by artisbusiness.hu 2023. Sep 27.

Budapest egyik legszebb szecessziós villájában nyílt Zsolnay-kiállítás

A páratlan kollekciót először láthatja a nagyközönség.

Előre meghirdetett időpontokban, tárlatvezetéssel egybekötötten látogathatóvá vált a szecessziós stílusú, magántulajdonú ResoArt Villa első kiállítása, amely Szabó András műgyűjtő csaknem ezerdarabos Zsolnay-kerámiagyűjteményéből, megközelítőleg ötszáz kiemelkedő darabot mutat be. 

A Zsolnay-kiállítás mellett számos híres festőművész képeit is megnézhetjük, köztük Egry József alkotásait, akit a Balaton festőjeként is emlegetnek. A kiállítás mellett izgalmas épületsétákon vehetünk részt, amelyek során a ResoArt Villa mellett a klasszicista Klösz-villát, és a Liget Budapest Projektnek köszönhetően megújult, Zsolnay díszítésekkel ellátott Millennium Háza titkait is megismerhetjük.  

Egry József: Napnyugta (Aranyhíd, Balatoni naplemente), 1935 körül, ResoArt Collection (forrás: ResoArt Villa)Egry József: Napnyugta (Aranyhíd, Balatoni naplemente), 1935 körül, ResoArt Collection (forrás: ResoArt Villa)

„A bemutatott gyűjtemény magán viseli a »Gyűjtő« alkotótevékenységét, a saját ízlés és érdeklődés szerint történő válogatás privilégiumát. Egyúttal messzemenőkig alkalmas arra, hogy szemléltesse a Zsolnay család tehetsége és szorgalma révén világhírűvé vált márkanév sikertörténetét is” – mondta a ResoArt Alapítvány létrehozója, Szabó András gyűjtő. „A Kőrössy Albert Kálmán által tervezett, több mint százhúsz éves ResoArt Villa és az itt megrendezett kiállítás több szálon kötődik a Liget Budapest Projekt fejlesztéseinek köszönhetően kialakuló új kulturális központhoz: nemcsak a Millennium Házával kínál közös programot, hanem összefonódik a Liget projekt által létrehozott infrastruktúrával is, hiszen a belépőket a Liget+ rendszeren keresztül lehet majd megvenni” – tette hozzá. 

Szabó András gyűjtő, a ResoArt Alapítvány létrehozója (forrás: ResoArt Villa)Szabó András gyűjtő, a ResoArt Alapítvány létrehozója (forrás: ResoArt Villa)

A ResoArt Alapítvány kuratóriumának elnöke, Költő Magdolna kiemelte: „Az Alapítvány feladata a szecessziós épület, a Zsolnay, valamint a jelentős festménygyűjtemény – benne többek között Egry József, Perlrott Csaba Vilmos, ef. Zámbó István képei – kezelése, szakszerű kiállítások, programok szervezése. Emellett az alapítvány célja, hogy a ResoArt Villa összművészeti élményét megossza olyan cégekkel, amelyek márkája kötődik az értékhez, a hosszútávú építkezéshez, az egyediséghez, így a villa boutique rendezvényhelyszínként is megnyitja kapuit.”

A gyűjteményről

A ResoArt villát – amely a Dózsa György út és Városligeti fasor sarkán található – Szabó András  cége, a Resonator Kft. a kilencvenes évek közepén vásárolta meg, majd két ütemben, az eredeti tervek hiányában archív fénykép alapján újíttatta fel. A példaértékű rekonstrukciót 1999-ben Budapest Építészeti Nívódíj Emlékplakettel, 2000-ben pedig Podmaniczky-díjjal ismerték el. Az épület 2022-ig irodaként működött, majd Szabó András úgy döntött, hogy egyedülálló képzőművészeti gyűjteményét beköltözteti a villába, ahol végre a nagyközönség is láthatja. Jelenleg ez az ország egyik legnagyobb, Budapesten pedig az egyetlen számottevő, látogatható Zsolnay-kiállítás. Az ezerdarabos kollekció Szabó András magángyűjteménye, amely a Zsolnay-kerámiák sikertörténetét mutatja be az 1870-es évektől kezdve, egészen 1920-as évek végéig.

