by Puskás Panni 2023. Nov 16.

Budapest tereiben járni időutazás

Urbanisztikai szempontból rendkívül fontos, hogy aki a jelenről hoz döntéseket, az egyúttal a jövőről is dönt.

Így volt ez 150 évvel ezelőtt is, amikor elődeink egyesítették Pestet, Budát és Óbudát, és ezzel elindították egy modern világváros felé vezető úton, így volt a szocializmusban, amikor a hatalom a saját ideológiái mentén akart egy radikálisan új világot teremteni, és így van ez most is, minden alkalommal, amikor újragondoljuk a városi tereket. 

Kulcsár Géza, az Urbanum nevű városkutatási műhely egyik alapítója szerint Budapest 150. születésnapja különösen jó apropó arra, hogy a jelen szembesüljön a múlttal. „Budapest azzal tudja igazán érvényesen közvetíteni modern világvárosi jellegét, hogy a teljes története során nyitott maradt a keleti és a nyugati hatásokra. És bár a monarchista és a szocialista hagyaték térben elkülönül egymástól, az ember Budapest-élménye, amikor járja a várost, időben összefolyatja e kettőt.” Kulcsár Géza véleménye szerint a jelen városépítészete, eltérve például a szocializmus építészetétől, már sokkal jobban szem előtt tartja az organikusságot. „Erre jó példák azok a tájépítészeti, parkinnovációs és parkrekreációs projektek, amelyek be mertek avatkozni a városképbe, tudtak érvényesen újat mondani a jelenre való nyitottság jegyében”.

Urbánum (fotó: Szigeti G. Csongor)Urbánum (fotó: Szigeti G. Csongor)

Hasonlóan gondolkozik a kérdésről a Paradigma Ariadné építészeti stúdió egyik alapítója, Smiló Dávid is. Véleménye szerint azonban „a megvalósult épületek visznek minket a legkevésbé közel a modern világváros ideájához”, sokkal fontosabb szempontnak tartja a városépítészetben, hogy olyan projektek jöjjenek létre, amelyek a mindennapi életünket teszik jobbá. „Minden olyan önkormányzati törekvés, amely hangsúlyosan a közterekre fókuszál, infrastrukturális és politikai kérdésként kezeli azt, közelebb viszi Budapestet ahhoz, hogy európai város legyen. Ezen az autósforgalom visszaszorítását, a tömegközlekedés szolgáltatás-központú megközelítését, a Duna-partok birtokba vételét és a növénytelepítések innovatív módjait értem – ezek az elmúlt évek pozitív fejleményei” – mondja. Sokan úgy gondolják, hogy Budapest azért marad emberi léptékű, mert a házak alapvetően négy-ötemeletesek, ám Smiló Dávid szerint ez szűkös, leegyszerűsítő értelmezés. „Egy hatalmas épület vagy felhőkarcoló mellett is lehet olyan érzésem, hogy az adott tér rám van szabva, és hogy a tervezők, illetve főleg a beruházók rám is gondoltak, amikor létrehozták azt, és nem csak arra, hogy mennyi bevételt jelent nekik, ha én ott megjelenek” – állítja, és véleménye szerint erre lenne érdemes törekedni, amikor a város tereinek kialakításán gondolkozunk.

Budapest100, Hegedűs Gyula utca (fotó: Pivarnyik Balázs)Budapest100, Hegedűs Gyula utca (fotó: Pivarnyik Balázs)

Lényegét tekintve ehhez gondolathoz kapcsolódnak a Kortárs Építészeti Központ (KÉK) azon projektjei is, amelyek a már meglévő városi terek újraértelmezésére törekszenek. Számukra a fókuszt sok esetben a tér és a benne élő közösség kapcsolata jelenti. „A KÉK-ben támogatjuk a helyi közösségeket, szomszédsági ünnepeket rendezünk, placemaking projektekkel javítjuk különböző közterek minőségét és hasznosítását, sokszor a lakosság által igényelt új funkciókat létrehozva” – mondja Szőke Tímea, a szervezet munkatársa. Ilyen az általuk szervezett Budapest100 című program is, amely minden év tavaszán Budapest éppen százéves házait ünnepli, és amelyhez e százéves házak lakóközösségei csatlakozhatnak. A lakóközösségek saját házuk történetéről mesélnek, megmutatják az érdeklődőknek az épületek rejtett zugait, különböző kulturális, közösségi programokat szerveznek. A Budapest100 idén Budapest 150. születésnapja alkalmából a városegyesítés témájával foglalkozik, és 150 éves házakat mutat be a nagyközönség számára. Ez jó alkalom arra, hogy találkozzunk a város rejtett kincseivel.

