by Tóth László 2024. Jan 03.

A kultúra jó befektetés

Amikor egy pénzintézet úgy dönt, hogy a művészetet bármilyen formában pártfogásába veszi, akkor azzal elsősorban üzenetet fogalmaz meg a partnerei, még inkább az ügyfelei számára.

Az üzenet pedig nem más, mint, hogy a bank működése értékeken alapszik és etikailag kifogástalan. Ezzel az MBH Bank sem volt másképp, ezért lett a CSR politikájának egyik hangsúlyos eleme a művészet, azon belül a magyar képzőművészet helyzetének javítása, valamint a pénzügyi és a művészeti edukáció összekapcsolása.

Sok esetben találkozhatunk azzal a nézőponttal, amely szerint az adott pénzintézet szponzorációs és mecénás tevékenysége, így a művészetpártoló tevékenysége sem más, mint a márkaépítés, tehát a marketing szofisztikált eleme, de bátran kijelenthetjük, hogy ez már a múlt.

Az egész pénzügyi szféra átfogó átalakuláson megy keresztül nemzetközi szinten, amely hatással van a magyar pénzügyi szektor szereplőire, azok kommunikációs aktivitására és eszköztárára is. Ennek értelmében a befektetések során már Magyarországon is egyre inkább előtérbe kerülnek például a környezetvédelmi és fenntarthatósági szempontok, amelyeket az egyre szigorodó szabályozások is megkövetelnek. Mindezek egyrészt kihívást, másrészt komoly növekedési lehetőséget teremtenek azon vállalatok számára, amelyek sokkal inkább a jövőbe, mintsem a múltba tekintenek. Tehát a szigorodó nemzetközi fenntarthatósági szabályozás területén az nyer, aki nem kötelezettségként gondol az erőforrások csökkentésére, hanem technológiai és tudásfejlesztésként, azaz lehetőségként.

Pleschinger Gyula Márk, a MBH Bank Private Banking üzletágának igazgatója (forrás: MBH Bank)Pleschinger Gyula Márk, a MBH Bank Private Banking üzletágának igazgatója (forrás: MBH Bank)

„Az MBH Banknál a kezdetek óta az ESG-szemléletnek megfelelő célokat fogalmazunk meg. [ESG: az environmental (környezeti), a social  (társadalmi) és governance (irányítási) szavak rövidítése – a szerk.] A három fő terület a környezeti hatások vizsgálata, a társadalmi kérdések kezelése és a vezetői döntéshozatal folyamata. Noha még csak az út elején járunk, napi működésünk középpontjában hivatalosan is az etikus tanácsadás és befektetés áll” – mondja Pleschinger Gyula Márk, a MBH Bank Private Banking üzletágának igazgatója.

Az MKB Bank, a Takarékbank és a Budapest Bank egyesülésével – mintegy három évig tartó fúziós folyamat eredményeképpen – 2023. május 1-jén létrejött MBH Bank vezetője ennek szellemében képzeli el művészetpártoló tevékenységüket is, amibe törvényszerűen illeszkedik a művészvilággal működő tartós és szoros viszonyuk.

A művészet iránti elkötelezettség klasszikus oldaláról

Az MBH Bank a művészet támogatásának céljából nemrég létrehozta az MBH Bank Művészet Támogatásáért és Fejlesztéséért Alapítványt, amelynek működésében kiemelt szerephez jut a hazai és a határon túli magyar művészet és kultúra megőrzésének, terjesztésének elősegítése, a fiatal magyar művészek és a kortárs művészet felkarolása, valamint az MBH Bank birtokában lévő művészeti alkotások kiállítási lehetőségének elősegítése. 

