by LHK 2023. Sep 20.

Valóra vált álom: egy múzeum, amely növeli Tel-Aviv hírnevét

A Tel-avivi Művészeti Múzeum elődjét a város első polgármestere, Meir Dizengoff kezdeményezésére hozták létre 1932-ben.

Dizengoff  pezsgő, modern metropoliszt képzelt el, élettel teli kulturális intézményekkel, és nagy erőfeszítéseket tett annak érdekében, hogy ez meg is valósuljon. Felvette a kapcsolatot a város kulturális közösségeivel, művészeket szólított meg szerte a világon, és végül saját ingatlanát is felajánlotta az új múzeum kialakítására.

A Dizengoff-rezidencia tetőtere megmaradt magánlakásnak, többi része közintézményé vált. A korábbi hálószobákat átalakították galériákká, a hátsó épületszárnyat megtoldották, és a munkálatokkal egy időben művészeti gyűjtemény beszerzésére is törekedtek. Az építkezés végére a ház tizenöt kiállítótérből, valamint egy koncert- és előadóteremből állt – ott kiáltották ki 1948. május 14-én a független Izrael megszületését. 

Anna Ticho, Old Olive Tree, 1935. szénrajz, 40x34,5 cm (forrás: jwa.org)Anna Ticho, Old Olive Tree, 1935. szénrajz, 40x34,5 cm (forrás: jwa.org)

A Tel-avivi Múzeumot (ahogyan 1989-ig nevezték) Ury Lesser, Mané Katz, Amedeo Modigliani, Marc Chagall és Chana Orloff műveinek, valamint harmincnégy helyi művész, köztük Yosef Zaritsky, Aharon Avni, David Handler, Anna Ticho, Batia Lichansky, Avraham Melnikov, Avigdor Stematsky, Reuven Rubin és Sionah Tagger munkáinak kiállításával nyitották meg. Emellett Michelangelo, Verrocchio, Bernini és mások bibliai alakokat ábrázoló szobrait láthatta a közönség. 

„A szépséget és a művészetet szenvedélyesen szerető néhai feleségem, Zina Haya emlékére és az első héber város dicsőségére a földemet – nevezetesen a 109-es telket (Rothschild sugárút 16.) és a rajta lévő házat – annak szenteltem, hogy örökre otthona legyen a művészeti és kulturális vállalkozásnak, a Tel-avivi Múzeumnak” – mondta megnyitóbeszédében Meir Dizengoff. 

A Tel-avivi Múzeum (forrás: advisor.travel)A Tel-avivi Múzeum (forrás: advisor.travel)

1959-ben új épülettel gazdagodott a múzeum: elkészült a Tarsat úti kortárs művészeti pavilon, amit az építkezést finanszírozó Helena Rubinsteinről neveztek el. Hamarosan nyilvánvalóvá vált, hogy az új részleggel együtt sincs elegendő és megfelelő hely a folyamatosan gyarapodó gyűjtemény számára, ezért 1964-ben egy Shaul Hamelech körúti főépület létrehozása mellett döntöttek. 1971-es felavatása végre világszínvonalú körülményeket teremtett, a tágas, világos galériák lehetővé tették a műalkotások széles körű bemutatását. A kollekció az Izraelből és a világ minden tájáról érkező adományok – egyedi művek és teljes magángyűjtemények – révén tovább bővült impresszionista, posztimpresszionista és modern alkotásokkal. Kiállításokat rendeztek nemzetközi művészek, például Robert Mapplethorpe és Keith Haring munkáiból, ugyanakkor betekintést nyújtottak a helyi irányzatokba. A művészeti vérfrissítés máig érezhető hatást gyakorolt az izraeli kulturális életre. 

Forrás: advisor.travelForrás: advisor.travel

Helena Rubinstein (1872–1965) volt az első olyan, szegény sorból származó nő, aki önerőből vált multimilliomossá. Kuriózumnak számító brandet, hatalmas kozmetikai céghálózatot épített fel, de nemcsak üzletasszonyként, hanem filantrópként és műgyűjtőként is nagyra becsülte a világ. Jótékonysági és segélyszervezeteket, múzeumokat, kulturális vállalkozásokat támogatott. Igazi szenvedélye a művészet volt. Lakásai tele voltak a legkiválóbb mesterek alkotásaival, barátjának tudhatta többek között Picassót és Dalít. Az afrikai és óceániai művészet iránti rajongása arra késztette, hogy megteremtse a világ egyik legfontosabb egzotikus gyűjteményét. Tel-Aviv nem csak azt köszönheti neki, hogy finanszírozta a kortárs művészeti pavilon felépítését, hanem azt is, hogy képeiből, valamint miniatűr házainak gyűjteményéből számos darabot ajándékozott a múzeumnak. 

