by Tóth Artin 2024. Jan 04.

Ünneplőbe öltöztetni egy hőerőművet?

Különleges projektet valósított meg a Zsolnay Fényfesztivál és a Pannon Hőerőmű Zrt. anyavállalata, a Veolia Energia Magyarország.

Az erőművek világa sokak számára ismeretlen, noha közvetve rengeteg emberrel állnak kapcsolatban, hiszen egyenként is sokszor családok ezreinek biztosítanak hőt és villamos energiát. Az energia átszövi mindennapjainkat, szinte minden tevékenységünknek része valamely formája. Elég felkapcsolnunk a villanyt és máris körbeleng minket, hiszen a fény is energia. De hogyan segítheti a fény teremtőjét, az erőművet?

Az erőművek nemcsak a háztartásoknak biztosítanak villamos energiát, de igazán különleges események és projektek támogatásában is részt vesznek alkalmanként. A Zsolnay Fényfesztivál ideje alatt az erőmű biztosított Pécs  számára villamos energiát a különleges fényfestésekhez, saját épületének fényfestésével pedig lehetősége nyílt arra, hogy közelebb kerüljön a város lakóihoz. A vállalat meglátva a művészetben az értékteremtés lehetőségét, annak keretein belül, eszközeivel, szemléletmódján keresztül mutatta be saját, rejtélyes világát. A projekt során olyan izgalmas, modern művészeti alkotás született, amely teljesen más perspektívát kínált az erőmű megismerésére. Egyúttal az is bebizonyosodott, hogy a fényművészet egy kis kreativitással a legszokatlanabb helyszíneket is el tudja varázsolni – a szépség, a kultúra és a művészet nem ismer határokat.

A Veolia a magyar energia-, víz- és hulladékgazdálkodási piac egyik vezető szereplője. A vállalatcsoport több mint háromezer alkalmazottja számos település, intézmény és iparvállalat számára nyújt szolgáltatásokat az erőforrásokkal való hatékony gazdálkodáshoz, miközben vízi közmű és távfűtési üzletágai családok százezrei számára biztosítják az ivóvizet és tízezrei számára a hőszolgáltatást.

A Veolia mindennapi tevékenysége során azért dolgozik, hogy a jövő generációi is hozzáférjenek a nélkülözhetetlen természeti és környezeti erőforrásokhoz. A vállalat társadalmi felelősségvállalása tükrözi a világszerte folyamatos javulásra összpontosító megközelítést, amelynek célja, hogy megfeleljen mind a belső, mind a külső érdekelt felek igényeinek. Szigorú értékelési rendszerükben mérőszámok minősítik a környezetvédelem, az emberi erőforrások, a fenntartható beszerzés és az alapvető szolgáltatásokhoz való hozzáférés biztosítása terén elért teljesítményüket.

A Veolia Energia Magyarország Zrt. szoros kapcsolatot ápol a helyi közösségekkel, és közvetlenül részt vesz a települések mindennapi életében. A társaság szakértelme és egyedülálló megoldásai számos országban hozzájárulnak az alapvető szolgáltatásokhoz való hozzáférés könnyebbé tételéhez. A Veolia által biztosított hatékony megoldások növelik a települések vonzerejét és versenyképességét. Az idei Zsolnay Fényfesztiválon való részvételének is ez volt az egyik fő mozgatórugója.
 
A Veolia csoport pécsi leányvállalata, a Pannon Hőerőmű Zrt. kiemelt támogatóként anyagilag is segítette a pécsi Zsolnay Fényfesztivál megvalósítását, amely nagy hangsúlyt helyezve a látványvilágra, a művészeteket állítja középpontba, egyfajta kortárs képzőművészeti fesztiválként. Emellett az erőmű „kiállítóként” is részt vett az eseményen: az együttműködés során a Dzsámi adatvizualizációs fényalkotását támogatta, amely a Fény Útja egyik leglátványosabb helyszínének fényfestése volt. A művészi adatvizualizációs fényalkotás az éteri szépségű korallzátonyok világát elevenítette meg, a NASA húsz éven át gyűjtött adatai alapján bemutatva, hogy hogyan alakul át a zátonyok világa a felmelegedő vizekben. 

A vizuális műfaj beindította a vállalat fantáziáját. Ezt követően valósult meg az erőmű épületeit érintő fényfestési projekt. Ennek keretein belül egy lenyűgöző fényművészeti alkotás született a Besnyő Dániel vezette Centrum Production csapata révén. Az alkotók a Pannon Hőerőmű különböző funkciójú és architektúrájú épületeit használták vászonként a fényfestéshez, az alkotásról pedig egy videó is készült. A tavaly elindított és idén megvalósított kreatív koncepció, amely a Fényfesztivál szemén keresztül mutatta be a pécsi hőerőművet, ez idáig példa nélküli projekt volt.