A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)

Ezek megteremtésének céljából az alapítvány támogatásával jött létre idén a Hungarian Art & Business (HAB) művészeti központ is, amelynek missziója azon a meggyőződésén alapszik, hogy a művészet valóban mindenkié, és szeretnék azt ténylegesen mindenki elé tárni. A HAB kiemelt feladata a több mint kétszázhatvan műtárgyból álló banki gyűjtemény gondozása és bővítése. Már túl is vannak az első, vállalati gyűjteményükből válogatott időszaki kiállításon, amelynek anyagát főként a XIX. és a XX. századi magyar képzőművészet fontos műalkotásai képezték. A nyitókiállításon olyan ismert festők műveit láthatták az érdeklődők, mint Székely Bertalan, Rippl-Rónai József, Szőnyi István és Mednyánszky László. 

Olgyai Viktor: Este a tanyán, 150x123 cm, olaj, vászon, MBH Gyűjtemény (forrás: MBH Bank)Olgyai Viktor: Este a tanyán, 150x123 cm, olaj, vászon, MBH Gyűjtemény (forrás: MBH Bank)

Lényegében ez a több mint harminc évvel ezelőtt megkezdett gyűjteményépítés jelenti a pénzintézet művészeti elkötelezettségének klasszikus oldalát. A művészeti központ egy élettel teli intézmény, amely a látogatóknak kulturális és társasági programokat, rendszeres időszaki, gyakran művészeti korokon átívelő, de kortárshangsúlyos kiállításokat, egyedi grafikai és alkotóműhelyeket, illetve ösztöndíj- és rezidenciaprogramot is biztosít a jövőben.

A HAB amellett, hogy támogatja a hazai és a régiós kortárs művészeti szcénát, valamint a művészeten keresztül párbeszédet teremt, a magyar és a nemzetközi kortárs képzőművészeti közösségek közötti szakmai kapcsolatok kialakítását és ápolását is fontosnak tartja. Amint azt Pleschinger Gyula Márk mondta, a HAB gyakorlatilag korlátlan lehetőséget nyújt a privát banki üzletág művészet iránt elkötelezett menedzsmentje számára is, hiszen garantált, hogy az intézményben az év minden napján jelen lesz a művészeti tartalom, emellett – különböző szakmai rendezvények helyszíneként –  közösségi tereit is használni fogják, és reményei szerint szűkebb körű ügyféleseményeknek is otthont ad majd. Szeretnének lehetőséget adni arra, hogy a privát banki ügyfelek kapcsolatot alakítsanak ki a művészettel, és ismereteket szerezzenek a műtárgyakban rejlő esztétikai és befektetési értékekről.

A HAB (forrás: MBH Bank)A HAB (forrás: MBH Bank)

A kulturális erőforrások újratermeléséről

Minden ország kultúráját a benne élők, az állampolgárok, a vállalatok és természetesen a politikai szereplők alakítják. Egy etikusan működő pénzintézet társadalmi felelősségvállalásról szóló programja a közösség fejlődését, a társadalmi jóléthez való hozzájárulását szolgálja, amelybe a kulturális és szellemi értékek megóvása és gyarapítása is beletartozik. Ezért az MBH Bank CSR-stratégiájának fontos elemét képezi a művészet, azon belül a magyar képzőművészet helyzetének jobbítása, valamint a pénzügyi és a művészeti edukáció összekapcsolása, ami egyúttal a profit társadalmi és kulturális visszaforgatásának is lehetséges, egyben követendő formája.

A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)

Ennek egyik elemeként az MBH Bank Művészeti Alapítvány a közelmúltban pályázatot hirdetett a roma művészet láthatóságának növelésére és támogatására, valamint a művészek tevékenységének ösztönzésére. A 2023-as Art Markethez kapcsolódó eseményként zajló díjátadónak a HAB épülete adott otthont. A zsűri Ferkovics József Dunaparton című olajfestményének ítélte oda a díjat. És ha már díjakról esik szó, nem mehetünk el szó nélkül amellett sem, hogy 2023-ban tizenötödik alkalommal adták át a Junior Prima Díjat, így az idei jutalmazottakkal együtt már száztizenegy fiatal tehetség vehette át az elismerést.

