by artisbusiness.hu/MTI 2024. Mar 22.

Az előfizetéses streaming repíti a zeneipart

Magyarországon tavaly több mint kilencmilliárd forint bevételt könyvelhetett el a piac.

Míg az előfizetéses online zenehallgatásból származó összbevétel 2023-ban 10,2 százalékkal, 28,6 milliárd dollárra nőtt, addig Magyarországon 16 százalékos növekedés mellett 9,3 milliárd forintot tett ki.  

A Global Music Report című jelentést az IFPI (International Federation of the Phonographic Industry) tette közzé, e szervezet hazai képviselője, a MAHASZ (Magyar Hangfelvétel-kiadók Szövetsége) pedig a magyar hangfelvételipar statisztikai adatait közölte.

A közzétett adatok szerint a rögzített zeneművek utáni bevételek nominálisan immár a kilencedik egymást követő évben mutatnak növekvő tendenciát. Az előfizetéses streamingből származó bevételek 11,2 százalékkal nőttek, és a globális piac közel felét (48,9 százalék) tették ki. 2023-ban a zenei streamingszolgáltatások előfizetéseinek száma meghaladta az 500 milliót, több mint 667 millió felhasználónak biztosítanak hozzáférést a zenetárakhoz.

Erőteljes növekedés tapasztalható a fizikai formátumok terén is: ezek forgalma globális 13,4 százalékkal nőtt, míg a nyilvános előadásokból származó jogdíjbevételek  9,5 százalékkal emelkedtek. Ez volt a harmadik egymást követő év, amikor a digitális és a fizikai zenepiac bevételei is gyarapodást mutattak.

2023-ban az IFPI által vizsgált minden régió bevételemelkedést könyvelhetett el. Az 58 országból származó adatok azt mutatják, hogy a világ hét régiójából ötben két számjegyű százalékos növekedés tapasztalható. A MAHASZ jelentése szerint a hazai hangfelvételipar 2023-as bevétele nettó 9,3 milliárd forint volt, és ez a tizedik év, amikor a bevétel nominálértéke folyamatos növekedést mutat.

Ismét több mint 1 milliárd forinttal nőtt a magyarországi zenei streaming bevétele, így a teljes digitális forgalom is: a 2022-es 6,4 milliárd forintról 18 százalékos növekedés mellett 7,5 milliárd forintra. Ebből 4,95 milliárd az előfizetéses audio streamingből, 522 millió a reklámalapú audióstreamingből, 1,9 milliárd forint pedig a videóstreamingből származott.

A teljes digitális zenei forgalom 31 százaléka, azaz 2,36 milliárd forint származott a hazai repertoár digitális értékesítéséből, magyar zenei produkciók fizikai hanghordozóiból pedig 271 ezret adtak el. Az utóbbi  447 millió forint bevételt eredményezett, ami a teljes piac 24 százalékát tette ki.

2023-ban 9 százalékkal több vinyllemez fogyott (239 ezer), ez 16 százalékkal több bevételt generált (nettó 1,13 milliárd forint), mint egy évvel korábban. A növekvő tendencia kompenzálta a CD-k iránti kereslet csökkenését.

Ár–érték arány a Magyarországon elérhető streamingszolgáltatóknál: 

Lásd még:

Új összefogás az európai zenepiacon 

„Már pár tízezer forintból is lehet eredményeket elérni”

A nyitókép forrása: hogyantipp.com

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!