„Büszkén és boldogan tanultam Budapesten”
– Interjú Borbély Alexandrával
„Mindenkinek ajánlom, hogy menjen el a Művész Moziba. Számomra nagyon fontos hely, személyes élmények is fűznek hozzá: amikor kicsi koromban Pestre kerültem, oda vittek el legelőször. Amikor láttam a falon lógó filmplakátokat, mindig az járt a fejemben: de jó lenne, ha egyszer úgy jönnék a Művészbe, hogy az én plakátom lenne kitéve valamelyik magyar filmből! Később ez meg is valósult, ami csodálatos” – mondja Borbély Alexandra, a Katona József Színház tagja.Amikor Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmjében nyújtott alakításáért megkapta a legjobb színésznőnek járó Európai Filmdíjat, az őt ábrázoló plakátot nagyjából kilencven országban láthatta a közönség filmszínházakban és -fesztiválokon. Az alkotás más elismerések mellett Arany Medve díjas és Oscar-jelölt lett.
A szlovákiai Nagycétényből jött Magyarországra. Erről a váltásról úgy nyilatkozott: „mindig csak egy színésznő akart lenni Budapesten”. A színésznőségre vagy Budapestre vágyott jobban?
Nem tudok választani, mert nagyon fontos volt, hogy a kettő együtt legyen. Talán ezért is alakult úgy, hogy elrontottam a pozsonyi felvételimet. Nem is készültem fel rá igazán, mert titkon azt reméltem, hogy ha nem sikerül, akkor tényleg csak Pest marad, ahová mehetek. Aztán pedig büszkén és boldogan voltam a Színház és Filmművészeti Egyetem hallgatója Budapesten; gondoltam, onnét akár külföldre is el lehet egyszer jutni. Igenis jó volt a jövőbe nézni: volt mire várni, vágyni arra, hogy ha végeztünk, találjon meg bennünket a film, hogy egyszer mi is dolgozhassunk azokkal a rendezőkkel és az utódaikkal is, akik tanítottak: Enyedi Ildikó, Gothár Péter, Tarr Béla filmrendezők, akikről azt gondolom, hogy mind zsenik. Noha a színházi színészet nagyobb hangsúlyt kapott az oktatásunkban, tőlük tanulhattunk filmezni.
Borbély Alexandra (fotó: Dömölky Dániel)
Mi a véleménye a Toldi Art Moziban évente rendezett Friss Hús Budapest Nemzetközi Rövidfilmfesztiválról, ahol a végzős rendezőhallgatók is bemutatkozhatnak; visszajelzést kaphatnak a filmjeikről, párbeszédet indíthatnak el?
Imádok moziba járni, erre a programra is sokszor megyek, gyakran látom a végzős diákok vizsgafilmjeit. Szilágyi Fanni Minden vonal című diplomafilmjében én is szerepeltem. Szuper ötletnek tartom, hogy a Toldiban bemutatják a fiatal tehetségeket, akik röviden meg tudják mutatni, miért érdemes rájuk odafigyelni vagy miért lesz érdemes esetleg bekerülni a filmjeikbe.
A filmgyártás szempontjából milyennek tartja ezt a várost?
Úgy gondolom, fantasztikus tehetségű embereket tettek ismertté a magyar filmek: említhetném ismét Enyedi Ildikót, Mundruczó Kornél rendezőt, de akár a Berlinale Panorama szekciójába beválogatott alkotókat [A Berlini Nemzetközi Filmfesztivál függetlendokumentumfilm-válogatása – a szerk.] is. A Testről és lélekről sikere után vált világossá a számomra, hogy hogyan reagálnak külföldön a magyar filmesekre; milyen jól fogadják őket.
A cikk a Birth of a Metropolis című kiadványban jelent meg, amely az Art is Business és a Budapest Brand partnerségével valósult meg a Budapest 150 ünnepi sorozat részeként.
Lásd még:
Toldi mozi – minden nap olyan, mint egy alternatív filmfesztivál
„Az igazi kihívás mindig festés közben történik”
– Interjú Szűcs Attilával
Szemrevaló galériák Budapesten
„A városnak te vagy a kovásza”
– Street Art Budapesten
Kulturális kalandok kavalkádja a Bartók Béla Boulevard-on
Kávéházi kultúra a magyar irodalom nyomvonalán
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, a független alkotók és produkciók befogadója
– A Házban ma már havi negyven-ötven előadást tartanak négy játszóhelyen.
Madaras Gergely a „budapesti arany háromszögről”, ahol minden sarkon akad zenéhez kapcsolható dolog
Magyar Zene Háza – zenés oázis a Ligetben
Trafó – színház a senki földjén
A díva a boldogító igent is az Operaházban mondta ki
– Interjú Rost Andreával
„Azt elfelejtettem mondani, hogy szebb sem lehet”
Budapest, a szórakoztató város
Új lehetőségek a tömegközlekedésben
Budapest a múltból táplálkozik, de a jövőbe tekint
Nyitókép: Borbély Alexandra (fotó: MTI / EPA: Hayoung Jeon)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!