Az Art is Business Díj 2023 Vállalati kategóriájának toplistája
by artisbusiness.hu 2023. Nov 15.

Az Art is Business Díj 2023 Vállalati kategóriájának toplistája

Az Art is Business Díjat 2019 óta hirdetjük meg azért, hogy kiderüljön, mely vállalatok, magánemberek és települések gondolkodtak komolyan a művészeti világgal való együttműködésről az adott évben.

A kezdetek óta folyamatosan nőtt a jelentkezők száma, ami annak is betudható, hogy egyre többen látnak fantáziát és értéket a művészeti piaccal való szorosabb együttműködésben. A zsűri tagjainak nem volt könnyű dolga: a korábbi évekhez képest idén több, színvonalas pályamunkából kellett kiválasztania a legjobbakat. A tizenegy fős kuratórium tagjai a korábbi nyertesek közül kerültek ki, akik a mecénás és vállalati szféra fontos szereplői, valamint a hazai kulturális intézményrendszer meghatározó marketingvezetői. Idén december 13-án rendezzük meg az Art is Business díjátadó gálát, amelyen Vállalati, Vállalati művészeti projekt, Forprofit mecénás, Felelős vállalati vezető és Innovatív művészeti kezdeményezés kategóriában adunk át díjakat. Most a Vállalati kategória legjobbjait mutatjuk be. A legkiemelkedőbb vállalatot a december 13-ai díjátadón ismerheti meg a közönség.

Audi

A Porsche Hungaria Audi márkájának (Audi Magyarország, amely nem azonos a győri AUDI HUNGARIA  Zrt.-vel) portfóliójában évek óta nagy szerepet tölt be a különböző művészeti projektek támogatása. Hazánk legnagyobb divatrendezvényének, a Budapest Central European Fashion Weeknek (BCEFW) 2019 óta fő támogatója az Audi. A dizájn és az elegancia az Audi márka szerves része, így magától értetődő volt, hogy komolyan támogatják a BCEFW-t. 

2022 óta szintén támogatják – többek között – a Psota Irén-díjat, amelyet évente annak a színésznőnek ítélnek oda, akinek a színpadi sokszínűsége és teljesítménye kiemelkedően méltónak bizonyul a kétszeres Kossuth-díjas Psota Irén örökségéhez. 

Harminc éve jelent meg az Audi – a prémium autószegmens márkái közül elsőként – gyártókapacitással  Magyarországon. Így lett Magyarország „Az Audi hazája” („The land of Audi”). Ebben a jubileumi évben egyedülálló kezdeményezést indított útjára fiatal művészi tehetségek támogatására, valamint különleges üzenete megismertetésére kizárólagos hazai forgalmazóként a Porsche Hungaria Audi márkája, valamint a győri AUDI HUNGARIA Zrt. Közösen keresték azokat a fiatal művészeket, akiknek kreatív munkái mostantól három éven át köszönthetik az Audi nevében a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre érkező utasokat. 

A 2022/23-as tanév elején meghirdetett művészeti pályázaton a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem és a Széchenyi István Egyetem Design Campus tehetséges tanulói indultak. A felhívásra beérkezett pályaművek megmutatták a fiatal alkotók friss látásmódját és egyedi nézőpontját az Audi prémium márka magyarországi tevékenységével kapcsolatban.

MBH Bank

Az MBH Bank az MKB Bank jogutódja, és – mint  írják – ekként évtizedek óta elkötelezett támogatója a klasszikus és kortárs művészetnek. 2020-ban nyújtott támogatásai: Art Market (VIP-program támogatás); Interart Alapítvány (ötven könyv és kurzusjegyek); Katti Zoób fertődi kiállítása.

A 2021-es év kedvezményezettjei: Balassi Kard Művészeti Alapítvány (irodalmi díj támogatása); Műtárgyak Éjszakája (szponzorációs és rendezvényszerződés); Kép és kultusz (a Szinyei Merse Pál életművét bemutató kiállítás (az MBH volt a főtámogató); Tombor Zoltán Fényterápia című tárlatának támogatása; Art Market (VIP-program-támogatás).

