
„Már akkor tudtam, amikor először megláttam, hogy itt kell Wagnert játszani”
– Beszélgetés Fischer Ádámmal
„Nekünk, művészeknek az a dolgunk, hogy minden helyszínnek megtaláljuk és kihasználjuk az előnyeit, miközben a hátrányokat nem mutatjuk. A Müpa lehetőségeinek kihasználása nagyon érdekes feladat, elmondhatom, hogy a mi koncertjeink úgy szólnak ott, ahogy sehol máshol” – fogalmaz Fischer Ádám külföldön élő magyar karmester, Budapest díszpolgára, akit 2022-ben International Classical Music Awarddal jutalmaztak életművéért.
Szerinte már a Müpa épülésekor is látszott, hogy páratlan lehetőségeket rejt magában. Ilyenek például a magas karzatok és a különleges akusztika: a hangok nem nyomják el egymást, sokkal jobban lehet hallani mindent egymás mellett. Világszinten kiemelkedőnek tartja a terem középpontjában elhelyezett orgonát is. „Amikor először mutatták meg a hangversenytermet, még zajlott az építkezés, de azonnal arra gondoltam: itt kell játszani a Parsifal első felvonását, mivel Wagner előírása szerint a kórusok különböző szinteken foglalnak helyet. Az operaházak ezt nem tudják megvalósítani, itt viszont végre megnyílt rá a lehetőség úgy, ahogy a szerző akarta.” Ez volt az egyik ok, amiért a Müpát választotta a Budapesti Wagner Napok helyszínéül. A programsorozatot 2006 óta minden évben megrendezik.
Fischer Ádám (Wagner: A walkür – próba) (fotó: Nagy Attila)
Fischer a Budapestre látogató turistákat is arra biztatja, hogy a kissé félreeső helyszín ellenére ne hagyják ki a Müpát: „Természetesen jó dolog, ha a koncert után a helyről kilépve egyből ott vannak a vendéglők, és az is, hogy az Operaházból a Zeneakadémiára át is lehet sétálni. De hiszek abban, hogy ha maga az esemény elég érdekes, akkor nem számít a közönségnek, hogy valamivel többet kell érte utazni.” Példaként a bayreuthi Festspielhaust említi, amely szintén nem a város közepén kapott helyet, ez mégsem riasztja el az embereket.
Fischer Ádám (fotó: Csibi Szilvia)
Ami a főváros kulturális életét illeti, Pesten még mindig sokkal több a lehetőség, Budán színházak és hangversenytermek is alig vannak. Fischer szerint ennek egyik oka az lehet, hogy a hegyek miatt eleve kevesebb utca van ott, teljesen más a városrész stílusa. „Hogy ez a különbség meddig áll még fenn, nem tudom. A hidak mellett most már a metró is gyors és kényelmes kapcsolatot teremt a Duna két partja között, szóval, aki akar, könnyedén át tud menni Pestre. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kellene a jelenleginél sokkal jobban bevonni Budát a kultúra vérkeringésébe.”
Fischer Ádám (Wagner: A Tannhäuser – próba) (fotó: Nagy Attila)
És hogy mit üzen a Budapestre látogató külföldieknek? „Az ismerőseim mindannyian a romkocsmákat dicsérik és ajánlgatják egymásnak, de szerintem aki nem nyelvhez kötött kultúrára, például színházra kíváncsi, annak legalább ennyire érdemes megnéznie egy hangversenyt is.”
A cikk a Birth of a Metropolis című kiadványban jelent meg, amely az Art is Business és a Budapest Brand partnerségével valósult meg a Budapest 150 ünnepi sorozat részeként.
Lásd még:
Műfajokon átívelő kulturális olvasztótégely, amiért érdemes elhagyni a belvárost
„Bár Budapest európai város, mégis érződik rajta a keleti fűszer”
– Beszélgetés Kőszeghy Flórával
Art Quarter Budapest: sörfőzdéből lett kortárs művészeti központ
Toldi mozi – minden nap olyan, mint egy alternatív filmfesztivál
„Az igazi kihívás mindig festés közben történik”
– Interjú Szűcs Attilával
Szemrevaló galériák Budapesten
„A városnak te vagy a kovásza”
– Street Art Budapesten
Kulturális kalandok kavalkádja a Bartók Béla Boulevard-on
Kávéházi kultúra a magyar irodalom nyomvonalán
Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, a független alkotók és produkciók befogadója
– A Házban ma már havi negyven-ötven előadást tartanak négy játszóhelyen.
Madaras Gergely a „budapesti arany háromszögről”, ahol minden sarkon akad zenéhez kapcsolható dolog
Magyar Zene Háza – zenés oázis a Ligetben
Trafó – színház a senki földjén
A díva a boldogító igent is az Operaházban mondta ki
– Interjú Rost Andreával
„Azt elfelejtettem mondani, hogy szebb sem lehet”
Budapest, a szórakoztató város
Új lehetőségek a tömegközlekedésben
Budapest a múltból táplálkozik, de a jövőbe tekint
Nyitókép: Fischer Ádám (fotó: Csibi Szilvia)
Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!
2025 decemberében jelentetjük meg A mecenatúra 125 éve 1900-tól napjainkig című kiadványunkat.
Támogassa a kiadvány létrejöttét, legyen Ön is mecénás!