Az idén létrejött pénzintézet elődjeként a Takarék Csoport 2017 óta gondozta a Junior Prima Díj színház-, film- és táncművészet kategóriáját. Folytatva a hagyományt, az MBH Bank színeiben idén először adhatták át ezeket a díjakat, amelyekkel támogatják a fiatal alkotókat, valamint segítő kezet nyújthatnak nekik abban, hogy szakmai megerősítést és elismerést, egyúttal láthatóságot kapjanak. Az MBH Bank felkérésére színházak, szakmai és érdek-képviseleti szervezetek negyvennyolc fiatalt jelöltek ebben az évben. Közülük választotta ki a hattagú szakmai zsűri azt az öt tehetséget, akik kiérdemelték a Junior Prima címet.

A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)

Pleschinger Gyula Márk szerint az összes fent említett együttműködésük sikeres volt, így folyamatosan keresik a közös irányvonalakat a kihívásokkal teli jövőben is. Ha megnézzük, hogy egy bank működésével kapcsolatban, mi az általános aggodalom, akkor abból kell kiindulnunk, hogy  sok magánszeméllyel áll üzleti kapcsolatban. Ha pedig összehasonlítjuk a két üzleti partner méretét, komplexitását, érdekérvényesítő képességét, akkor könnyen arra a következtetésre juthatunk, hogy a magánügyfelek gyakran kiszolgáltatottnak érzik magukat a bankjukkal szemben. „A kétség elsősorban az etikus működéssel kapcsolatban alakul ki az emberekben. Ezért azt gondolom, el kell mélyülnünk, és minél mélyebb tartalmat kell találnunk a művészeti és a pénzügyi szféra kooperációjában is. A reményemet fejezem ki, amikor azt mondom, hogy a jövőben még a jelenleginél is több dimenzióban leszünk képesek érdekes, izgalmas, a művészet iránt érdeklődő polgárok figyelmére is számot tartó együttműködések kialakítására” – zárja gondolatait a művészetpártoló tevékenység fontosságáról az igazgató.

A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)A Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)

Talán közhely, de olyan szinten gyorsul a világ, olyan mértékben rövidül és válik felszínesebbé a kommunikáció, hogy a művészet által gazdagított banki üzenet nagyobb jelentőséggel bír az ügyfelek és partnerek számára, mint a múltban valaha.

Lásd még:

Kihirdette a roma képzőművészeket támogató pályázat nyertesét az MBH Bank Művészeti Alapítvány

Art is Business Díj: a Vállalati projekt kategória legkiemelkedőbb pályázatai

Ők kapták idén a színház-, film- és táncművészeti Junior Prima Díjakat

Az Audi mint a művészet és a dizájn támogatója

Közös értékrendünk alapja: a művészet szeretete és fenntartása

Art is Business: A fenntartható művészeti világért

Art is Business Díj ötödször

„A világgal van a baj, ha én ezzel kitűnhetek a tömegből”
– Interjú az Eisberg Hungary Kft. ügyvezetőjével, Gazsi Zoltánnal, aki idén elnyerte az Art is Business Díjat Felelős vállalati vezető kategóriában

Valódi értékek a tánc nyelvén
– Art is Business Díj 2023: Az Innovatív művészeti kezdeményezés kategória győztese a Duda Éva Társulat

„Azért támogatom a fiatal tehetségeket, hogy ők ne kerüljenek olyan helyzetbe, mint én”

Örkény örök, a vállalati projekt győztes, és az egypercesek is tovább élnek
Az EGIS-é az Art is Business díjnyertes vállalati projektje

A Káli Art Inn méhecskéje szorgosan dolgozik, és közben mosolyog
– Az Art is Business Díj Vállalati kategóriájának győztese

Nyitókép: a Teremtés című kiállítás, HAB (forrás: MBH Bank)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!