Forrás: Art Market BudapestForrás: Art Market Budapest

2022: Műtárgyak Éjszakája (szponzorációs és rendezvényszerződés); Katti Zoób (szponzorációs szerződés); Art Market (VIP-program-támogatás); Műtárgybefektetési Konferencia.

A bank idén is támogatta a Műtárgyak Éjszakáját,  Katti Zoóbot, az Art Marketet, a Műtárgybefektetési Konferenciát, továbbá a Szépművészeti Múzeumban rendezett Csontváry-kiállítást.

Viwa Vitaminwater

A Viwa Vitaminwater 2013-as indulása óta foglalkozik művészeti együttműködésekkel: ez magába foglalja filmek, színházak, tánctársulatok, könnyűzenei előadások, kiállítások, művészek és divattervezők támogatását is. A Viwa Vitaminwater szlogenje így szól: love yourself, azaz szeresd magad, ami nem véletlen, hiszen ez is az élni akarásra épít. 

A vállalat olyan produkciók létrejöttét támogatta többek között, mint a Lepattanó című független film Scherer Péter és Mucsi Zoltán főszereplésével. Ezenkívül a Recirquel táncegyüttest és a Duda Éva Társulatot is szponzorálták. A Duda Éva Társulatot – amely idén az Art is Business Díj Innovatív művészeti kezdeményezés kategória győztese – az általános támogatási formákon kívül, a Szabad a tánc? című támogatói kampányban való aktív részvétellel is segítette a Viwa Vitaminwater. 

A cég a járványidőszak alatt támogatta többek között az Animal Cannibals, Heincz Gábor és Éliás Gyula koncertjeinek megvalósulását. Jövőbeli céljaik között szerepel, hogy a termékeik fejlesztési folyamatába is bevonjanak bizonyos művészeti ágakat. Céljuk, hogy a jövőben kiemelt szerepet kapjon a művészeti projektek támogatása. 

Eisberg

A cég társadalmi szerepvállalását számos kulturális tevékenység jellemzi, együttműködtek, illetve együttműködnek többek között az alábbi cégekkel, előadókkal, szervezetekkel: Autistic Art, a Bánkitó Fesztivál jazzprogramjai, Budapesti Fesztiválzenekar, Budapest Táncfesztivál, Igazgyöngy Alapítvány, Jazzy Fesztivál, Momentán Társulat.  

Öt éven át támogatták a Hiperkarma koncertjeit, videoklipjeit (Bérczesi Róbert zenélt a cég születésnapján); Palya Bea lemezbemutató koncertjeit; a GGTánc Egert (Ökobalettre Eisberg-partnertalálkozót szerveztek); az ELTE-kórust; Fodor János Negyedik negyed című, művészi értékkel bíró YouTube-interjúsorozatát, amely az öregedésről szól.  

A Jurányi Házban, az Egy őrült naplója előadásán találkoztak a cég partnerei; Atipikus Tehetség Díjat adtak át a monodráma szereplőjének, Keresztes Tamás színművésznek; nézőtéri szék vásárlásával segítették az Örkény Színházat. Az Eisberg Kft. csapata a Covid, a szomszédunkban dúló háború idején sem állította le a támogatásokat, a legtöbb korábban elindított projektet folytatja. Vallják: a művészektől inspirációban, nyitott gondolkodásban nagyon sokat lehet tanulni. 

MaxCity

A MaxCity galériáját, a Gallery Maxot 2020-ban alapították azzal a céllal, hogy teret biztosítsanak a hazai kortárs művészet számára. Abban az évben az adventi időszakot is a művészeteknek szentelték, és ArtCity néven összesen ezer négyzetméteren mintegy ötven kortárs képzőművész munkáit mutatták be a Gallery Max kiterjesztett, pop-up kiállítótereiben.  

