by Gyürke Kata 2023. Nov 20.

„A művészet a társadalom tükre”

Anne Vieth a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjteményről

Hogyan kapcsolódik a társadalmi felelősségvállalás gondolata Európa egyik legfontosabb gyűjteménye, a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény működéséhez? Anne Vieth, a gyűjtemény vezetője a múzeumi szférából érkezett az olyan világhírű művészek munkáit is felsorakoztató gyűjtemény élére, mint Cao Fei, Alicia Kwade, Charlotte Posenenske, Oskar Schlemmer, Franz Erhard Walther és Andy Warhol. A szakember az Art is Business magazin által szervezett Vállalati gyűjtemények a XXI. században itthon és külföldön elnevezésű konferencia alkalmából adott interjút lapunknak.

Miért fontos az ön számára, hogy részt vegyen a budapesti konferencián? 

Nagyon várom a konferenciát, az új találkozásokat, a szakmai beszélgetéseket és természetesen a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény bemutatását. A budapesti művészeti színtérbe történő betekintés szintén nagyon vonzó a számomra. 

A múzeumi szférából érkezett a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény élére. Milyen szemléletbeli különbség van a két területen a művészeti anyag gyűjtésében és bemutatásában?  

2023 júliusa óta vezetem a gyűjteményt, és éppen egy jövőorientált stratégián dolgozunk. A feladat rendkívül izgalmas, mert összefonódnak benne a múlt, a jelen és a jövő gondolatai. 1977, az alapítás éve óta folyamatosan bővül a gyűjtemény, mára összenőtt a vállalattal, és mintegy nyolcszáz művész háromezer alkotását tartalmazza. A művészet ez irányú támogatása a Mercedes-Benz széles körű kulturális és oktatási elkötelezettségét testesíti meg. Gyűjteményünkkel a közjót kívánjuk szolgálni, ezért a vállalaton belül és kívül is bemutatjuk műalkotásainkat. Ez a világos célkitűzés, amely magában foglalja a vállalat és a nyilvánosság érdekeit, koncepcionális és stratégiai különbséget jelent a múzeumi szektorhoz képest.

Andy Warhol, Mercedes-Benz 300 SL Coupé (1954), 1986, szitanyomat, akril, vászon, 102 x 153 cm © Andy Warhol birtoka és alapítványa / VBK, Bécs (forrás: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)Andy Warhol, Mercedes-Benz 300 SL Coupé (1954), 1986, szitanyomat, akril, vászon, 102 x 153 cm © Andy Warhol birtoka és alapítványa / VBK, Bécs (forrás: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)

A Mercedes-Benznek saját múzeuma van Stuttgartban, és számos közteret díszítenek Művészeti Gyűjteményének darabjai. Működésük hasonlítható egy modern múzeuméhoz, vagy másról van szó? 

A Művészeti Gyűjtemény számos nemzetközi kiállításra, valamint kiterjedt kutatási és publikációs projektekre tekinthet vissza. Múzeumi színvonalon működik, így sem a kurátori munka, sem a műalkotások karbantartása és fejlesztése tekintetében nincsenek jelentős különbségek a vállalati és a múzeumi szféra között. Sok megkeresést is kapunk az egész világról, műalkotásainkat pedig olyan német és nemzetközi múzeumokban állítjuk ki, mint például a Mercedes-Benz Múzeum, a Guggenheim Múzeum Bilbaoban és a Victoria & Albert Múzeum Londonban. Emellett a kollekció jelentős része látható a vállalat különböző telephelyein, köztük Stuttgartban, Berlinben, Brüsszelben és az USA-beli Sunnyvale-ben, ahol a munkatársaink a kortárs művészet társadalmi, kulturális, politikai és esztétikai koncepcióival találkozhatnak a hétköznapi tevékenységük során.

2022-ben vették fel a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény nevet. Milyen jelentősége van ennek a márkanévváltozásnak?

Egészen pontosan 2022 januárja óta viseli a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény nevet a kollekció. A névváltozás oka az volt, hogy a Daimler AG elnevezés Mercedes-Benz Group AG-re változott. A gyűjtemény jellegét ez nem befolyásolta, de kihívást jelentett a csapatnak az új név gyors bevezetése, mind a vállalat alkalmazottai, mind a nemzetközi művészeti szakértők és a közönség körében.