A cikk a Birth of a Metropolis című kiadványban jelent meg, amely az Art is Business és a Budapest Brand partnerségével valósult meg a Budapest 150 ünnepi sorozat részeként. 

Lásd még:

Régi idők földalatti tanúja

„Olyan zenéket hallhattunk ott, amelyeket addig soha”

„Városi falu” – A legfontosabb nép- és világzenei helyszín

A magyar hangversenyélet és zenei oktatás fellegvára

Liszt Ferenc Zeneakadémiája

Unikális kulturális központ a város szívében

Világszínvonalú koncertterem, jazzklub és zenei információs központ egy helyen

Színházak városa

„Nagyon kevés olyan helyet találni, mint amilyen Budapest”
– Interjú Mundruczó Kornéllal

Európában nincs hasonló hely – A Gólem Színház

Baruch Spinoza szellemében – A Spinoza Színház

A38: Az egykori kőszállító uszályból lett koncerthajó

Az egyik legkülönlegesebb koncerthelyszín ott található, ahol nem is gondolnád

„Külön kis világ, amely mindig más volt, mint az ország maga”

„A magyar kultúrából táplálkozom”

Q Contemporary – kulturális híd a budapesti Champs-Élysées-n

„Buda és Pest olyan, mintha egyszerre két helyen élnél, de egy városban”

Kassák Múzeum: Álomgyűjtők és kísérleti filmek az avantgárd jegyében

Mixát – kulturális mixerek bázisa a Mikszáth térnél

„Nekem Budapest kisvárosok békés együttélését jelenti”

New York Café: egy szelet magyar irodalom a világ legszebb kávéházában

Budapest Jazz Club – Grammy-díjas óriások fellegvára régi, nyitható tetővel

„Már akkor tudtam, amikor először megláttam, hogy itt kell Wagnert játszani” – Beszélgetés Fischer Ádámmal

Műfajokon átívelő kulturális olvasztótégely, amiért érdemes elhagyni a belvárost

A táncművészet otthona

„Bár Budapest európai város, mégis érződik rajta a keleti fűszer”
– Beszélgetés Kőszeghy Flórával

Art Quarter Budapest: sörfőzdéből lett kortárs művészeti központ

Toldi mozi – minden nap olyan, mint egy alternatív filmfesztivál

„Az igazi kihívás mindig festés közben történik”
– Interjú Szűcs Attilával

Szemrevaló galériák Budapesten

„A városnak te vagy a kovásza”
– Street Art Budapesten

Kulturális kalandok kavalkádja a Bartók Béla Boulevard-on

Kávéházi kultúra a magyar irodalom nyomvonalán

Jurányi Produkciós Közösségi Inkubátorház, a független alkotók és produkciók befogadója
– A Házban ma már havi negyven-ötven előadást tartanak négy játszóhelyen.

Madaras Gergely a „budapesti arany háromszögről”, ahol minden sarkon akad zenéhez kapcsolható dolog

Magyar Zene Háza – zenés oázis a Ligetben

Trafó – színház a senki földjén

A díva a boldogító igent is az Operaházban mondta ki
– Interjú Rost Andreával

„Azt elfelejtettem mondani, hogy szebb sem lehet”

Fürdőző Budapest

Budapest, a kávéváros

Budapest, a szórakoztató város

Nemzeti művészet

Az új korszak mecénásai

Társas körökkel a kultúráért

Ipari fejlődés

Új lehetőségek a tömegközlekedésben

Építészeti megújulás

Budapest születése

Budapest a múltból táplálkozik, de a jövőbe tekint

Nyitókép: Csizik Balázs grafikája

 

Szenvedélyesen szeretjük a kultúrát, a művészeteket és a stratégiai gondolkodást. Ez ingyen van. A lapkiadás és az online magazin működtetése azonban pénzbe kerül. Kérjük, ha teheti, támogassa az Art is Business hiánypótló munkáját!

Támogassa a kezdeményezésünket, legyen Ön is mecénás!