„Bár Budapest európai város, mégis érződik rajta a keleti fűszer”
– Beszélgetés Kőszeghy Flórával
Kőszeghy Flóra építészmérnök és képzőművész. Építészként a budapesti Telekom és T-Systems Székházának egyik tervezője volt. Festészete elméleti síkon is kapcsolódik építészeti munkáihoz: ez meglátszik a kompozícióban és a kiemelés mozzanataiban is.
Szerinte a főváros azért izgalmas, mert olyan helyeken bújik meg a kultúra, ahol nem számítunk rá. A nagy múzeumok mellett ugyanis virágoznak az underground jegyében működő nonprofit kiállítóterek és önszerveződő művészeti közösségek: „Mindez a kísérletezés és a határok feszegetése miatt is érdekes, ugyanakkor az a sajátos hangulat is átjárja, amelyben a múlt rendszer nyomai még jelen vannak. Bár Budapest európai város, mégis érződik rajta a keleti fűszer. Nem kapcsolódik szervesen a globális trendekhez. Sajátos világában a keserűség, a humor, az életöröm és a szarkazmus egyszerre van jelen. Kivételes tehetségű zsenik dolgoznak a felszín alatt, alig látható módon, de a budapestiek tudják, hol találják meg őket” – mondja.
Kőszeghy Flóra (fotó: Schöff Gergely)
Kőszeghy Flóra szívesen ajánlja a Jurányi házat és a Trafót, ahol leginkább színházi és táncművészeti előadásokat láthatnak az érdeklődők. A képzőművészet szerelmeseinek az Artus Stúdiót, a Budapest Art Factoryt, a Partizán Galériát, valamint az Art Quarter Budapestet (AQB) ajánlja figyelmébe – mindegyik helyszín régi ipari épületekben található, ahol a tulajdonosok kiállítótereket és műtermeket alakítottak ki. A kereskedelmi galériák közül az acb Galériát és a Molnár Ani Galériát, a nonprofit szcénából pedig a Fészek és a Trafó tárlatait ajánlja.
Csaknem hat éve tagja az Art Quarter Budapest csapatának. „El sem tudom képzelni milyen lenne az ottani közösség és szellemi műhely nélkül alkotni. Rengeteg inspiráló művész vesz körül, akik a maguk területén sikeresek és egyéni utakat járnak be” – mondja. A közösség régóta ott dolgozó tagjai mindig számíthatnak egymásra, ugyanakkor izgalmas találkozni az újonnan érkezőkkel és a külföldi művészekkel is. „Művészként az ember nagyon magányos tud lenni. Könnyű belefeledkezni a munkába, ugyanakkor egy ilyen helyen, mint az AQB, mindig van valaki, akivel egy jót beszélgethetünk. A tulajdonos és a művészeti vezetők nagyon fontosnak tartják azt a fajta összetartást, ami miatt ez a hely egyre népszerűbb a látogatók és a művészek körében is” – teszi hozzá.
A cikk a Birth of a Metropolis című kiadványban jelent meg, amely az Art is Business és a Budapest Brand partnerségével valósult meg a Budapest 150 ünnepi sorozat részeként.
Lásd még:
Art Quarter Budapest: sörfőzdéből lett kortárs művészeti központ
Toldi mozi – minden nap olyan, mint egy alternatív filmfesztivál
„Az igazi kihívás mindig festés közben történik”
– Interjú Szűcs Attilával
Szemrevaló galériák Budapesten
„A városnak te vagy a kovásza”
– Street Art Budapesten
Kulturális kalandok kavalkádja a Bartók Béla Boulevard-on
Kávéházi kultúra a magyar irodalom nyomvonalán
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, a független alkotók és produkciók befogadója
– A Házban ma már havi negyven-ötven előadást tartanak négy játszóhelyen.
Madaras Gergely a „budapesti arany háromszögről”, ahol minden sarkon akad zenéhez kapcsolható dolog
Magyar Zene Háza – zenés oázis a Ligetben
Trafó – színház a senki földjén
A díva a boldogító igent is az Operaházban mondta ki
– Interjú Rost Andreával
„Azt elfelejtettem mondani, hogy szebb sem lehet”
Budapest, a szórakoztató város
Új lehetőségek a tömegközlekedésben
Budapest a múltból táplálkozik, de a jövőbe tekint
Nyitókép: Kőszeghy Flóra: Cirven, olaj, vászon, 2020 (részlet) (forrás: Kőszeghy Flóra)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!