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

A vezetett bejárások során a látogatók megismerhetik a Zsolnay aranykorának tekinthető első ötven év kiemelkedő alkotásait, valamint a szecessziós gyűjtemény lenyűgöző darabjait. A tárlaton jól végigkövethetőek a Zsolnay „filozófia” jellegzetességei: a forma, a minta, a technika és a színvariációk kavalkádja, sokszínűsége, egymásba kapcsolódása, fazon- és mintagazdagsága. Ezek azok a jellegzetességek, amelyek a Zsolnayt sztárrá emelték a kor világkiállításain, és nemcsak Európa-szerte, hiszen Ázsiában és Amerikában is elismerték a zseniális munkát és a páratlan tehetséget.

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

Budapest a világvárossá válás útján – városi séta

Egészen különleges, századfordulós időutazáson is részt vehetnek a látogatók. A vezetett városi sétán a korszak építészetének három remekműve mutatkozik be: a Városligetben egyedülálló Zsolnay díszítéssel készült Millennium Háza, a Resonator Parkban álló klasszicista Klösz-villa, végül a szecessziós stílus gyöngyszeme, a ResoArt Villa.
 Az 1896-os millenniumi ünnepségsorozatra való felkészülés jegyében zajló grandiózus építkezések jelentős mértékben átformálták a Városliget és környezetének arculatát. A XIX. század végére a park közvetlen szomszédságában egy elegáns polgári negyed fejlődött, ahol a gyárosok, nagykereskedők, orvosok mellett több sikeres építész és művész épített villát. E séta alkalmával a látogatók a Millennium házától indulva a Resonator Park két különleges épületét járják körül. 

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

A Városliget szívében álló Millennium Házát Pfaff Ferenc tervezte az 1885-ös Országos Általános Kiállításra. A Műcsarnokként funkcionáló épület a korabeli kritikák szerint – egyedülálló Zsolnay díszítésének köszönhetően – a kiállítás egyik legszebb eleme volt. A művészetek otthonának szánt épület kortársaihoz képest szokatlanul színesnek számított, hiszen az 1880-as években a színgazdag épületkerámia használata még nem volt olyan magától értetődő, mint néhány évtizeddel később, a szecessziós korszakban. Az épületdíszítmények terén igazi áttörést hozó pirogránit sem létezett még ekkor, így az 1884-85-ben kivitelezett épületre még hagyományos eljárással készült, ólommázas majolika díszítmények kerültek.

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

1894-ben leginkább klasszicista elemekből épült Klösz György – a magyarországi városfotózás úttörőjének – egykori lakóháza és műterme. Később itt működött a Klösz György és Fia Műintézet Rt., amely nemcsak fényképezéssel foglalkozott, hanem kialakította az ország első képeslap nyomdáját. Az 1894-ben, Schubert Ármin építőmester terve alapján készült épület éles kontrasztban áll a mellette található, alig öt-hat évvel később készült, szecessziós villával. Az épületek szinte egyidősek, de mégis, mintha két korszak, két művészeti felfogás állna egymás mellett. 

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

A ResoArt Villát 1899-ben Kőrössy Albert Kálmán építész tervezte a családja számára. A szecesszió gyöngyszemeként is emlegetett villaépületen a szecesszió magyaros irányvonala keveredik a korszak uralkodó nemzetközi stílusjegyeivel. A villa homlokzatát dús ornamentika díszíti és megmozgatott falsíkok tagolják, amelyekben változatos ablakformákat figyelhetünk meg. A különleges alakú, t ólomüveg ablakokat pávák, oroszlán fejek és burjánzó indák szegélyezik, az oromfalon pedig a festészet, a szobrászat és a műépítészet allegorikus figurái láthatók. A homlokzattal harmonizáló kovácsoltvas kerítés Jungfer Gyula alkotása.

A Gyűjtő Háza – épületlátogatás és kiállítás 

A házba belépve megcsodálhatjuk Róth Miksa, a szecessziós magyar üvegművészet legnagyobb mesterének terve alapján, az ő műhelyében készült hatalmas üvegablakot, amely javarészt eredeti állapotban vészelte át az elmúlt század viszontagságait. Az emeletre felvezető színes, kovácsoltvas lépcsőkorlát pedig Hochmann József lakatosmester munkája. Ha tovább lépünk a villa belsejébe, akkor pedig valami olyat látunk, ami egykoron ugyan nem volt az épület része, de a magyar szecesszió történetétől és az épület tulajdonosától elválaszthatatlan: az ország egyik legjelentősebb Zsolnay-kerámiagyűjteményének legszebb darabjait. 