A vállalati gyűjtemények mennyire részesei a német cégkultúrának?

Jó néhány fontos vállalati gyűjtemény létezik Németországban, például a Würth Gyűjtemény, a Deutsche Bank Gyűjteménye, a MunichRe, hogy csak néhányat említsek. Általában véve ezek is a társadalmi felelősségvállalás gondolatát képviselik, amely nagy hagyományra tekint vissza, és aktívan él tovább a helyi vállalatok többségében.

A váltás látomásai, Mercedes-Benz Art Scope Award 2009—2017 (fotó: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)A váltás látomásai, Mercedes-Benz Art Scope Award 2009—2017 (fotó: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)

Hová helyezné el a Mercedes-Benz Art Kollekciót a nagy nemzetközi vállalati gyűjtemények között? 

Gyűjteményünk elsőosztályú. Több mint négy évtizede fejlődik, és kulcsfontosságú műveket foglal magában, kiemelkedő művészektől. Bármelyik múzeumban szívesen látják. Mára az egyik legfontosabb európai vállalati gyűjteménynek tekinthető, komoly nemzetközi hírnévvel. A színvonal szempontjából rendkívül fontos, hogy mi magunk vagyunk felelősek a gyűjtemény kialakításáért, fókuszpontjaiért és a fejlesztés irányáért. Ez teszi lehetővé a minőségi és tartalmi fejlődést, az új kortárs művek beszerzését, függetlenül a művészeti piac rövid távú értékeléseitől. Kollekciónk további különlegessége a szerteágazó kiállítási tevékenységünk.

Hogyan kapcsolódik a gyűjtemény a vállalat saját brandjéhez és identitásához?

Két célközönségünk van: egyrészt a Mercedes-Benz alkalmazottai és családtagjaik, másrészt a nagyközönség. A gyűjtemény azon elképzelésen alapul, hogy erősítsük a művészethez fűződő kapcsolatot. Ennek alapja a vállalati önképünk is, miszerint felelősségteljesen reagálunk a társadalmi kérdésekre és fejleményekre. Egy globális üzleti vállalkozás részei vagyunk, munkatársaink pedig a legkülönfélébb kulturális területeken mozognak. Ezért tekintjük a művészet kommunikációját belső és külső célközönségünket tekintve is központi feladatunknak, hiszen a művészet megmutatja életünket, cselekedeteinket, kifejezi gondolkodásunkat. Ugyanakkor a Mercedes-Benz egy kortárs, modern luxusmárka, amely hosszú múltra és nagy hagyományra tekint vissza. Így aztán Művészeti Gyűjteménye is foglalkozik a luxus és az örökség konceptuális megkülönböztetésével, és felteszi a kérdést: mit jelent ma a luxus?

Charlotte Posenenske, 8 dombormű, C sorozat, 1967, alumínium lemez (forrás: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)Charlotte Posenenske, 8 dombormű, C sorozat, 1967, alumínium lemez (forrás: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)

Milyen hagyományt visz tovább a kollekció, és milyen új szempontokat kíván beépíteni a munkájába? 

Gyűjteményünk az absztrakt-konstruktív képi koncepciókra és a kritikusan elkötelezett művészetre összpontosít, de az autózás, a dizájn és az építészet sem áll távol tőle. Kezdetben a dél-németországi kora-modernizmusnak szentelték a kollekciót, majd az 1980-as évek közepén a spektrum olyan európai irányzatokkal bővült, mint az absztrakt, a pop-art és a fényművészet, valamint a szobrászat. 2000 óta a gyűjtés új nemzetközi kép- és tárgyalkotó trendekre, a fotográfiára és médiaművészetre összpontosít.

Az absztrakt-konstruktív művészet területéről az 1930-as évektől napjainkig vannak darabjaink. XX. századi absztrakt gyűjteményünk a Bauhaus és a klasszikus modernizmus, a konkrét művészet, a konstruktivizmus, az európai Zero mozgalom, a minimalizmus, a Neo Geo, a posztminimalizmus és a konceptuális tendenciák műveiből építkezik. Számos olyan fiatal alkotó is van, akik új, néha kihívó látásmóddal közelítik meg ezeket a jelentős művészeti mozgalmakat, és tartalmas, kortárs módon szólnak hozzá a gyűjteményhez.