A 2021-es Budapest Design Week keretében művészek bevonásával létrehoztak egy olyan inspiratív alkotóteret, amelynek alapkövét progresszív formákkal, színekkel és fényekkel tették le, és amelyet átengedtek az érdeklődőknek, hogy a rendelkezésre álló eszközök segítségével hozzátehessenek. 

A MaxCity megépített egy látszólag üres, steril kockát, de a belépést követően öt elektronikus zenész (Dj Bootsie, PopMyEgo, Onakom, VENI, HA1K) – kifejezetten az installációra komponált – műveit hallgatva ki-ki a maga sajátos koordinátarendszerét generálhatta. A PopMyEgo formáció a kortárs táncon keresztül értelmezte a KOCKA által szabott határokat és a háló sugallta új dimenziókat.  

2021 szeptemberében indult útjára a MAX Art Incubator programsorozat, melynek keretében számos különleges, látványos és tartalmas előadást élvezhettek az látogatók. A hely és a koncepció érdekessége az a törekvés, hogy nem csupán kész produkciók, hanem izgalmasnak ígérkező kísérleti és kollaborációs projektek számára is teret adjon.

2022-ben pályázatot hirdettek eredeti gondolatokat közvetítő, rugalmas játék- és nézőtérben gondolkodó művészeti alkotócsoportok, kész produkciók, illetve születőben levő kulturális projektek számára. 

2022-ben a Jurányi Inkubátorházzal közös projektbe fogtak. Az együttműködés a Tavaszi Fesztivál idején, a Kiscelli Múzeumban rendezett Testmaszkok című kiállítással kezdődött, majd a Soharóza produkció szeptemberi Keleti Blokk című darabjának támogatásával, egy, a MaxCityben tartott jelmezbemutatóval és kiállítással zárult. 

Unilever

Az Unilever számos területen kiemelt figyelmet fordít a szervezeti kultúrára és a társadalmi felelősségvállalásra. Ezen értékek felső vezetőik számára is fontosak, akik hisznek abban, hogy a művészetek nemcsak a személyes fejlődést szolgálják, hanem serkentik munkatársaik kreativitását. Ennek jegyében a vállalat évek óta támogatja az Operaházat, 2022 szeptembere óta pedig a TRESemmé biztosítja a hajápoló és hajformázó termékeket az Operaház fodrászai számára. 

A TRESemmé saját csatornáin egész évben rendszeresen hirdet az Operával kapcsolatos nyereményjátékokat, például Instagram-fiókja követői között, ahol a résztvevők Opera-jegyeket nyerhetnek. Így nemcsak edukálják követőiket a kultúrával kapcsolatban, hanem kedvet is csinálnak az előadások látogatásához. Erre ösztönzik munkavállalóikat is, az Opera előadásaira való kedvezményes jegyvásárlási lehetőséggel. 

Az Unilever 2018-ban költözött új irodájába, ahol az Amadeus Művészeti Alapítvánnyal együtt dolgozva támogattak fiatal művészeket: közösen írtak ki pályázatot fiatal képzőművészek támogatására fenntarthatósági témában. A nyertes pályaművek ma is láthatók az iroda falain. A jövőben nemcsak az Operaházzal, hanem színházakkal is terveznek együttműködést. 

Starfol-Plusz

A Yama a kezdetektől, huszonkét éve működik együtt művészekkel. Vállalati kultúrájuk szerves része a művészeti világgal való szoros együttműködés, valamint a YAMA márka is erre épül. Értékteremtő márkájukon belül több művészeti projekt is működik, úgy mint a Yama Art Projekt, a Yama webshop és a Yama books. 

A Yama Art Projektet 2019-ben indították. Ennek keretében fiatal művészeket mutatnak be a Yama Art YouTube-csatornáján, valamint kiállításokat, workshopokat, koncerteket és művészeti előadásokat szerveznek, ahol művészeik bemutatkozhatnak. Webshopjukban művészeti alkotásokat és egyedi tárgyak értékesítenek, valamint a Yama Art-gyűjtemény nyomatait. Gyűjteményüknek a Yama Ház ad helyet. Több művészeti albumot is kiadtak az évek során, többek között Tóth Kinga Írmag című könyvét. 

