by artisbusiness.hu 2023. Aug 19.

Mágikus, felvillanyozó, lenyűgöző – így méltatják külföldön a Budapesti Fesztiválzenekart

A BFZ Edinburgh–London-turnéjáról rajongással ír a nemzetközi sajtó. Néhány koncertfelvételt meg is hallgathatunk a BBC honlapján.

„Van valami zsigeri, fizikai dinamizmus abban, ahogy együtt mozdulnak, ami minden koncertjüket a zenekar és a közönség közös történésévé avatja” – írta a Guardian a 40., jubileumi évadát kezdő Budapesti Fesztiválzenekar londoni fellépése után. Az Edinburgh Music Review „zavarbaejtően jó, színtiszta szórakozásként” értékeli a BFZ első, rögtön két koncertet is kínáló edinburgh-i estéjét.

Anna-Lena Elbert és Fischer Iván performansza (fotó: Chris Christodoulou) Anna-Lena Elbert és Fischer Iván performansza (fotó: Chris Christodoulou)

Az Edinburgh Nemzetközi Fesztivál tavaly kinevezett művészeti igazgatója, Nicola Benedetti életre hívta a rezidens zenekar intézményét, és erre a szerepre elsőként a Budapesti Fesztiválzenekart kérte fel. A BFZ így nemcsak négy koncertet adott az Usher Hallban, hanem ennek kapcsán Fischer Iván Benedetti kérdéseire válaszolva fejtette ki és szemléltette mindazt, amit a klasszikus zenekarok jövőjéről gondol. A BBC Proms 2018 után hívta meg sorozatába újra a BFZ-t: a zenekar két nap alatt háromszor tölthette meg a Royal Albert Hall hatezer fős nézőterét augusztusban. 

Fotó: Chris ChristodoulouFotó: Chris Christodoulou

A két turnéhelyszín közönsége minden színében megismerhette a BFZ zenei világát. Edinburgh-ban az itthon is rendkívül népszerű Midnight Music koncertformát keltették életre, Londonban pedig az egyik hangverseny alakult a Közönség választ program koreográfiája szerint.

A Közönség választ koreográfiája önmagában komplett showműsor – írja Fekete Emese a Forbes-ban. Mielőtt helyet foglal a hallgatóság, kézhez kap egy füzetet, amiben a zenekar repertoárjának 275 darabját találja: hosszú a sor Beethoventől Mozarton, Schuberten, Dvořákon, Csajkovszkijon, Mahleren, Mendelssohnon át Bartókig.

A ceremónia

„Fischer Iván behívja Bazsinka Józsefet és 18 kilós tubáját, abban lapul a Royal Albert Hall legtöbb székének (stalls, circle, quire üléseinek) a száma kis cetlikre felírva. A karmester kihúz három számot, és bemondja hangosan. A székek boldog birtokosai kezdhetnek töprengeni, mit válasszanak a kezükben tartott étlapról. Kis idő elteltével bekiabálják a javasolt műveket, majd a három közül Fischer megszavaztatja a komplett koncertteremmel, hogy melyiket szeretnék hallani.

Fotó: Chris ChristodoulouFotó: Chris Christodoulou

A játék része Gátay Tibor bemutatása is, ő egyszerre hegedűművész és a BFZ könyvtárosa, a kották őrzője és harminc éve szisztematikus rendszerezője. Amint kiderül, mit fognak játszani, ő hátramegy a színpad mögé, a tornyokban bekészített kottahegyekből kiemeli a megfelelő kupacot, és szétosztja a zenészek között.”

 

Gátay Tibor a színfalak mögött (fotó: Chris Christodoulou)Gátay Tibor a színfalak mögött (fotó: Chris Christodoulou)

„Míg a kottatáros sürögve-forogva osztotta ki a partitúrákat, addig a közönséget magyar népzenével, jazzel, klezmerrel szórakoztatták, sőt a zenészek Monteverdi-madrigált énekeltek. Ezt nevezem sokoldalúságnak" – írja a Guardian szerzője. Még a turnékoncertek hagyományosabb, jellegzetesen magyar programja is kínált meglepetést: az egyik edinburgh-i koncerten Bartók Hét egyneműkara a National Youth Choir of Scotland (NYCOS) közreműködésével szólalt meg. A skót lánykar magyarul tanulta meg és szövegkönyv nélkül adta elő a dalokat, a Scotsman tanúsága szerint „makulátlan precizitással”.

