Zsolnay és Egry a nagyközönségé
Szabó András és Költő Magdolna gondozza a Resonator Kulturális és Művészeti Alapítvány, azaz a ResoArt kezelésében lévő magángyűjteményüket.
Sikeres üzletemberek, egy évtizede azonban üzleti tevékenységük lecsendesedett, és a Resonator Kft. központja, a Kőrössy-villa, valamint a vele egy épületegyüttesben található Klösz-villa lassan kulturális központtá alakult. Nemrégiben a nagyközönség előtt is kinyitotta kapuit, így bárki láthatja páratlan Zsolnay-magángyűjteményüket és azt a kollekciót, amelyben olyan nevek szerepelnek, mint Egry József, Perlrott Csaba Vilmos és Iványi-Grünwald Béla.
A Resonator Kft.-t 1989-ben alapította Szabó András. Abban az évben, amikor a rendszerváltást megelőzően egy parlamenti törvény lehetővé tette a magánvállalkozások beindítását. Mérnöki végzettséggel, a cég többségi tulajdonosaként, valamint ügyvezető igazgatójaként vett részt hazai és külföldi létesítmények tervezésében, kivitelezésben. Később ingatlanberuházásokba fektette a nyereséget, ezen a területen is ismert szereplője lett a gazdasági életnek. Jelentős bevételei lehetővé tették, hogy műgyűjtőként fontos, értékes darabokkal gyarapítsa Zsolnaay-gyűjteményét. Volt mit gyarapítania, hiszen akkor már körülbelül húsz éve gyűjtötte a Zsolnay-porcelánokat. Az 1970-es évek elején, friss diplomás fiatalemberként, első felesége családjának otthonában találkozott egy kisebb Zsolnay-kollekcióval, és a cég 1870-es, 1880-as, úgynevezett historikus korszakából való műremekek igencsak megragadták.
Szabó András gyűjtő, a ResoArt Alapítvány létrehozója (forrás: ResoArt Villa)
– Megtetszett a porcelánokon látható fantasztikus kézműves munka és a készítők magas fokú technikai tudása – kezdi Szabó András. – Később az is, hogy egy olyan különlegességről van szó, amely nélkül Budapest nem lenne olyan, mint amilyen: a főváros ikonikus épületeinek többségénél ugyanis megjelenik a Zsolnay. Nincs olyan aukciósház sem, amely ne venné szívesen a Zsolnay-termékeket, hiszen ezek a használati tárgyak átkerültek a művészet közegébe, és nemcsak megőrizték az értéküket, de jócskán növelték is azt – mondja.
Gyűjteni kezdett tehát, járta a régiségpiacokat, látogatta a műkereskedőket, később már a műkereskedelem világában is tudták, hogy hozzá kell fordulni, ha valaki szeretne eladni egy kvalitásos Zsolnayt. A sikeres üzletember egyben sikeres műgyűjtő is lett. Előbb a XIX. század végi historizáló porcelánokat kereste, később a szecessziós darabokat is. Az 1990-es évek végén cégének, valamint persze gyűjteményének káprázatos helyet talált: megvásárolta a Városligeti fasor talán legszebb épületét, a Kőrössy Albert által tervezett villát, valamint az azzal egy épülettömbben elhelyezkedő, Klösz György fotográfus egykor műteremként és a családi élettere helyszínéül is szolgáló villáját.
A Klösz-villa (forrás: ResoArt Villa)
Tekintve, hogy 2010 után az a beruházói piac, ahol a Resonator Kft. aktív volt, kevés lehetőséget teremtett a tevékenység folytatására, Szabó András, valamint Költő Magdolna, aki az üzleti munkában és a napi életben is társa, közösen úgy döntöttek: itt az ideje, hogy az üzleti, vállalkozói életben hátrébb húzódjanak, és többet foglalkozzanak a gyűjteménnyel, valamint annak bemutathatóságával. Így aztán Szabó András a 2010-es évek elején a villát belülről is átépíttette, az irodafunkciót kitelepítette onnan, így kialakíthatott egy bemutatótermet az egyre gyarapodó Zsolnay-gyűjteménynek, három szobát pedig összenyittatott, ezekből rendezvénytér lett. Létrejött a Kőrössy Szalon, amely már a kezdetektől nívós kulturális programoknak adott helyet. Fellépett itt mások mellett Vásáry Tamás zongoraművész és karmester, Bogányi Gergely zongoraművész, Vígh Andrea hárfaművész, a Zeneakadémia rektora, Horgas Eszter fuvolaművész, Sárik Péter jazz-zongorista, de Hegedűs D. Géza, Mácsai Pál és Hirtling István színművész is több alkalommal. A szalon estjeire érkező vendégek megtekinthették a Zsolnay-gyűjtemény egy részét és a Zsolnay-tárgyakkal párhuzamosan gyarapodó képgyűjteményből összeállított, az alkalomhoz illő tárlatot. A Kőrössy-villában az irodák helyét szép lassan átvették a bemutatóterek, illetve a Kőrössy Szalon, egyáltalán: a kulturális események. Az ezek iránt érdeklődők külön szerencséje, hogy mindez a Liget projekt közelében található. Így annak egyik, bár nem hivatalos, de figyelemre méltó helyszíne lett.
