
Credit, Debit – és művészet minden mennyiségben
A frankfurti központú Deutsche Bank (DB) művészeti gyűjteménye a világ egyik legjelentősebb céges kollekciója.
A minden kontinens művészetére kiterjedő, múzeumi rangú gyűjtemény a papíralapú alkotásokra fókuszál, központi szerepet játszik benne a grafika és a fotó, két utóbbiból az 1945 utáni anyag itt a legnagyobb a világon.
Az első számú németországi kereskedelmi bank művészeti tevékenysége az európai pénzvilág fellegvárának tartott Frankfurt impozáns székházában a legélénkebb, ez egyben a DB művészeti központja is. A negyvenszintes felhőkarcoló ikertornyai – amelyeket a helyiek Creditnek, illetve Debitnek becéznek – úgy rejtik magukban a kollekció darabjait, hogy emeletről emeletre különböző művészekre összpontosítanak. A fiatal német és európai avantgárd az A, az ázsiai, amerikai, közel-keleti és afrikai alkotások a B toronyban láthatók.
Miwa Yanagi, *1967, Eternal City I, 1998, DB-gyűjtemény (forrás: Deutsche Bank)
Amikor a tornyokban a hatvanas évek közepén láthatóvá vált az akkor még lényegesen kisebb gyűjtemény, inkább csak egy, az 1945 utáni német művészettörténetben tett kirándulásnak volt tekinthető, mára viszont olyan globálissá vált, mint maga a pénzintézet. Az utóbbi években nemcsak az üzleti térkép lett sokkal nagyobb, de a művészeti is. 2017 óta Deutsche Bank Campus néven egy másik kiállítóhely is a művészet tereként szolgál; míg a tornyok emeletenként egy-egy alkotót emelnek ki, addig a kampusz hét szintje más-más tematikára, például a nemi identitásokra, a politikailag elkötelezett művészetre, az utópiákra és a fenntarthatóságra helyezi a hangsúlyt. Itt száznegyven művész több mint hétszáz alkotása látható. Szintén fontos a DB Berlinben található társintézménye, a PalaisPopulaire, amely a bank által létrehozott társintézményként a kollekció számos művészének, valamint az irodákban található művekből létrejött kiállításoknak ad otthont. S természetesen ott az összes pénzügyi-kereskedelmi központ világszerte, Hongkongtól Londonig, Milánótól Zürichen át New Yorkig a maga gyűjteményével.
Ian Tweedy, *1982 5 Steps (Possibilities for a Monument), 2007 DB-gyűjtemény (forrás: Deutsche Bank)
A kollekció az egyik legérdekesebb és legjelentősebb része ázsiai. Az ott élő művészek a globalizáció kérdésével jóval intenzívebben foglalkoznak. A villámgyorsan fejlődő társadalmak identitásproblémái, a különböző kultúrák közötti interakciók, valamint a hagyományok és a modernitás közti híd megteremtése alkotásaik gyakori témái.
Ami az amerikai szekciót illeti: bár New York ma is a világ legfontosabb művészeti metropoliszának tekinthető, a manhattani és brooklyni stúdiók már nincsenek monopolhelyzetben a kontinens úttörő művészetében. Kanada és Latin-Amerika izgalmas művészeti színtereire egyre erőteljesebb nemzetközi figyelem irányul.
Az Afrikáról és a Közel-Keletről alkotott képünk is megváltozik a DB-kollekció alkotásai láttán. Európából jobbára klisékben gondolkodunk arról a világról – Afrika elvágyódásunk helyszíne, a világ szegényháza vagy pusztán csak egy konfliktuszóna –, de művészete már más nyelven szól, növekvő bizalomról, az aktuális problémák megragadásáról és a jövőt illető reményteljes várakozásról tesz tanúbizonyságot.
Zohra Bensemra, *1968, Untitled, 2008, DB-gyűjtemény (forrás: Deutsche Bank)
A gyűjtemény európai részlege új földrajzi területekre, különösen Kelet- és Dél-Európára figyel. A kommunizmus, pontosabban a létező szocializmus letűntével új művészi színterek kerülnek a körforgásba, a történelem újraértelmezése zajlik, ami új kifejezési formákkal és erős társadalomkritikával párosul.
A bank neves kurátorokból álló művészeti tanácsadó testülete már tizennegyedik alkalommal választotta meg az év művészét, aki az idén az argentin La Chola Poblete. A díjat minden évben az kapja, aki művészi és társadalmi szempontból is jelentős alkotást hoz létre, és egyesíti a papírt mint közvetítőfelületet a fotózás művészetével – azt a két területet, amely kiemelten fontos a DB-gyűjteményben. A sokféle műfajban alkotó Poblete a gyarmatosítás és a fehérek felsőbbrendűségének következményeit vizsgálja és ábrázolja kemény kritikával. Munkái ötvözik a dél-amerikai népek szimbolikáját és mitológiáját a szexualitásról, vallásról, politikáról, ökológiáról és történelemről alkotott saját reflexióival. Szembeszáll az őslakosok sztereotipizálásával és sematikusan egzotikus ábrázolásával. Festményein, szobrain és performanszaiban megjelenik bennszülött-identitása, valamint úgynevezett queer* mivolta. A díj részeként 2023 őszén mutatják be első önálló kiállítását Európában, a berlini PalaisPopulaire-ben.
La Chola Poblete, Ni ángel, ni indio, 2021, DB-gyűjtemény (forrás: Deutsche Bank)
* Queernek (furcsának, különösnek) azokat nevezik, akik nem sorolhatók be a társadalom férfi–nő nemi felosztásába, illetve változó a szexuális identitásuk. Az amerikai őslakosok a keresztény hódítás előtt ötféle nemet különböztettek meg: férfit, nőt, kétlelkű férfit, kétlelkű nőt és transzneműt. Az androgűn férfiak férfiakkal házasodtak, a férfias nőknek feleségük volt. A kétlelkűeket nagy tisztelet övezte a törzsekben, mert – hitük szerint a szellemek ajándékaként – létezésükkel egy személyben testesült meg mind a férfi, mind a női energia.
Lásd még:
Egy tájképtől Európa egyik legnagyobb magángyűjteményéig
„A művészet a társadalom tükre”
„Büszke vagyok arra, hogy a Külügyminisztérium számára a művészet jelentősége változatlan”
„Újra kellett definiálnunk magunkat”
– Villáminterjú Remco Mollal, az Amsterdam Museum gazdasági igazgatójával
„Arra törekszünk, hogy a munkánkat a lehető legszélesebb körben elérhetővé tegyük”
– Interjú Antje Hundhausennel, a Deutsche Telekom művészeti gyűjteményének vezetőjével
Jegybanki gyűjtemények a világban
Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?
A corporate art a profit társadalmi-kulturális célú visszaforgatásának egyik formája
Vállalati gyűjtés Magyarországon
Állandó kiállítás a Kempinskiben– a Kempinski Hotel Corvinus gyűjteménye
A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban
Corporate Art – a kultúrába fektetnek
Nyitókép: La Chola Poblete (forrás: Deutsche Bank)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!