Játéknap

A Játéknap Kft. színházi produkciók, koncertek és kiállítások megvalósulását is támogatja. Az idei, 15. Ördögkatlan Fesztiválon a Játéknap támogatásának köszönhetően szervezték meg az Oláh Ibolya-koncertet, Udvaros Dorottya estjét, a Kollár-Klemencz Kamarazenekar fellépését és a Kex-emlékkoncertet. Segítségükkel a fesztiválon megvalósulhatott a Cseh Tamás Szoba, a Törőcsik Mari Szoba, a Baksa-Soós János-emlékkiállítás, a Fortepan-kiállítás, valamint számos gyermek- és családi program. Emellett Háy János Mamikám című darabjának ősbemutatóját is támogatta a cég. 

A Játéknap Alapítvány, amelynek létrehozója Lengyel Csaba, küldetésének tekinti a hátrányos helyzetű és fogyatékossággal élő gyermekek, felnőttek és családjaik anyagi és fizikai támogatását. A 2021 tavaszán életre hívott civil szervezet adományok gyűjtésével, karitatív és érzékenyítő programok szervezésével segíti, hogy az egészséges gyermekek és fogyatékossággal élő társaik minden tekintetben és élethelyzetben lássák-értsék egymást, ezzel formálva pozitív irányba a társadalmi elfogadást. Teszik mindezt többek között olyan intézményekkel együttműködve, mint a Heim Pál Gyermekkórház, a Szegedi Gyermekklinikai Kardiológia és a Tábhita Hospice Ház. 

A zsűri tagjai:

Művészeti kommunikációs vezetők:

Bíró Árpád, az Örkény Színház marketing- és kommunikációs vezetője

Fehér Zsuzsanna, a Ludwig Múzeum marketing- és kommunikációs vezetője

Hóbor Helga, a Nemzeti Táncszínház kommunikációs és értékesítési vezetője

Jávor Zsófia, a MÜPA PR- és kommunikációs tartalomfejlesztési vezetője

Juhász Dóra, a MOME brand és kommunikációs igazgatója

Misetics Mátyás, a MITTE Communications kreatív igazgatója

Vállalati vezetők és mecénások (a korábbi évek díjazottjai):

Horn Péter, a BBraun Magyarország vezérigazgatója

Liptay Gabriella, a KPMG Magyarország marketing és kommunikációs vezetője

Rényi Andrea, a Budapesti Fesztiválzenekar nagykövete és támogatója

Salgó András, a BMW Magyarország kommunikációs vezetője

Dr. Vasas Norbert, a Győri Balett támogatója

 

Lásd még:

Art is Business Díj 2023: az Innovatív művészeti projekt kategória legjobbjai

BMW Group Magyarország: a művészetek és a kultúra elkötelezett támogatója

„Bármit csinálok a munkában, azt szenvedélyből és szívből teszem‟

A fuvolaművész, aki küldetésének tekinti a fiatalok segítését

„Szerettük volna, ha a hátrányos helyzetű gyerekek már kis korukban megismerkedhetnek a művészettel”

Radnóti Zsuzsa: „Nagyon fontos sokféle formában segíteni a jelentős drámaszövegeket”

„Szerettem volna visszaadni abból, amit megtanultam”
– Rényi Andrea, reklámszakember

Art is Business Díj 2023

„Hiszünk abban, hogy a művészet hosszú távon erősíti és fejleszti a kreativitást”

Újjáéledhet a legendás Tranzit Art Café – Egri Orsolya, a Tranzit Art Café alapító-tulajdonosa nagylelkű mecénás tevékenységéről ismert.

A nyitókép forrása az Art is Business.

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! 

Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás! ⮕