– Egy kisebb szervezetként működő vállalkozásban elérkezik az a pillanat, amikor a túlzott növekedés irracionálissá válik, a Resonator cégcsoport életében ez 2008 és 2011 között következett be – mondja Szabó András. – Akkor bizonyos cégeket eladtunk, és az üzleti tevékenységünkben csupán néhány stratégiai területre koncentráltunk. Ráadásul a megmaradt cégek mindinkább önállósodtak, nekünk már nem kellett részt vennünk a napi operatív munkában. Az így felszabadult időnk lehetővé tette, hogy léptéket váltsunk, jobban összpontosítsunk a kulturális tevékenységünkre és persze a gyűjteményre. Hozzáteszem: a gyűjtésben is eljön az a pont, amikor az ember azt mondja: elég a felhalmozásból, a tárgyakból valódi gyűjteményt kell formálni. Olyat, amelyben a tárgyak egységes és tanulságos mondanivalót hordoznak. Egy igazi gyűjtemény sohasem véletlenszerűen alakul, akkor igazi, ha tetten érhető az üzenete, a gyűjtő munkája, és szerintem akkor kel életre, ha a tárgyegyüttes közkinccsé válik.
A gyűjtemény kezelésére és a vele kapcsolatos aktivitás szervezésére Szabó András létrehozta tehát a ResoArt Alapítványt, és Költő Magdolnát kérte fel a kuratórium elnökének. – Az az egyik célunk, hogy Budapest Zsolnay-központjává váljunk – fogalmazza meg elképzelésüket Költő Magdolna. – Hogy bemutassuk a budapestieknek és a fővárosba látogató turistáknak a Zsolnay-termékpaletta múltját, fejlődését, sokszínűségét és korszakokon átívelő értékeit. De a ResoArt Alapítvány gondozza a számos festményből és szoborból álló gyűjteményünket is, a másik célunk ennek megismertetése a szélesebb közönségréteggel. A kollekció gerincét Egry József munkái adják, az pedig külön öröm számomra, hogy Szabó Andrással sikerült megszerettetnem Egry művészetét is, amihez engem különös vonzalom fűzött, és nemcsak azért, mert a Balaton környékén nőttem fel. A rajongott nagybányaiak színgazdag, expresszív elevensége mellett ma már Egrynek is jelentős hely jut a kollekcióban. Fontosak a Matisse tanítványaként is emlegetett, festőművészi pályáját Párizsban kezdő Perlrott Csaba Vilmos képei, de természetesen a nagybányai művészek alkotásai is, köztük például Iványi-Grünwald Béláé. A gyűjtemény kiemelkedő darabjai a Rippl-Rónay-pasztellek, Rozsda Endre festményei és újabban Náray Tamás expresszív munkái. Amikor még a gazdasági élet aktív szereplői voltunk, a Kőrössy-villába látogató üzleti partnerek szemében kétségkívül emelte a cég presztízsét a gyűjtemény, és közvetítette számukra a minőség iránti elkötelezettségünket. A kollekcióépítésnek a tárgyakhoz való személyes ragaszkodáson túl van egy további funkciója, mégpedig az, hogy amennyiben olyan helyre kerülnek az alkotások, ahol nap mint nap sok időt töltenek a munkatársak, akkor az a közeg óhatatlanul felemelkedik arra az értéknívóra, amit ezek a tárgyak hordoznak – összegzi a ResoArt Alapítvány kuratóriumának elnöke.
Költő Magdolna (forrás: ResoArt Villa)
Végezetül még egy lépés felfelé: Szabó András és Költő Magdolna arra gondolt, hogy úgy az épület, mint a gyűjtemény váljon látogathatóvá a nagyközönség számára is. Hogy aztán tárlatvezetések és különféle kulturális programok során végre bárki megismerhesse a Zsolnay- és a képzőművészeti gyűjtemény káprázatos darabjait, valamit a Kőrössy-villát és a legendás fotográfus, Klösz György életének helyszíneit. Nagyközönségnek szánt új kiállítótereiket Baán László, a Szépművészeti Múzeum főigazgatója nyitotta meg egy sajtótájékoztató keretében, szeptember 25-én.
Lásd még:
Budapest egyik legszebb szecessziós villájában nyílt Zsolnay-kiállítás
A kortárs művészet szépsége épp az, hogy az adott korban talán fel se ismerjük a jelentőségét
Credit, Debit – és művészet minden mennyiségben
Egy tájképtől Európa egyik legnagyobb magángyűjteményéig
„A művészet a társadalom tükre”
„Büszke vagyok arra, hogy a Külügyminisztérium számára a művészet jelentősége változatlan”
„Újra kellett definiálnunk magunkat”
– Villáminterjú Remco Mollal, az Amsterdam Museum gazdasági igazgatójával
„Arra törekszünk, hogy a munkánkat a lehető legszélesebb körben elérhetővé tegyük”
– Interjú Antje Hundhausennel, a Deutsche Telekom művészeti gyűjteményének vezetőjével
Jegybanki gyűjtemények a világban
Hol tartunk 2023-ban a vállalati gyűjtemények építése terén?
A corporate art a profit társadalmi-kulturális célú visszaforgatásának egyik formája
Vállalati gyűjtés Magyarországon
Állandó kiállítás a Kempinskiben– a Kempinski Hotel Corvinus gyűjteménye
A világ legjelentősebb vállalati gyűjteményei a bankszektorban
Corporate Art – a kultúrába fektetnek
Nyitókép: Költő Magdolna és Szabó András (forrás: ResoArt Villa)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!