A Veolia a társadalmi felelősségvállalására is büszke lehet. Az új szemlélet alapján minden eddiginél integráltabb és elkötelezettebb módon vállalja fel társadalmi és munkáltatói felelősségét munkatársaiért, valamint tevékenységi területeiért. A társaság 2001 óta számos mérőszámot alkalmaz szerte a világon, amelyek feldolgozására és értékelésére egy társadalmi adatok összegyűjtésére alkalmas eszközt használ. Ennek köszönhetően a Veoliának pontos képe van az emberi erőforrásokhoz kapcsolódó valós helyzetről és gyakorlatokról.

 

A Veolia Energia Magyarország részéről Oláh Ágnes marketingvezető volt a projekt ötletgazdája és koordinátora. A fényfestésben részt vevő leányvállalat, a pécsi erőművet működtető Pannon Hőerőmű Zrt. részéről pedig a vezérigazgató, Rudolf Péter vett részt a projektben. Az együttműködést a fesztivál oldaláról a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft. marketingvezetője, Földes Ágnes, a projektet magát pedig Pusker Péter, a Zsolnay Fényfesztivál ötletgazdája és főszervezője segítette. A fényfestést és a fotó-, illetve videódokumentációt Besnyő Dániel, a Centrum Production vezetője készítette el. Számos szereplő sikeres együttműködésére volt szükség a projekt megvalósításához, például a pécsi erőmű munkatársai is aktívan részt vettek a szervezésben, a helyszínek kiválasztásában, illetve a fényfestés előkészítésében és lebonyolításában. Ők segítették azt is, hogy a projekt semmilyen módon ne akadályozza az erőmű üzemelését. 

Az elmúlt években Pécs programkínálatának fénypontjává vált a százezres tömegeket vonzó Zsolnay Fényfesztivál. A fesztivált szervező Zsolnay Örökségkezelő munkatársai már gőzerővel dolgoznak a jövő évi fesztivál előkészítésén. Hol meseszerű, hol elgondolkodtató, hol pedig euforikus, de mindenképpen káprázatos látnivalókat, élményeket tartogatott a 7. Zsolnay Fényfesztivál. Az ország egyetlen fényfesztiválja több mint százezer látogat csábított Pécsre július 6-a és 9-e között. A Magyarországon egyedülálló fényfesztiválon száz programmal, világszínvonalú fényinstallációkkal, nemzetközi mapping versennyel, több mint tízezer négyzetméternyi fényfestéssel, koncertekkel, újcirkuszi és utcaművészeti attrakciókkal találkozhatott az új impulzusokra szomjazó közönség. A fesztivál egyediségét az adja, hogy Pécs kétezer éves történelmét ötvözik a legmodernebb technikákkal. A fényinstallációk révén a város ikonikus épületei vizuálisan teljesen új, álomszerű arcukat mutatják – mondta Hummel Márk, a fesztivált szervező Zsolnay Örökségkezelő Nkft. ügyvezetője. A fesztivál mindenki szívében fényt gyújtott: a gyerekek a Fénybütyköldében készítettek világító játékokat, a fiatalok a fényszőnyegen heverve fotózkodtak, az idősebb korosztály pedig kényelmesen korzózva járta be a Fény Útjának közel húsz, fényattrakciókat bemutató állomását.

 

A vállalat a projekt rendkívül sikeres megvalósítása miatt kétségtelenül lát fantáziát a további együttműködésben. A Fényfesztivált a jövőben is kiemelt támogatóként kívánja szponzorálni a Veolia, a következő, megfelelő helyszín felkutatása pedig – ahol egy másik koncepció mentén folytatni tudják a közös, kreatív munkát –  már folyamatban is van.

Lásd még:

A kultúra jó befektetés

Az Audi mint a művészet és a dizájn támogatója

Közös értékrendünk alapja: a művészet szeretete és fenntartása

Art is Business: A fenntartható művészeti világért

Art is Business Díj ötödször

„A világgal van a baj, ha én ezzel kitűnhetek a tömegből”
– Interjú az Eisberg Hungary Kft. ügyvezetőjével, Gazsi Zoltánnal, aki idén elnyerte az Art is Business Díjat Felelős vállalati vezető kategóriában

Valódi értékek a tánc nyelvén
– Art is Business Díj 2023: Az Innovatív művészeti kezdeményezés kategória győztese a Duda Éva Társulat

„Azért támogatom a fiatal tehetségeket, hogy ők ne kerüljenek olyan helyzetbe, mint én”

Örkény örök, a vállalati projekt győztes, és az egypercesek is tovább élnek
Az EGIS-é az Art is Business díjnyertes vállalati projektje

A Káli Art Inn méhecskéje szorgosan dolgozik, és közben mosolyog
– Az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese

Nyitókép és fotók: Besnyő Dániel

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!