 

A XX. század végének, a XXI. század elejének kiállításai növekvő nyitottságot mutattak mind a nagyvilág, mind Izrael kortárs művészete iránt: nemzetközi és kiemelt hazai mesterek lenyűgöző munkáit csodálhatták meg az érdeklődők. Egyre nagyobb figyelmet fordítottak a honi nő alkotókra is. 2011-ben a főépület mellett felavatták a Herta és Paul Amir-épületet, amely megduplázta az intézmény rendelkezésére álló kiállítóteret. Suzanne Landau (2012-től 2018-ig igazgató) kihasználta a bővítés és megújulás kínálta lehetőséget: frissítette az állandó kiállításokat, Kortárs Művészeti Osztályt, valamint múzeumbarátokból és támogatókból álló műtárgybeszerző csoportokat hozott létre. Megépült a Younes és Soraya Nazarian Családi Élményközpont, amelynek célja a múzeum művészeti-oktatási tevékenységének összehangolása és kiterjesztése. 

Younes és Soraya Nazarian Családi Élményközpont (forrás: thesoraya.org)Younes és Soraya Nazarian Családi Élményközpont (forrás: thesoraya.org)

Landau igazgatósága idején számos olyan nemzetközi kortárs művésznek rendeztek egyéni tárlatot, akinek a munkáit addig nem állították ki Izraelben. 2018-ban a modernizmus és az impresszionizmus nagyjainak műveit bemutató Modern idők című kiállítás soha nem látott tömegeket vonzott.

A tizedik évtizedébe lépett intézmény dinamikus multidiszciplináris központként az oktatási és kulturális tevékenységek széles skáláját kínálja, valamint egyedi projekteket indít, amelyek vonzzák a nagyközönséget. A világ száz leglátogatottabb múzeumának egyike: évente több mint egymillióan keresik fel. Legnagyobb attrakciója a Renoir, Gauguin, Degas, Pissarro, Monet, Picasso, Cézanne, Van Gogh, Vuillard, Matisse, Soutine és Chagall munkáit is magában foglaló kiváló gyűjtemény. 

Marc Chagall műve Tel-avivi Múzeumban (forrás: advisor.travel)Marc Chagall műve Tel-avivi Múzeumban (forrás: advisor.travel)

A Tel-avivi Művészeti Múzeumot 2019 óta Tania Coen-Uzzielli igazgatja, aki korábban a jeruzsálemi Izrael Múzeum kiállítási programjaiért felelt. „A görög poliszokban két fontos központ volt: az akropolisz, a vallási központ, valamit az agora, ahol a közösségi élet zajlott. Ha felkaptatsz az akropoliszra, megszabadulsz a hétköznapi gondolatoktól, érzésektől, a világi attitűdöktől. Bizonyos értelemben így működik az Izrael Múzeum. Ott vannak a Biblia bizonyítékai, például a Szentföld régészeti leletei, a legősibb zsidó élet és művészet lenyomatai. Minden szakrális egy kicsit. Az agora pedig a piac, a színház, a zene, a könyvtár színtere, ahol élénk társadalmi életet élnek az emberek. Számomra erről szól a Tel-avivi Művészeti Múzeum, amely a város központjában, a bíróságok, az Operaház, a színház, a könyvtár közelében van, nem messze a piactól és a bevásárlóközpontoktól. Ez az intézmény nemcsak művészeti múzeumként funkcionál, hanem egy kulturális komplexum bázisaként is, ahol színházi, filmes, zenei, képzőművészeti programok vannak minden nap. Olyan kulcsfontosságú hely, mint amilyenek a hajdani görög agorák voltak. Ma nem Jeruzsálem, hanem Tel-Aviv Izrael kulturális fővárosa, a művészeti elit is itt él” – mondta egy röviddel az igazgatói kinevezése után adott interjúban Tania Coen-Uzzielli.

Forrás: advisor.travelForrás: advisor.travel

2019 márciusában bejelentették, hogy a Heklena Rubinstein Kortárs Művészeti Pavilont felújítják, és Eyal Ofer (Sammy Ofer hajómágnás milliárdos fia) nevét kapja, mivel ötmillió dollárt adományozott az újjáépítésre. (Az Ofer famíliának és a múzeumnak már volt közös múltja: 2006-ban az idősebb családtagok húszmillió dolláros adományt ajánlottak fel azzal a feltétellel, hogy az intézményt nevezzék át Sammy és Aviva Ofer Tel Aviv Múzeummá. A bejelentést hangos közfelháborodás követte, és a tervet elvetették. „Húszmillió dollárt veszítettünk az ostoba kiabálás miatt” – fogalmazott akkor Ron Huldai, Tel-Aviv polgármestere.)