A BFZ Edinburgh-ban (fotó: Zentai Róbert)A BFZ Edinburgh-ban (fotó: Zentai Róbert)

A nemzetközi sajtóvisszhang Fischer Iván karmesteri, zenepedagógusi és showmani képességeit is hangsúlyozza. Az Edinburgh Music Review „mágusnak” nevezi, és „az embernek, akire a karizmatikus szót kitalálták”. A The Arts Desk arra emlékeztet, hogy „Fischer soha nem a könnyebb megoldást választja, ha valami extrán kreatív dolgot is csinálhat helyette”. A zenekart a turné két állomására elkísérő magyar Forbes egyenesen „a karmesterek Mick Jaggeré”-nek nevezi az alapítót.

A BFZ-hez egy edinburgh-i és két londoni koncerten is Schiff András csatlakozott szólistaként. „Schiff és Fischer zenei interakciójánál nehéz elképzelni meggyőzőbb példáját annak, amikor régi barátok élvezik egymás társaságát”, vélekedik a Bachtrack, míg a Guardian szerint olyan „az odafigyelés a karmester, a zenekar és a szólista között, mintha régi barátok osztoznának valami nemes évjáratú boron”.

Schiff András, Fischer Iván és a zenekar (fotó: Zentai Róbert)Schiff András, Fischer Iván és a zenekar (fotó: Zentai Róbert)

A koncertkritikák Schiff kivételes játéka mellett elismerően idézik fel Anna-Lena Elbert fiatal német szoprán közreműködését egy Ligeti György-opera három dalában, de a BFZ néhány szólamvezetőjét is név szerint méltatják. A Telegraph kiemeli Ács Ákos klarinét-, és Jóföldi Anett fuvolajátékát Bartók 3. zongoraversenyének előadásában, és több kritikus több mű kapcsán is méltatja a BFZ kürtszekciójának kifejezőerejét. Az Edinburgh Music Review örömmel idézi fel azt a pillanatot, amikor „a világ egyik kivételes hegedűvirtuóza, Nicola Benedetti megbabonázva hallgatja” Kádár Istvánt, aki két társával erdélyi magyar táncok autentikus változatát mutatja be bevezetésül a Bartók-darab nagyzenekari előadásához.

Anna-Lena Elbert és Fischer Iván (fotó: Zentai Róbert) Anna-Lena Elbert és Fischer Iván (fotó: Zentai Róbert)

A koncertsorozat utolsó elhangzó darabja Beethoven Eroicája volt, amely nemcsak a Royal Albert Hall arénájának szenvedélyes közegében aratott zajos sikert. Az Evening Standard Fischer sajátos felfogását ünnepli, amely képes a zenekar erősségeit, a játékmód „érzéki, lágy textúráját” érvényre juttatni. A Financial Times kritikusa a „lenyűgöző” előadást olyan „kiemelkedő Eroicának” találta, „amilyet a BBC Proms közönsége jó pár éve nem hallhatott már”. A Telegraph a zenekar „ragyogó hangzását” dicséri, amely a műnek „epikus, mégis izgalmas kiterjedést” ad. A Bachtrack kritikusa hasonlatot keresve a „felvillanyozó” előadáshoz, bevallja, úgy érezte magát, mintha mennydörgés szele érte volna az ülőhelyén, vagy mintha „elektródákat rögzítettek volna minden receptorához, amely öröm érzékelésére képes”.

Fotó: Mark Allen / BBCFotó: Mark Allen / BBC

A turnéról hazatérő zenekar stúdióba vonult, hogy lemezen is rögzítse Beethoven 3. szimfóniáját, a felvétel jövőre kerül forgalomba. A BFZ azonban jóval hamarabb, szeptember 2-án ingyenes koncertet ad a budapesti Hősök terén. „Budapest 50. születésnapján, 1923-ban nagy jelentőségű ünnepi hangversenyt rendeztek. Itt mutatták be az alkalomra készült új műveket: Dohnányi Ernő Ünnepi nyitányát, Bartók Béla Táncszvitjét és Kodály Zoltán Psalmus Hungaricusát. Ezt a hagyományt folytatja a Budapesti Fesztiválzenekar, amikor a 150. évfordulón bemutatja a győztes pályaművet, amit szerzője erre az alkalomra komponált. Emellett elhangzik Beethoven Eroica szimfóniája is” – mondta Fischer Iván.

A BBC Proms sorozatában adott három koncert felvétele az alábbi linkeken hallgatható meg:

Prom 37: Budapest Festival Orchestra

Prom 38: Audience Choice

Prom 39: Ligeti, Bartók and Beethoven

Lásd még:

„Szinte elviselhetetlenül megindító” – a Guardian, a Times és a Wiener Zeitung is odáig volt Fischer Ivánéktól

Ingyenes hangversennyel ünnepelhetjük Budapest 150. születésnapját

-------------

Cikkeink írásához az Alrite beszédfelismerő (speech-to-text) megoldást alkalmazzuk.

Nyitókép: Schiff András és Fischer Iván (fotó: Mark Allen / BBC)

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!