Tud-e, akar-e más művészeti ágakhoz kapcsolódni a kollekció?  

Igen, természetesen a vizuális művészet és más művészeti ágak is kombinálhatók a Mercedes-Benz Művészeti Gyűjteményével. Például volt olyan kiállításunk, amely a minimál artra és a minimál dizájnra összpontosított. Ami a jövőt illeti, kifejezetten érdeklődöm az olyan együttműködések iránt, amelyek a művészet széles skáláját célozzák meg, és interdiszciplináris módon gondolkodnak. A Mercedes-Benz vállalati stratégiájában kulcsfontosságú például a fenntarthatóság, ezen a területen lenyűgöző szinergiák alakulhatnak ki.

A váltás látomásai, Mercedes-Benz Art Scope Award 2009—2017 (fotó: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)A váltás látomásai, Mercedes-Benz Art Scope Award 2009—2017 (fotó: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)

Milyen felelősséggel jár és milyen lehetőséget rejt magában a kollekció? 

Mint említettem, gyűjteményünk a Mercedes-Benz alapvető szerepértelmezésén alapul, amely szerint felelősségteljesen reagálunk a társadalmi kérdésekre és fejleményekre. A művészet a társadalom tükre. Segít rálátni a cselekedeteinkre és újragondolni a nézőpontunkat. Így támogatja az innovatív gondolkodást, és impulzusokat ad a társadalmi és gazdasági fejlődéshez. 

Rendkívül fontosnak tartjuk az eltérő kulturális hátterű alkotók munkáinak megvásárlását, hogy támogatást nyújtsunk és nyilvánosságot adjunk a fiatal művészeknek. Ez is része a társadalmi elkötelezettségünknek. Kiállunk a sokszínűség mellett. És legalább ilyen fontos az is, hogy felelősségteljesen bánjunk a műalkotásokkal.

Jeremy Moon, Battenburg (20/68), 1968, akril, vászon, 202 x 207 cm, (forrás: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)Jeremy Moon, Battenburg (20/68), 1968, akril, vászon, 202 x 207 cm, (forrás: Mercedes-Benz Művészeti Gyűjtemény)

Hogyan kapcsolódik a kollekció a társadalmi párbeszédhez, és milyen kihívásokkal nézhet szembe a jövőben?

Gyűjteményünket helyi és nemzetközi kiállítások, együttműködések és kölcsönzések formájában kommunikáljuk. Kiállításainkkal szeretnénk összehozni az embereket, hiszen a művészet arra inspirálhatja őket, hogy párbeszédbe lépjenek egymással – túl a határokon és ellenálláson is. A kihívásokat éppen a társadalmi átalakulásokban látom, elsősorban a válságokat és a környezetvédelmi kérdéseket szükséges újragondolni, mert hatásuk a kultúrában és az üzleti életben is tetten érhető. Jövőbeli terveim a szemléletváltáson alapulnak, például a művészet és a technológia között. Ez azt jelenti, hogy olyan projektek indítását kezdeményezem, amelyek eltérő nézőpontokból hozzák össze a különböző ismereteket. Egy példa erre, hogy együttműködünk a Mercedes-Benz tervező és jövőt kutató részlegeivel. 

Lásd még:

„Büszke vagyok arra, hogy a Külügyminisztérium számára a művészet jelentősége változatlan”

„Újra kellett definiálnunk magunkat”
– Villáminterjú Remco Mollal, az Amsterdam Museum gazdasági igazgatójával

„Arra törekszünk, hogy a munkánkat a lehető legszélesebb körben elérhetővé tegyük”
– Interjú Antje Hundhausennel, a Deutsche Telekom művészeti gyűjteményének vezetőjével

Variációk gyűjtésre

Jegybanki gyűjtemények a világban


Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?

A corporate art a profit társadalmi-kulturális célú visszaforgatásának egyik formája

Vállalati gyűjtés Magyarországon

Állandó kiállítás a Kempinskiben– a Kempinski Hotel Corvinus gyűjteménye

A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban

Corporate Art – a kultúrába fektetnek

Nyitókép: Anne Vieth (forrás / fotó: Mercedes-Benz Group AG / Deniz Calagan)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!