
A zöldítés szándéka adott, a lehetőségek korlátozottak
– Először készült átfogó kutatás a magyarországi előadó-művészeti intézmények fenntarthatósággal kapcsolatos helyzetéről, kihívásairól.
A kiemelkedően magas számú visszajelzésből kitűnik: a szektor szereplői szívesen foglalkoznak a kérdéssel, ám cselekvési lehetőségeik mérsékeltek.
A fenntarthatóság az elmúlt években a kulturális szektorban is megkerülhetetlen tényezővé vált. Saját bőrünkön tapasztaljuk: a kiszámíthatatlan időjárás, a nyári hőhullámok, a nagy hőmérséklet-ingadozások, a hirtelen lezúduló nagy csapadék a legnagyobb bevételt jelentő fesztiválszezon alapjait is átrendezi. A különböző kulturális intézmények környezetbarát szemlélete, az energetikai zöldítés, a felelős hulladékgazdálkodás és vízfogyasztás nemcsak a bolygó védelme miatt lenne fontos, de hosszú távon anyagiakban is megtérülne. „A fenntarthatóság szemléletváltást igényel: ha megóvjuk környezetünket és társadalmi értékeinket, a ma rendelkezésre álló kulturális sokszínűség a jövőben is fennmaradhat” – vélik a szervezet alapítói. A ReStageGroup küldetése, hogy segítse az előadó-művészeti szektort átalakítását a zöldebb, innovatívabb működés érdekében. Alapítói – Egri Gábor, Meczner Vera, Móricz Máté és Papp Endre – hisznek abban, hogy a kulturális élet szereplői, ha jó példával járnak elöl, a változás motorjai lehetnek, és megfelelő támogatással, eszközökkel képesek olyan jövőt teremteni, amely egyszerre gazdaságilag, környezetileg és társadalmilag is fenntartható.
A ReStageGroup nemrég, a Magyar Turisztikai Program Alapítvány megbízásából országos kutatást végzett, hogy feltárja a hazai kulturális intézmények fenntarthatósághoz való viszonyát, kihívásait és gyakorlatait. A kutatás eredményeit a 2025. május 20-i Rendezvény ReStart 2025 konferencián mutatták be. Az eredmények több vonatkozásban is a feltételezések szerint alakultak: a nyolcvanhárom válaszadó intézmény alapvetően fontosnak tartja a fenntarthatóságot, azonban a gyakorlati megvalósítás még esetleges, nem rendszerszintű. Jelentős eltérések mutatkoznak az intézmények között földrajzi elhelyezkedés, méret, erőforrás-ellátottság és döntési autonómia szerint, ugyanakkor általánosnak mondható, hogy a legnagyobb kihívást a forráshiány, az infrastruktúra hiánya, valamint az információ és szaktudás korlátozottsága jelenti. Sok esetben a fenntarthatóság fogalma sem egyértelmű, és nem világos, hogyan illeszthető be a művészeti és szervezeti célok közé. A legtöbben pénzügyi támogatás mellett szakmai tanácsadást és képzéseket is szükségesnek tartanak – ezt a kutatás során többször is egyértelműen megfogalmazták. A kommunikáció terén is komoly szakadék mutatkozik: bár az intézmények több mint fele fontosnak tartja a fenntarthatósági elvek megjelenítését a közönség felé, kétharmaduk jelenleg nem folytat aktív tevékenységet ezen a téren.
A projekt következő fázisában a leglényegesebb megállapításokat egy, a válaszadókból összeálló munkacsoport segítségével validálják, és közösen fogalmaznak meg javaslatokat a fenntarthatóbb működés irányába – figyelembe véve a környezeti és társadalmi elvárásokat is. A ReStageGroup tervei szerint ezáltal egy hosszú távon is hatékony és hiteles működési modell kialakításához járulnak hozzá a megtakarítási lehetőségek, meglévő jó gyakorlatok, valamint a fejlődést gátló tényezők beazonosításával.
A kutatásban a ReStageGroup szakmai együttműködő partnere a Jövő Nézőiért – Zöld Színház Projekt.
Bővebb információ a ReStageGroup weboldalán.
Nyitókép: A londoni National Theater (fotó: Philip Vile)
Lásd még:
Színpadon a fenntarthatóság – Felmérés készül a magyar előadó-művészeti szektor környezetbarát működési stratégiáiról
Környezetvédelem és társadalmi szerepvállalás a kulturális szférában is – A művészeti intézmények is sokat tehetnek a fenntarthatóságért
A klímaválságra fókuszáló üzleti és művészeti együttműködéseket díjaztak Írországban
A spanyol film színe: zöld – A fenntartható filmgyártók törekszenek a lehető legkisebb környezeti hatást hagyni a bolygón
„Mindannyiunknak egy a célja: jó produkció születhessen” – Interjú Meczner Vera művészmenedzserrel
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!