modelljei arra késztetnek minket, hogy újragondoljuk az alkotói gazdasági rendszert és a művészethez való viszonyunkat. A mesterséges intelligenciákkal együttműködve az emberi kreativitás a technológia és a művészet soha nem látott szimbiózisát valósíthatja meg.

Shvets gondolatai megszívlelendőek, és világosan látszik, hogy ő már tudja, hol van az MI-ben az üzlet – sőt, azt is, mi köze ennek a művészethez, bár az annyira szubjektív fogalom, hogy egzakt meghatározása talán nincs is. De az mindenképpen megnyugtató, hogy komoly és mecenatúrával is foglalkozó üzletemberek foglalkoznak ezzel a kardinális kérdéssel, amitől végső soron az emberi alkotók és az emberi alkotások sorsa függ.

-----------

* Lásd még:

Az emberiség honoráriuma

Az MI kárvallottjai

-----------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk. 

Nyitókép: CPU City

Az illusztrációkat a szerző készítette képgenerátorral.

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!