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

A gyűjtemény gerincét a Zsolnay gyárban, az 1870-es évek közepétől a századfordulóig tartó historizmus stílusperiódusa alatt készült műtárgyak alkotják. Ezen időszakon belül az 1878-1885 közötti évek voltak azok, amelyeket a Zsolnay első aranykorának tekinthetünk technikai és művészi szempontból egyaránt. A korszak egyik legtermékenyebb művésze Zsolnay Júlia, másik jelentős alakja pedig Klein Ármin volt. Ebben az igen kedvelt korszakban számos aprólékosan megmunkált, gazdagon díszített, gyakran ötvös szerkezetbe foglalt dísztárgy került ki a gyárból. Ezek a porcelánfajansznak nevezett, Zsolnay Vilmos technológiai újításainak köszönhetően létrejött termékek meghozták a nemzetközi elismertséget és sikert, az 1878-as Párizsi Világkiállításon Nagydíjat nyertek.

Forrás: ResoArt VillaForrás: ResoArt Villa

A különleges séták során nemcsak a korszakkal és a művészeti ágakkal ismerkedhetünk meg, hanem a család történetével is. A Zsolnayaknak köszönhetően százötven évvel ezelőtt egy olyan márka született, amely ma is világhírű, és a nevéhez kötődnek a világ nagy aukciós árverésein gazdát cserélő legkeresettebb tárgyak. Mindehhez kapcsolódik a gyűjtő, Szabó András személyisége, aki abba a titokba avatja be az érdeklődőket, hogy az értékmegőrzés milyen szerepet tölt be az életében, milyen motivációval újította fel a villát és hozta létre a különleges gyűjteményt, milyen forrásokból származnak a tárgyak, melyik a kedvence, és miért nem adott még el semmit. 

A ResoArt Villához és a kiállításhoz kapcsolódók érdekességek

Az Európa szecessziós épületeit bemutató, 1904-ben Bécsben kiadott kötet Budapestről szóló fejezete, a ResoArt Villa homlokzatának teljes oldalas fotójával indul. Ez a kép segített abban, hogy az épület homlokzatát a háború utáni lebutított jugendstil kialakítás helyett, az eredetivel megegyező módon, teljes pompájában renoválják. A Zsolnay-gyűjtemény legdrágább darabja az az óriás, 185 centiméter magas váza, amely hajdan a Gellért Szállóban állt, a hotel megnyitójáról készült egykori fotók tanulsága szerint, a párjával együtt. A váza egy Virág Judit aukción 16 millió forintért került a gyűjtő tulajdonába.

Az óriás váza hajdan a Gellért Szállóban állt (forrás: ResoArt Villa)Az óriás váza hajdan a Gellért Szállóban állt (forrás: ResoArt Villa)

A gyűjteményalapító tárgy a Klein Ármin tervezte tűzmadár motívummal ellátott óriási lavór, amelynek átmérője ötven centiméter. Szabó András ezt annak idején tizennégyezer forintért vette, még abban az időben, amikor a havi fizetése a kétezer forintot sem érte el.

A ResoArt Alapítvány Zsolnay-gyűjteményének alapító tagja a Klein Ármin tervezte tűzmadár motívummal ellátott óriási lavór (forrás: ResoArt Villa)A ResoArt Alapítvány Zsolnay-gyűjteményének alapító tagja a Klein Ármin tervezte tűzmadár motívummal ellátott óriási lavór (forrás: ResoArt Villa)

A kedvenc tárgyak közül az egyik, a historizáló korszakból egy négyszögletes alakú eklektikus stílusú asztalközép, aminek az alja perzsa díszítésű, a közepe japán, a koronáján pedig mitológiai lények láthatóak. A másik pedig a szecessziós korszakból Makk Lajos munkája, amely egy párducot és egy nőt ábrázoló padlóváza.

Makk Lajos egy párducot és egy nőt ábrázoló padlóvázája (forrás: ResoArt VIlla)Makk Lajos egy párducot és egy nőt ábrázoló padlóvázája (forrás: ResoArt VIlla)

További információ: ITT.

Lásd még:

Egy elfeledett magyar zseni: Éva Zeisel
Az Amerikában letelepedett formatervező százöt éves koráig dolgozott.

A város, amely nyitott a kultúrára
Európa 2010-es kulturális fővárosa, Pécs nyerte a 2022-es Art is Business Díj Kulturális turizmus kategóriájának díját.

Nyitókép: A ResoArt Villa (forrás: ResoArt Villa)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!