Giacometti (1901–1966) Kezdet, újra című kiállítása (forrás: Times of Israel / Yanai Yehiel)Giacometti (1901–1966) Kezdet, újra című kiállítása (forrás: Times of Israel / Yanai Yehiel)

Az újratervezett, Eyal Ofer nevét viselő pavilon Alberto Giacometti (1901–1966) Kezdet, újra című kiállításával nyílt meg 2023 májusában. A kiállítást a Tel-avivi Művészeti Múzeum és a Giacometti Alapítvány közösen szervezte és rendezte a két gyűjtemény darabjaiból, és az Eyal és Marilyn Ofer Családi Alapítvány nagylelkű támogatása révén valósult meg. További támogatást a Credit Suisse nyújtott. Izraelben első ízben mutatnak be átfogó válogatást a XX. század egyik legnagyobb hatású művészének munkáiból. A kiállítás Giacometti pályafutásának négy évtizedét, az 1920-as évek elejétől 1966-ban bekövetkezett haláláig tartó időszakot öleli fel. A tárlat október 7-éig látható. 

A Giacometti-kiállítás (fotó: Elad Sarig)A Giacometti-kiállítás (fotó: Elad Sarig)

A múzeum fenntartásának egyharmadát az önkormányzat finanszírozza, kétharmadát a jegyeladásokból és egyéb tevékenységekből származó bevétel és a pénzadományok biztosítják. A gyűjtemény java része is adomány. „A túléléshez és programjaink megvalósításához néha pénzbeli adományokra is szükségünk van. Eyal Ofer a kortárs művészet híres gyűjtője és mecénása, üdvözöljük a fedélzeten” – nyilatkozta Tania Coen-Uzzielli. 

Az intézményt alapító mecénás polgármester, More Dizengoff álma és a jelenlegi igazgató koncepciója összecseng: Tel-Aviv pezsgő kulturális életű metropolisz, és művészeti múzeuma öregbíti hírét.  

Eyal Ofer (forrás: oferfamilyfoundation.org)Eyal Ofer (forrás: oferfamilyfoundation.org)

Eyal Ofer egy főként hajózással, energiaipari, technológiai, banki és ingatlanbefektetésekkel foglalkozó családi cégcsoport elnöke. Az Ofer Global portfóliójához tartozik a világ egyik legnagyobb szállítmányozási vállalata, valamint számos ikonikus lakóingatlan, irodaház és luxusszálloda. Üzleti érdekeik Európára, Észak-Amerikára, Ausztráliára, a Közel-Keletre és Ázsiára terjednek ki. 

A filantrópia kezdettől fogva kulcsfontosságú eleme a cégbirodalom filozófiájának. Az Eyal és Marilyn Ofer Családi Alapítvány elsősorban a művészeti, az oktatási és az egészségügyi szektort támogatja. 

Az Artnews Eyal Ofert a modern, impresszionista és posztimpresszionista művek kétszáz legjelentősebb gyűjtője közé sorolja. Műtárgyai felét – többek között Vincent van Gogh és Pablo Picasso remekműveit – apjától örökölte. Folyamatosan bővíti a kollekciót, tetemes összegeket költ kortárs alkotások felvásárlására. Kapcsolatban áll számos művészeti intézménnyel (például a párizsi Giacometti Alapítvány Baráti Körének egyik alapítója; tagja a New York-i Modern Művészeti Múzeum beszerzési bizottságának).

Alapítványa 2013-ban tízmillió fontot adományozott a londoni Tate Modern bővítésére. Sir David Attenborough nyilvános felhívása után másfél millió fontot adott a brit Nemzeti Tengerészeti Múzeumnak két XVIII. századi, külföldi tulajdonba került George Stubbs-festmény visszavásárlására. A nagylelkűsége tiszteletére a múzeumhoz tartozó Királynő Házának galériaterét Eyal Ofer Galériának nevezik.

 

Lásd még:

„Művészeket képezni, ez a fő célunk”
– A Jeruzsálemi Zene- és Táncakadémia munkatársai kihívásokról és megoldásokról

„Nem sorban, hanem körben érdemes állni”

Emlékfonalakból szövődő közösség
– A cfáti magyar múzeum

Kultúra és mecenatúra Izraelben
– Interjú a budapesti MERKAZ – Héber és Izraeli Kulturális Központ vezetőjével, Ledniczky Líviával

Izrael, a kulturális kaleidoszkóp

Közös identitásunk lenyomata: Dokuforte

Megnyitották a Zsidó Nép Múzeumát Tel-Avivban

Nyitókép: a Tel-avivi Művészeti Múzeum (forrás: freight.cargo.site)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!